Vad är syftet med att skaffa kortet? En resa i business utanför Europa för dig ensam? För två? I economy?
Kommer du få ihop tillräckligt många poäng för detta?
Det krävs 100000 poäng samt en 2-4-1-voucher för att åka med SAS i C (Business Class) till nordamerika, vill du åka med andra bolag så kostar det mer. Åker du utan sambo räcker det med halva summan.Vore väl orimligt att inte komma upp i den mängden poäng på några år om man har majoriteten av sina utgifter på kortet, samt en bra startbonus?
Framförallt flyg till nordamerika där jag har mycket vänner. För mig och eventuellt också min sambo. Det är väl bara en fråga om tid, poäng sparas väl i 5 år vad jag har läst. Vore väl orimligt att inte komma upp i den mängden poäng på några år om man har majoriteten av sina utgifter på kortet, samt en bra startbonus? Eller tänker jag fel. Har inte räknat exakt på poäng än dock, ville börja med att se om jag ens kunde få ett kort.
Men annat kan väl också göras för poängen. Huvudsaken är väl att kunna dra vinning av utgifter man hade haft ändå.
Det krävs 100000 poäng samt en 2-4-1-voucher för att åka med SAS i C (Business Class) till nordamerika, vill du åka med andra bolag så kostar det mer. Åker du utan sambo räcker det med halva summan.
För att tjäna in 100000 poäng med ett Amex Premium så krävs en spend på 666667 kr, det blir 11111 kr/månad i snitt i 5 år. Dock måste tyngdpunkten på din spend ligga på slutet, annars når du inte upp i 150kSEK under ett kalenderår som är gränsen för att få en voucher.
Att nyttja poäng för att flyga ekonomi är ofta extremt dåligt värde då kostnad för att anskaffa poäng samt skatter och avgifter blir mer eller mindre samma som att köpa biljetten. Det är när man flyger business/first som man kan räkna hem investeringen ordentligt.Det bästa alternativ för mig är väl att fokusera på poängen som man får genom sign upp bonus snarare än genom att spendera iom att jag har så pass låg spend atm. Sen blir det väl billigare om man inte åker business class? Eller är det underförstått att alla på det här forumet vill det?
En annan fråga är om man kan använda sina poäng som discount till en biljett eller måste man betala hela biljetten för poäng om man väljer att betala med poäng? Säg att jag har poäng som räcker till en "halv" biljett, kan jag betala resten med cash då?
Jag tycker nog att det kan vara värt det även i ekonomiklass, så länge man håller sig till rena SAS-flighter så att skatterna och avgifterna hålls nere.Att nyttja poäng för att flyga ekonomi är ofta extremt dåligt värde då kostnad för att anskaffa poäng samt skatter och avgifter blir mer eller mindre samma som att köpa biljetten.