Senaste nytt

Nybörjarfrågor om Amex och inkomst, betalo, allmänt.

Vad är syftet med att skaffa kortet? En resa i business utanför Europa för dig ensam? För två? I economy?

Kommer du få ihop tillräckligt många poäng för detta?

6. inget problem med att betala saker åt andra, gör det med jämna mellanrum allt från jag tar notan till stora inköp. Du måste tänka på att krediten baseras på din inkomst vilket gör att du inte kommer ha så stor summa att röra dig med varje månad, vilket i sin tur begränsar hur många du kan "betala åt"

Vad är syftet med att skaffa kortet? En resa i business utanför Europa för dig ensam? För två? I economy?

Kommer du få ihop tillräckligt många poäng för detta?

Framförallt flyg till nordamerika där jag har mycket vänner. För mig och eventuellt också min sambo. Det är väl bara en fråga om tid, poäng sparas väl i 5 år vad jag har läst. Vore väl orimligt att inte komma upp i den mängden poäng på några år om man har majoriteten av sina utgifter på kortet, samt en bra startbonus? Eller tänker jag fel. Har inte räknat exakt på poäng än dock, ville börja med att se om jag ens kunde få ett kort.

Men annat kan väl också göras för poängen. Huvudsaken är väl att kunna dra vinning av utgifter man hade haft ändå.

Vore väl orimligt att inte komma upp i den mängden poäng på några år om man har majoriteten av sina utgifter på kortet, samt en bra startbonus?
Det krävs 100000 poäng samt en 2-4-1-voucher för att åka med SAS i C (Business Class) till nordamerika, vill du åka med andra bolag så kostar det mer. Åker du utan sambo räcker det med halva summan.

För att tjäna in 100000 poäng med ett Amex Premium så krävs en spend på 666667 kr, det blir 11111 kr/månad i snitt i 5 år. Dock måste tyngdpunkten på din spend ligga på slutet, annars når du inte upp i 150kSEK under ett kalenderår som är gränsen för att få en voucher.

Att dra in 100k poäng med signup bonus på korten ska inte vara omöjligt på ett år. Tex kan du skaffa kortet nu och få 30k signup. Om möjligt värvar du sedan din sambo och du får 15k och sambon får 30k efter spenden är nådd.

Ni har då omkring 80k poäng efter 3 månader om ni kan få spend för båda att räcka. Det förutsätter att ni går in i en poängpool tillsammans. Kan ni sedan spendera 150k på ditt kort under 2021 ger det ytterligare ca 20k poäng och ni får en voucher. Voila, ni har 100k poäng tillsammans och en voucher och kan då i teorin åka business till USA under 2022 med SAS.

Det finns många trådar om folk som söker råd om att börja samla poäng. Leta efter dessa trådar i kreditkorts delen eller sas delen på forumet så kommer du hitta mycket värdefull info.

Kan ha ändrats, men när jag sökte Amex första gången hade jag nästan 0 kr (hade några få papp från en handfull helger som servitör) i taxerad förvärvsinkomst och fick det beviljat med 65tkr i kredit. Var nog 2014 tror jag.

Framförallt flyg till nordamerika där jag har mycket vänner. För mig och eventuellt också min sambo. Det är väl bara en fråga om tid, poäng sparas väl i 5 år vad jag har läst. Vore väl orimligt att inte komma upp i den mängden poäng på några år om man har majoriteten av sina utgifter på kortet, samt en bra startbonus? Eller tänker jag fel. Har inte räknat exakt på poäng än dock, ville börja med att se om jag ens kunde få ett kort.

Men annat kan väl också göras för poängen. Huvudsaken är väl att kunna dra vinning av utgifter man hade haft ändå.

Är väl lite om hur mycket fokus du behöver ha på att spendera 150k under år ett. Ligger resan fem år framåt så är det kanske år fyra som är viktigast. Då kanske du klarar dig med ett Amex Classic fram tills dess och slipper betala årsavgiften för ett Amex Premium - dock lägre intjäning på Classic. Eller kanske inte något Amex alls efter att du fått startbonus utan ett Eurobonus Mastercard istället (som fungerar på fler ställen än Amex) och sen tar ett Amex Premium (och ännu en startbonus) det år du behöver tjäna in vouchern. .

Det krävs 100000 poäng samt en 2-4-1-voucher för att åka med SAS i C (Business Class) till nordamerika, vill du åka med andra bolag så kostar det mer. Åker du utan sambo räcker det med halva summan.

För att tjäna in 100000 poäng med ett Amex Premium så krävs en spend på 666667 kr, det blir 11111 kr/månad i snitt i 5 år. Dock måste tyngdpunkten på din spend ligga på slutet, annars når du inte upp i 150kSEK under ett kalenderår som är gränsen för att få en voucher.

Det bästa alternativ för mig är väl att fokusera på poängen som man får genom sign upp bonus snarare än genom att spendera iom att jag har så pass låg spend atm. Sen blir det väl billigare om man inte åker business class? Eller är det underförstått att alla på det här forumet vill det? ;)

En annan fråga är om man kan använda sina poäng som discount till en biljett eller måste man betala hela biljetten för poäng om man väljer att betala med poäng? Säg att jag har poäng som räcker till en "halv" biljett, kan jag betala resten med cash då?

Det bästa alternativ för mig är väl att fokusera på poängen som man får genom sign upp bonus snarare än genom att spendera iom att jag har så pass låg spend atm. Sen blir det väl billigare om man inte åker business class? Eller är det underförstått att alla på det här forumet vill det? ;)

En annan fråga är om man kan använda sina poäng som discount till en biljett eller måste man betala hela biljetten för poäng om man väljer att betala med poäng? Säg att jag har poäng som räcker till en "halv" biljett, kan jag betala resten med cash då?
Att nyttja poäng för att flyga ekonomi är ofta extremt dåligt värde då kostnad för att anskaffa poäng samt skatter och avgifter blir mer eller mindre samma som att köpa biljetten. Det är när man flyger business/first som man kan räkna hem investeringen ordentligt.

Det finns möjlighet att delbetala biljetter med poäng och pengar, då är det dock inte awards och poängpriset är då ofta det dubbla mot att boka en ren award. Du kan heller inte nyttja en voucher på en sådan biljett.

Skulle föreslå att läsa första inläggen i trådarna som handlar om att boka bonusresor på sas och som är sticky (de visas högst upp i sas forumet). Svaret på det mesta du frågat om finns där. Du behöver inte läsa hela trådar, första posten brukar räcka där det ofta finns mycket info.

Att nyttja poäng för att flyga ekonomi är ofta extremt dåligt värde då kostnad för att anskaffa poäng samt skatter och avgifter blir mer eller mindre samma som att köpa biljetten.
Jag tycker nog att det kan vara värt det även i ekonomiklass, så länge man håller sig till rena SAS-flighter så att skatterna och avgifterna hålls nere.

Men det beror lite på hur man införskaffat sina poäng.. har man exvis kört på med betalo och billhop så är det absolut inte värt det, men är det värvningspoäng och annat som inte föranlett en kostnad så absolut.
Dock kostar ju Amex Premium 100 kr/månad under (i det här fallet) 5 år... det blir 6000kr bara det. Då får man väga det mot vad en (två) revenuebiljett kostar samt hur (mycket) lätt(are) de är att få tag i.

Men mest värde per insats är det naturligtvis att flyga i C-klass, förutsatt att man är i en situation att dra in tillräckligt med poäng för det.

Toppen