Senaste nytt

Nybörjarfråga kring snabb vistelse i EWR

GrympyDog

Ny medlem
Jag behöver ta mig från Arlanda till New York under samma dag för en jobbrelaterad grej (ska hälsa på en kollega och lämna en pryl till honom på flygplatsen). Är lite osäker kring tiden mellan landning och avgång för hemresa då jag inte har gjort denna typ av resa innan eller varit på EWR tidigare.

Skulle denna flygning fungerat:
SK903 ARN – EWR 10:25 – 12:55
SK904 EWR – ARN 17:20 – 07:15 (+1)

Detta ger totalt 4:25h mellan flygen. Är detta möjligt att snabbt komma ut från flygplatsen och in igen under denna tid? Har som sagt inte varit på EWR tidigare och vet inte hur det ser ut/fungerar där.

Kommer du behöva ha incheckat bagage (tänker på prylen)? Om inte, så är det ju främst immigrationen som kan ta tid. Man får väl kanske räkna med åtminstone 1 h i immigrationskön? Förutom att immigrationen brukar ta en stund så är min erfarenhet att det går fort att ta sig ut och in i terminalen. Säkerhetskontrollen mm brukar fungera smidigt.

Någon annan kanske kan svara på om det brukar vara samma flygmaskin som vänder tillbaka till ARN eller om SAS brukar rotera så att maskinen du kommer med skall tillbaka till CPH eller liknande. I sådana fall skulle ju en eventuell försening från ARN orsaka problem, eftersom returflyget ev inte är försenat?

Last edited:
Utan bagage är det bara immigration, beroende på hur många andra som landar samtidigt kan det ta 1 minut eller 1h.
Du har med andra ord gott om tid mellan flygen att lämna en pryl och gå in igen. Även om du har bagage bör det inte ta mer än max 1h att få bagaget.

Jag hade inte varit ett dugg orolig för att hinna med det där. Så länge det blir stor försening på utresan då turn around tiden kan gå ner till typ 1h i värsta fall...

Dålig koll på hur EWR ser ut, men jag har varit med om att den man ska möta bokat ett lågprisflyg för att kunna passera säkerhetskontrollen. Då kan man göra överlämnandet airside.

Huruvida det är tillåtet att passera säkerhetskontrollen med en hundrakronorsbiljett från Ryanair man tänker vaska vet jag faktiskt inte. Det skulle jag kolla upp innan jag rekommenderar detta förfarande.

Edit, ren tekniskt borde man kunna göra samma sak med bagage/låta någon annan hämta det från bandet medan man tar flyget tillbaka. Men det känns kanske ännu mindre tillåtet. Ett alternativ att kolla upp iaf!

Dålig koll på hur EWR ser ut, men jag har varit med om att den man ska möta bokat ett lågprisflyg för att kunna passera säkerhetskontrollen. Då kan man göra överlämnandet airside.

Huruvida det är tillåtet att passera säkerhetskontrollen med en hundrakronorsbiljett från Ryanair man tänker vaska vet jag faktiskt inte. Det skulle jag kolla upp innan jag rekommenderar detta förfarande.

Edit, ren tekniskt borde man kunna göra samma sak med bagage/låta någon annan hämta det från bandet medan man tar flyget tillbaka. Men det känns kanske ännu mindre tillåtet. Ett alternativ att kolla upp iaf!

Ja, med all respekt så var det där ett väldigt dåligt förslag. När man anländer till USA måste du gå igenom immigrationen och landside, eller åtminstone igenom en ny säkerhetskontroll. Det hjälper alltså inte att någon går in i avgångshallen, det tar bara längre tid.

Det går inte heller att komma åt bagagebanden från utsidan eftersom det är sterilt område.

Var också beredd på frågan från immigration om hur länge du kommer stanna och varför. Du måste ha ett bra, tydligt och ärligt svar. Framförallt om du har med dig ’prylar’ som du ska lämna där efter du har gått igenom tullen. Förklara rakt varför frakt inte var ett alternativ. Annars finns risken att immigration eller tullen misstänker smuggling av något slag eller grå import, då räcker troligen inte tiden mellan flygen, men hem kommer du!

Ja, med all respekt så var det där ett väldigt dåligt förslag. När man anländer till USA måste du gå igenom immigrationen och landside, eller åtminstone igenom en ny säkerhetskontroll. Det hjälper alltså inte att någon går in i avgångshallen, det tar bara längre tid.

Det går inte heller att komma åt bagagebanden från utsidan eftersom det är sterilt område.
I vissa länder är det väl tom olagligt att gå in på flygplatsen med en biljett genom säkerhetskontroll utan avsikt att flyga. Singapore har denna lag om jag kommer ihåg rätt, och säkert fler länder.

Framförallt om du har med dig ’prylar’ som du ska lämna där efter du har gått igenom tullen. Förklara rakt varför frakt inte var ett alternativ. Annars finns risken att immigration eller tullen misstänker smuggling av något slag eller grå import, då räcker troligen inte tiden mellan flygen, men hem kommer du!

Där sa du något. Varan behöver behöver deklareras i tullen. USA är utanför EU.

Tack för alla svar! Jag flyger utan incheckat bagage utan bara har ett litet handbagage.

Det kan vara så att den person jag möter upp eventuellt ska resa (på riktigt) och kan då försöka styra sin avgångstid så att det prickar mellan mina flygtider. Frågan är då om jag kan vara "airside" utan att passera immigration mellan mina flyg?

Toppen