Senaste nytt

[nybörjartråd] Vad är eran bästa tips eller "tumregler" när det gäller Eurobonus?

ukirik

Ny medlem
Hejsan,

Jag är väldigt ny i BC forum och har relativt nyligen börjat kika lite mer på Eurobonus. Har varit medlem sedan 10, kanske 15, år tillbaka men har aldrig riktigt fått någon nytta av det (i.o.m jag flög bara ett par ggr om året då). På senare tiden har jag haft lite flera turer pga ändringar på båda jobb och privatliv fronten, så jag började kika lite mer på det.

Eftersom mina "vanliga" kreditkort har i princip inga attraktiva bonusmöjligheter (tycker för övrigt vi ligger så många år bak när det gäller kortpromotioner jmf med andra länder), skaffade jag mig en EB Mastercard Premium för att testa ett år om det är värt pengarna. Och på så sätt har börjat samla på lite mer poäng nu, har ca 10-12K bonuspoäng/mån bara från de olika köp + 1000 statuspoäng per mån. Finns det t.ex. en kritisk gräns då det är inte lönt om man inte når (typ 20 flyg/året, eller 20K poäng/mån)?

Long story short, jag undrar ifall folk skulle kunna dela med sig erfarenheter och diverse bra tips för en nybörjare som jag. Jag har läst en del på EB hemsidan, och kollat en del här också; det är många nya begrepp, tips och tricks, känns det som... Bara för att ge ett exempel, de flesta promotionerna som SAS annonserar är för biljettköp på SAS hemsidan, nackdelen är att jag hittar aldrig det flyg jag vill ha när jag bokar via hemsidan. Tappade mer än 1000 poäng på det nu i somras pga Swissair flyget gick inte att boka via SAS. Samma sak hände när jag kollade flyg GOT-IST, och jag vet att Turkish har direktflyg, dock kommer den aldrig upp.

Ser fram emot era svar och en lärorik vistelse framöver på BC forums.
Tusen tack på förhand!
 

eddo

Medlem
Tipsar om denna tråd där du bör kunna hitta mycket av vad du eftersöker!
Inspiration från ett halvårs poängjakt i Eurobonus-världen | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Svarar lite nedan utifrån det jag kan även om jag ser mig själv som rätt ny också, började nörda ner mig "på riktigt" i eurobonus i slutet av 2019.
Hejsan,
Finns det t.ex. en kritisk gräns då det är inte lönt om man inte når (typ 20 flyg/året, eller 20K poäng/mån)?
Nej, någon "gräns" finns det väl inte. Visst, att jaga status för endast ett fåtal flygningar varje år är väl kanske inte värt det (även om det är upp till var och en att bedöma). Men gällande poänginsamling så anser jag att det är värt det så länge man har nog spend för att ha råd med trevliga awardresor då och då, d.v.s. business award med SAS (100k) och/eller med Star Alliance (något dyrare, pris varierar beroende på destination) - men då du verkar ha en spend som medför 10-12k per månad kommer detta inte vara något problem, speciellt inte om du hittar andra sätt att tjäna in lite poäng också.

Första tipset är att skaffa Amex, antingen Premium eller Elite. Då får du vouchers där du kan boka awards med bolag inom Star Alliance för halva poängpriset för upp till 2 personer per voucher när du spenderat 150k med kortet på ett kalenderår (och ytterligare en vid 300k spend på Elite). Elite ger även 20k statuspoäng varje år (vilket i praktiken ger EBS utan att flyga). Jag och många andra kombinerar Amex och SAS MC Premium, då får du vouchers från Amex och kan även nyttja Flypremium från SAS MC.

I övrigt är det lite svårt att ge generella tips utan någon specifik fråga så kolla in tråden ovan. Generellt, se till att handla via Eurobonus-portalen så mycket som möjligt, kolla in kampanjer som t.ex. Fortum elavtal, om du brykar hyra bil finns möjligheter att även tjäna poäng där osv. Men när det gäller t.ex. elavtal skulle jag föreslå att jämföra lite mer noggrant mot andra erbjudanden så att du inte hoppar på onödigt dyra avtal "bara" för poängen - kan bli dyra poäng i vissa fall!
 
Last edited:

palmen

Moderator
Generellt är det nog bra att titta igenom de klistrade trådarna här i sas delen av forumet. Första posten där innehåller oftast mycket bra info. Sen är det vissa trådar som är väldigt frekventa, försök vara uppdaterad och läsa det nya som kommer där. Handlar du på Coop är det ett bra sätt att få stora summor poäng till eurobonus, framförallt om man är en större familj och spenderar 5000 i månaden minst på Coop. Finns kampanjer varje vecka med bra rabatter om man handlar online tex.

