Senaste nytt

Nye security scanners på Kastrup

Jag gick igenom CPH Express häromdagen med de nya maskinerna och helt ärligt så gick det bra mycket smidigare och snabbare än SAS egen fast track (som jag inte hade tillgång till då jag flög med LH-gruppen).
Jag har rätt blandad erfarenhet av express, men aldrig att det varit snabbare är fast track. Bl.a. hade de vid senaste besöket automatiska kö-grindar i det stora kö-flödet som öppnar och stänger beroende på kölängd i olika banor och länkade in vanliga resenärer i express-linjen när det var lång kö till andra banor. Men bra att höra att det också är snabbt och smidigt vid andra tillfällen.

Har vi inte fått veta att den nya loungen ska vara på övervåningen av den nya fyrkantiga byggnaden mellan B och C? Förvisso kan det vara rätt stor skillnad på var ingången hamnar.
OK, den klumpen ligger väl i så fall rätt bra till för att använda vanliga security och tvinga flödet genom tax free, speciellt om man ändå behöver ta hiss till plan 7 (övervåningen). Tex i den delen som är precis söder om "Transfer centre", den bör väl bli i samma byggnadshöjd som resten av tillbyggnaden. Resten av T3 är inte så hög iaf.

Det är klart att FT kan vara kvar där den är, men om det inte byggs ut med hissar där kommer den hur som helst att leda ut i allmänna utrymmen och man ska korsa pass-köerna mm innan man når någon ingång till nya delen, även om de lägger den långt österut.

Sedan kan man också spekulera i att FT får en hel ny plats kring östra delen av Transfer centre (dvs behåller den snabba vägen in direkt från tåg/metro och kan nå någon hisshall direkt.

Skärmavbild 2026-05-20 kl. 11.28.47.png

PS
Vet inte om det är skalenligt, men de har ritat in de nya scannrarna väldigt detaljerat. De banorna tar rejält med plats så man kan höfta att se var/hur man kan få in exakt samma lösning för en FT

Last edited:
När jag frågade förra veckan personalen i SAS fast track så sa de att de inte visste exakt när de nya blir klara men att de ska flyttas en bit så det i princip blir rakt fram när man kommer upp för rulltrappan istället som nu till vänster om trappan

Toppen