Senaste nytt

Nytt flygbolag - Air Belgium

Gick inget vidare.

Air Belgium this week is ending scheduled service on Brussels South Charleroi – Hong Kong route, announced by the airline last week. Last flight for existing 2 weekly flight is scheduled on 27SEP18 from Brussels, 28SEP18 from Hong Kong.

KF851 CRL1410 – 0740+1HKG 343 47
KF852 HKG1140 – 1825CRL 343 15

Air Belgium ends Hong Kong service in late-Sep 2018 :: Routesonline

Kändes som att detta ändå skulle ske med tanke på val av flygplats och att priserna inte var speciellt attraktiva. Dålig combo helt enkelt.
 
Så här skriver de just nu på hemsidan (Home | Air Belgium

Due to the number of calls being received, it might be difficult to contact us for now. We would like to reassure our passengers affected by the flight cancellation from October 1st 2018 until March 31st 2019, our team will contact you as soon as possible. Thanks for your understanding.

och på Twitter (Air Belgium (@airbelgium_off) | Twitter

All passengers affected by the suspension of our flights to Hong Kong during winter season will be contacted personally or can address their questions to customerservice@airbelgium.com. Thank you for your understanding.

Vi får väl se om de kommer tillbaka. Undrar om de har för avsikt att boka om passagerarna till annat flyg eller be dem flyga i vår i stället...

OO-ABB verkar ha ägnat senaste veckan att flyga åt British Airways som BA72/BA73 mellan London och Abu Dhabi.
OO-ABA och OO-ABD fram och tillbaka till Hong Kong medan OO-ABE inte verkar ha haft någon flygning senaste veckan.
 
Har följt denna soppa av och till i lokal media, det var tydligt ganska snabbt att det var mycket "vilja" och lite "kunna", trots att många sa att ägarens förflutna inom TNT i Liege var en garanti för både operationell expertis och kommersiell karisma.

Först försenat pga ingen licens överhuvudtaget. Sen började man sälja biljetter och annonsera flighter utan att fått tillstånd att flyga över Ryssland, så man fick kalla tillbaka de biljetter som sålts och skjuta upp hela faderullan. Under tiden som man försökte få saker i (rätt) ordning, började Cathay att flyga direkt från Bryssel Zaventem till Hong Kong i juni... sen annonserade man att linjen skulle starta igen, men som sagts i denna tråd tidigare så hade man då fortfarande varken call center eller en komplett hemsida. Förtroendeingivande?

Nu säger de att de ska "ta en paus" till mars 2019, men att affärsmodellen i sig samt en expansion till tre ytterligare städer i Kina (Zhengzhou, Wuhan och Taiyuan) fortfarande är vid liv och att valet av Charleroi är det rätta. De skyller det som händer nu på att en kinesisk partner "UTour" hade lovat förse dem med ett visst antal kinesiska passagerare, men att dessa förhandlingar dragit ut på tiden. Man säger att personalen har sin framtid säkrad eftersom de under tiden flyger för andra bolag, ex vis BA. Plan OO-ABD syntes tydligen från Charleroi till Zaventem i eftermiddags för att köra charter för TUI från och med imorgon.

En annan operatör har varit hyfsat lyckosam med att få Kina-trafik på Liege, som ju också ligger utanför allfarvägen. Konceptet baseras på kinesiska turister i grupp som vill se Europa, inte på Europaresenärer som vill åka till Asien.

I båda fallen tycker jag att valen av Liege och Charleroi, samt avsaknaden av partnerskap med andra bolag, gör att jag inte alls ser det här som en hållbar lösning för det teoretiska upptagningsområdet på den europeiska sidan. Antingen får de ihop tillräckligt med kinesiska turister, eller så blir det ingenting alls.

Men jisses vad AB-kritiska röster får smisk på belgiska flygsidor - om inte annat så finns det onekligen en stor (eller åtminstone högljudd) lokal supportergrupp...
 
Toppen