Det är väldigt svårt att svara generellt, ska man gå igenom allt kan man skriva en bok på 500 sidor och ändå inte få ned allt.

Det bästa är nog om du ställer specifika frågor i de ämnen du vill lära dig mer om så kan vi ofta hänvisa till en tråd som diskuterar just detta eller svara mer generellt.
 

ukirik

Ny medlem
Tackar för tipsen om det andra trådet, ska börja läsa mig in på det där.

Apropå kreditkort, jag satsade på MC för att Amex är kanske inte så vanligt i Europa så kanske det funkar inte överallt var min resonemang. Nu inser jag att Amex korten funkar med ApplePay så det är ett mindre bekymmer antar jag.

Fast både Amex och MC Premium blir väl lite dyrt eller? Jag menar om man har ca 25-30Tkr/mån spend, det blir ju lite overkill med att betala 1500kr/år för MC Prem, och minst 1200kr/år för Amex Prem (4800kr/år för Elite). Det är liksom inte fruktansvärt mycket mer än poäng man får via dessa kort eller? Får man andra förmåner som jag kanske inte är medveten om?

Första tipset är att skaffa Amex, antingen Premium eller Elite. Då får du vouchers där du kan boka awards med bolag inom Star Alliance för halva poängpriset för upp till 2 personer per voucher när du spenderat 150k med kortet på ett kalenderår (och ytterligare en vid 300k spend på Elite). Elite ger även 20k statuspoäng varje år (vilket i praktiken ger EBS utan att flyga). Jag och många andra kombinerar Amex och SAS MC Premium, då får du vouchers från Amex och kan även nyttja Flypremium från SAS MC.

I övrigt är det lite svårt att ge generella tips utan någon specifik fråga så kolla in tråden ovan. Generellt, se till att handla via Eurobonus-portalen så mycket som möjligt, kolla in kampanjer som t.ex. Fortum elavtal, om du brykar hyra bil finns möjligheter att även tjäna poäng där osv. Men när det gäller t.ex. elavtal skulle jag föreslå att jämföra lite mer noggrant mot andra erbjudanden så att du inte hoppar på onödigt dyra avtal "bara" för poängen - kan bli dyra poäng i vissa fall!

När det gäller andra kampanjer och erbjudande, jag kunde inte hitta elavtal eller liknande där på EB hemsidan, utan mest ehandel såsom Outnorth eller CDON, förutom hyrbil och hotell. Är det inte konstigt att man ser inte kampanjer på appen, eller push notificationer? Finns det någon annat ställe än EB hemsidan som man kan ha koll på dessa? Eller gäller det att kolla på EB hemsidan varje gång man funderar på köpa något online?
 
Last edited:

TP12

Medlem
Tackar för tipsen om det andra trådet, ska börja läsa mig in på det där.

Apropå kreditkort, jag satsade på MC för att Amex är kanske inte så vanligt i Europa så kanske det funkar inte överallt var min resonemang. Nu inser jag att Amex korten funkar med ApplePay så det är ett mindre bekymmer antar jag.

Fast både Amex och MC Premium blir väl lite dyrt eller? Jag menar om man har ca 25-30Tkr/mån spend, det blir ju lite overkill med att betala 1500kr/år för MC Prem, och minst 1200kr/år för Amex Prem (4800kr/år för Elite). Det är liksom inte fruktansvärt mycket mer än poäng man får via dessa kort eller? Får man andra förmåner som jag kanske inte är medveten om?



När det gäller andra kampanjer och erbjudande, jag kunde inte hitta elavtal eller liknande där på EB hemsidan, utan mest ehandel såsom Outnorth eller CDON, förutom hyrbil och hotell. Är det inte konstigt att man ser inte kampanjer på appen, eller push notificationer? Finns det någon annat ställe än EB hemsidan som man kan ha koll på dessa? Eller gäller det att kolla på EB hemsidan varje gång man funderar på köpa något online?

Apple Pay gör inte att man kan betala med Amex i butiker som inte tar emot fysiska Amex-kort.

Gällande anledning till att ha både MC och Amex så är det som Eddo skriver i det du citerar, man får en voucher som ger halva poängpriset på en resa om man spenderar över 150 kSEK under ett kalenderår med Amex Premium (och ytterligare än vid 300 kSEK med Elite).
 

GOTBound

Medlem
Tackar för tipsen om det andra trådet, ska börja läsa mig in på det där.

Apropå kreditkort, jag satsade på MC för att Amex är kanske inte så vanligt i Europa så kanske det funkar inte överallt var min resonemang. Nu inser jag att Amex korten funkar med ApplePay så det är ett mindre bekymmer antar jag.

