Senaste nytt

Nybörjarhjälp i lounge

Låt mig börja med att säga att de tips som har getts är helt rätt. Å andra sidan, r d första första gången ni åker C och får hänga i en lounge, skit i vad som har sagts. Åk dit i god tid, ät, drick, njut och sov inte på planet, utan ät, drick o njut. Skit i om middagen serveras 0030. Sova kan ni göra i NY.

Såvida ni inte har fler resor i C inplanerat eller kommer att gå en viss elit status hos någon av allianserna, så utnyttja de perks ni får till max.

På BC hänger ju en del frequent flyers (jag räknas hit också), o våra resemönster skiljer sig en del från de som nöjesreser (även om d finns en del nöjesresande frequent flyers också) så blir prioriteringarna annorlunda. Sömn framför 3 rätters på planet. God middag i stan framför loungemat (man expensar ju ändå middagen) etc etc.

Började liksom alla här som statuslös, men tyvärr måste jag förvarna dig om att när man väl har flugit business, så blir det väldigt svårt att gå tillbaks...

Ha en skön resa!

Åk dit i god tid, ät, drick, njut och sov inte på planet, utan ät, drick o njut.
Haha. Sedan finns det ju objektiva sanningar. Den mat som serveras i SAS lounge i New York kl. 21-23 på kvällen är inte något de flesta torde njuta av (såvida inte chips, kakor och soppa tillhör njutningarna i livet, så kan det ju förstås vara). Det är nog det som trådstartaren efterfrågade, lite praktisk vägledning i vad som bjuds och inte bjuds.

Kan Def hålla med om att det finns fler tillfredsställande måltider än ovanskrivna, men jag kommer ihåg min första flygning där jag insåg att snacks var gratis. Vilken lycka det var.

Skämt åsido, min poäng var bara att meddela att skippa NY middagen, satsa på lite snacks i loungen o ät en ordentlig måltid på planet trots att d e sent (även om jag skulle utgå från att man rent matsässigt får en bättre upplevelse i NY). När han nu ändå har skramlat ihop till en 2-4-1 C biljett... vilket jag antar rent poängmässigt är en hel del för EBS

Det är lika mycket poäng att ta ut resa med AMEX 2-4-1 oavsett status.
Naturligtvis är det det.
Vad @DHXSTHLM menar är troligtvis att som EBS flyger man inte in speciellt många poäng till Eurobonus. Poängsamlandet kommer oftast från harvandet med kreditkort, en o annan reflexväst, DN-prenumeration eller liknande. Att då komma upp mot 100 000 poäng är stort och tar tid. Sitter själv i samma båt och siktar på att komma upp i 150 000 under 2017.
Det har tagit ett par år...

Edit: Får väl erkänna att det runnit ut ett antal poäng under åren åxå ex Houston-dealen för 50 000, Milano i Plus för 15 000. Summa summarum, det tar tid att komma upp till dom intressanta summorna i Eurobonus när man inte flyger mycket och enbart har privat spend på korten.

Last edited:
Naturligtvis är det det.
Vad @DHXSTHLM menar är troligtvis att som EBS flyger man inte in speciellt många poäng till Eurobonus. Poängsamlandet kommer oftast från harvandet med kreditkort, en o annan reflexväst, DN-prenumeration eller liknande. Att då komma upp mot 100 000 poäng är stort och tar tid. Sitter själv i samma båt och siktar på att komma upp i 150 000 under 2017.
Det har tagit ett par år...
Well... 100,000 poäng per år på kort är ingen större bedrift, normal spending för en liten familj och samla utgifterna till AMEX Elite så nås det utan några signifikanta utsvävningar.

Well... 100,000 poäng per år på kort är ingen större bedrift, normal spending för en liten familj och samla utgifterna till AMEX Elite så nås det utan några signifikanta utsvävningar.
Det är utgifter på 500k med med amex elite under ett år. Många familjer tjänar nog inte ens den summan totalt så att komma upp i sådan spend är det trots allt rätt få familjer som gör. Min privata spend ligger på ca 150-200k per år och då använder jag amex överallt där det är möjligt.

Det är utgifter på 500k med med amex elite under ett år. Många familjer tjänar nog inte ens den summan totalt så att komma upp i sådan spend är det trots allt rätt få familjer som gör. Min privata spend ligger på ca 150-200k per år och då använder jag amex överallt där det är möjligt.
Du har helt rätt. Lätt att bli fartblind.... :)

Toppen