Senaste nytt

Nytt EU-beslut hotar lågprisflyg

Taggen

Medlem
Artikel i DI från igår som handlar om att EU lanserar REFUELEU som innebär att en viss del biobränsle måste finnas i tanken med start redan 2025 för att sedan successivt öka till 70% 2050. Till detta kommer utfasningen av subventionerade utsläppsrätter from 2026 som innebär att flyget dels skall få betala för sina egna utsläpp. Det spkuleras i att Rajjan et al. kommer få det svårt att ta 250 SEK för en biljett i framtiden då beräkningar visar att en Europaresa kan komma att kosta 500 SEK mer och en interkontinental 2000 SEK mer. Kan vara en fördel för de bolag som SAS som redan kör med en viss del i tanken och att de gynnas av att redan ha leveransavtal klara. Detta skall gälla alla flygbolag som flyger till och från EU's medlemsländer.

Undrar om det kommer bli fler som kommer resa long haul nu via Storbritannien?

 

Hachans

Medlem
Artikel i DI från igår som handlar om att EU lanserar REFUELEU som innebär att en viss del biobränsle måste finnas i tanken med start redan 2025 för att sedan successivt öka till 70% 2050. Till detta kommer utfasningen av subventionerade utsläppsrätter from 2026 som innebär att flyget dels skall få betala för sina egna utsläpp. Det spkuleras i att Rajjan et al. kommer få det svårt att ta 250 SEK för en biljett i framtiden då beräkningar visar att en Europaresa kan komma att kosta 500 SEK mer och en interkontinental 2000 SEK mer. Kan vara en fördel för de bolag som SAS som redan kör med en viss del i tanken och att de gynnas av att redan ha leveransavtal klara. Detta skall gälla alla flygbolag som flyger till och från EU's medlemsländer.

Undrar om det kommer bli fler som kommer resa long haul nu via Storbritannien?


En Europaresa för 500kr mer år 2050 låter som ett hack i normala inflationskurvan bara.
 

Jannes

Medlem
En Europaresa för 500kr mer år 2050 låter som ett hack i normala inflationskurvan bara.
Jag misstänker att man menade att den priseffekten skulle uppstå 2026 iom slopade subventioner.

Personligen har jag inget emot att även flygandet ska stå för sina dolda kostnader. Gör man detta rätt kommer det driva igång en industri för produktion av biobränsle inom EU, eller utanför. Ja, flyget står för under 2% av mänsklighetens CO2-utsläpp men flygandet kommer att fortsätta öka globalt, och då är det bra om man kan tvinga lite framsteg inom EU och hoppas på en sk. Bryssel-effekt.
 
Toppen