Fast både Amex och MC Premium blir väl lite dyrt eller? Jag menar om man har ca 25-30Tkr/mån spend, det blir ju lite overkill med att betala 1500kr/år för MC Prem, och minst 1200kr/år för Amex Prem (4800kr/år för Elite). Det är liksom inte fruktansvärt mycket mer än poäng man får via dessa kort eller? Får man andra förmåner som jag kanske inte är medveten om?



När det gäller andra kampanjer och erbjudande, jag kunde inte hitta elavtal eller liknande där på EB hemsidan, utan mest ehandel såsom Outnorth eller CDON, förutom hyrbil och hotell. Är det inte konstigt att man ser inte kampanjer på appen, eller push notificationer? Finns det någon annat ställe än EB hemsidan som man kan ha koll på dessa? Eller gäller det att kolla på EB hemsidan varje gång man funderar på köpa något online?
Bortsett från Finnairs senaste matchningskampanj är det väldigt ont om gratisluncher helt enkelt.

SAS AMEX Elite och SAS MC Premium ger 32 000 statuspoäng vilket är 13 000 poäng från Eurobonus Gold, om det är värt det beror på vad du vill mitt ditt Eurobonus: tier status och extrapoäng eller bara samla extrapoäng, är det enbart extrapoäng så just denna kombination kanske inte värt det.
Det kan bara du själv och din betalningsvilja avgöra.

Det är en kostsam hobby relativt i kronor och ören vi håller på med här även om vi i slutändan sparar en slant på något vi ända hade köpt, resor, hotell och hyrbilar. Vi kan flyga längre, roligare, i annan kabin, bättre hotell och finare hyrbilar än vad vi gjort om vi inte hållit på med detta.
Men i slutändan så är det pengar ut och optimera värdet vi får för dessa pengar är vad som driver oss.

Betalar arbetsgivaren biljetter, eller utlägg för utgifter på privata kort och poängen nyttjas privat är det ett annat läge men då är vi ute och rör oss i en mörkgrå gråzon, vilket jag å det starkaste avråder ifrån.

EDIT: Stavfel och syftningsfel.
 
Last edited:

Fredde18

Medlem
det blir ju lite overkill med att betala 1500kr/år för MC Prem, och minst 1200kr/år för Amex Prem (4800kr/år för Elite). Det är liksom inte fruktansvärt mycket mer än poäng man får via dessa kort eller?
Jag kör med korten främst för att få poäng och ser årskostnaden som en del i det pris jag sen betalar för biljetten. Som exempel har jag lagt ut ca 11 000kr för en ToR business till USA för hela familjen på 4 personer. Inräknat är då de skatter och avgifter biljetten i sig uppbringar vid bokning och sen kortavgifter under de 1,5 år det tog att skrapa ihop poängen.
Att köpa biljetterna rakt av skulle kostat ca 120 000kr. Så för mig är det ett bra värde för vad jag får.

Ser man dock bara kortutgiften som en utgift är ju 5-6000kr för ett kort eller två hutlöst, det finns ju kort som är gratis!!
Men som någon annan också nämnde, det är som en hobby som ger ett mervärde, i olika form för olika personer.
 
Det är en väldigt bra övning att sitta med excel och räkna ut vad olika grejer är värda i poäng, kronor mm.

Jag är också relativt ny, seriöst samlat poäng i kanske 4 år. Blivit massor med roliga resor, både awards, men även uppgraderingar mm. Jag reste innan pandemin en hel del i jobbet, men i princip alltid ekonomi eller ibland plus. Blir inte många poäng av det, så kreditkorten ger mina poäng. Att ha guldkort gör jobbresorna mycket smidigare.

Jag kör sas mc premium, elite och Platinum. Många kronor i avgifter, men min bedömning är att det har varit värt det. Frun flyger en del, och har extrakort till alla. Blivit många Pontusbesök under åren, både själv, med familj och med kolleger. Bokade höstlovsveckans resa på melia på Teneriffa med en 20% rabattvoucher som jag fick via Platinums förmån till melia gold. Sparade årskostnaden för kortet med den vouchern.
 

Lauda 777

Medlem
Säger som andra, skaffa ett Sas Amex, gärna ett Elite. Det kommer att vara värt det om du tar dig tiden att boka bonusresor.

Har varit iväg på många svängar nu i business som vi aldrig hade köpt för ordinarie pris. Business med Sas, Singapore Airlines och Swiss. Den totala kostnaden har troligtvis varit mindre än om vi köpt billigaste ekonomibiljetter, det kräver bara en hel del planering men eftersom alla poängbiljetter är avbokningsbara/ombokningsbara kan man boka lite som man vill.
 
Toppen