Senaste nytt

Nybörjares första businessresan, ARN-ZRH-MIA

Vi bodde på Islander Resort. Var väl inte supernöjd men kan bero på att det var lite kyligt ute och att rummet var iskallt och svårt att reglera ACn. Lite motelstuk där man kan parkera bilen utanför rummet. Ligger bra på andra sidan vägen från Lorelei och helt ok för en natt.

Tack för tips. Vi har tittat på Casa Morada men inte bokat något ännu.

Gårdagens middag blev lobster pizza och coconut shrimp på Seaside Cafe at the Mansion, Mysigt ställe precis vid vattnet nära Southernmost Point. Rekommenderas.

upload_2021-11-17_15-2-53.png

upload_2021-11-17_15-3-15.png

upload_2021-11-17_15-4-40.png

Idag åker vi norrut till Fort Myers Beach

Charleys Boathouse ganska sunkigt ställe. Maten så där, Sallads buffén bra. Mysfaktor noll. Jag personligen med fru undviker stället. Men om de renoverat stället så kanske det är bättre nu. Var där för två år sedan så det kanske är bättre nu.
Håller med om Doc Fords samt Rib City.

Men som sagt smaken är olika..
Ajdå, nyare input från dig då. 5 år sen för mig nu tror jag.

lite söderut mot naples finns red lobster, den var bra sist också.

Alla får förstås tycka olika men jag vill nog hävda att Business inom Europa är bäst med Turkish Airlines. Här är det nämligen "riktiga" business-säten, dvs inte bara samma säte som i ekonomi med blockat mittsätte. Sköna recliners i skinn med gott om plats. Och maten från Do&Co brukar inte göra någon besviken.
+1 på den. Men vi är ju lite delade i vår syn på TK här på forat.

Blev strul med datorn så här kommer sista delen lite efteråt.

På vägen till FMB från Key West så åkte vi 41:an och tog efter tips en avstickare via Loop Rd vilket var en höjdare. Ni som inte har åkt denna gör det, det är en 24 miles lång omväg genom Everglades där 17 miles är grusväg. Såg mycket fina fåglar och några alligators. Ska tydligen gå att se panter också om man har tur.

Gamar som inte ville flytta på sig
upload_2021-11-29_17-13-58.png

Var lite sena så det började skymma så bilderna blev inte jättebra. Här en alligator som låg vid vägkanten och gick ner i vattnet när vi närmade oss
upload_2021-11-29_17-15-11.png

Bodde direkt på stranden i Fort Myers Beach med magisk utsikt. Dock myggnät för så tog bort lite av känslan
upload_2021-11-29_17-19-19.png

Var lite halvdåligt väder, varmt men mulet så blev några dagar på stranden och några med shopping. Miromar Outlet, Sanibel Outlet och Coconut Point. Hade ju tänkt ta en dag på Sanibel Island men pga vädret får det bli nästa gång.

Ännu en magisk solnedgång
upload_2021-11-29_17-24-43.png

Vi var tidiga på flygplatsen så blev lite tid i Turkish loungen. Åt tonfiskmacka och ett glas rött som båda var mycket goda.
upload_2021-11-29_17-43-34.png

Tråkigt att åka hem. Känns som det kan dröja tills nästa resa
upload_2021-11-29_17-36-18.png

Nattflyg så all mat serverades på en gång. Förrätten bäst igen.
upload_2021-11-29_17-37-46.png

Snabb servering och vi hann se 1 film innan vi slocknade.Sov riktigt bra och blev väckta med frukost drygt 1 timme innan landning i Zurich.

Planet landade 11 och planet till Sthlm gick 17.50 så fanns tid att slå ihjäl. Lite folk i Loungen på E terminalen så vi stannade där tills stängning kl 14 innan vi tog tåget till huvudterminalen för mer häng i loungen där.

Utnyttjade den fina duschen i loungen på E terminalen.
upload_2021-11-29_17-52-7.png

Attachments

• upload_2021-11-29_17-44-7.png
    upload_2021-11-29_17-44-7.png
    696,9 KB · Visningar: 144
Sammanfattning

USA var som alltid en höjdare men allt har blivit så dyrt. Maten är dyr, bensinen har blivit dyrare och hotellen är jättedyra. Lite otur med vädret och det blev några beachdagar mindre än planerat. Skulle nog också ha struntat i övernattning på Islamorada och åkt direkt till Key West. Jag tycker dagarna blir upphackade av resa och byte av hotell. Plus för Key West och Fort Lauderdale. Minus för Fort Myers Beach som inte var något speciellt.

Resrutt
upload_2021-11-29_18-11-5.png

Hotellen och mina betyg:

Lago Mar, Fort Lauderdale 9/10
Stor svit med utsikt direkt på stranden. Bra mat, trevlig personal. Bra gratis parkering. Ligger bra/dåligt beroende på vad man är ute efter. Man måste ha bil. För oss passade det perfekt att det var så lugnt.

Islander Resort, Islamorada 7/10
Ok rum men lite motellkänsla. Ligger bra men inte värt priset.

Hilton The Reach, Key West 8.5/10
Bra läge nära Duval och Southernmost point. Fin liten strand om man vill bada. Fint stort rum med balkong. Bättre än betygen på hotels.com

Diamond Head Beach Resort, Fort Myers Beach 8/10
Ligger också bra och vi hade en svit på 10:e våningen med fin utsikt. Minus för ingen städning pga covid så vi fick byta lakan själv etc.

Business class

Är det värt att jaga poäng för att åka longhaul business? JA utan tvekan. Att kunna sitta och sova så bra är värt mycket. Skönt också med prio checkin och boarding. Swiss mat och dryck var också väldigt bra.

Loungerna var väl trevliga men är inte superimponerad, visst bra att gratis få lite att äta och dricka men lite väl hajpat tycker jag. Duschen var dock trevlig efter en natt på planet. Sen finns det väl bättre och sämre lounger och dessa är väl inte dom bästa. Var på Pontus (frukost), SAS Guld, Senator Terminal E, Senator Terminal B och Turkish MIA.

Det kommer att bli svårt att åka ekonomi på långresa i framtiden. Kan nog t om betala för att åka business.

Over and out :)

Trevlig rapport! Tackar!
Dyrt i förhållande till hemma eller dyrt i förhållande till tidigare USA resor?

Det var första gången vi var i Florida så har inte direkt kollat priser där förut men om jag jämför med bl a tidigare NY resor så tycker jag det är väldigt dyrt. (Har inte kollat NY priser nu) Kollar jag tex Hilton Key West nu på onsdag så ska dom ha över $800/natt. Nu bokade vi flera av hotellen i våras så vi kom undan dom värsta priserna. Det billigaste hotellet blev Diamon Head i FMB där vi pröjsade i snitt $317 per natt. Hade vi bokat efter sommaren hade vi fått betala det dubbla.

Var ju i Texas för veckan o kan hålla med. Bensinen en dollar dyrare per gallon. Hyrbil flera 1000 dyrare än förut.
Kläderna på Premium Outlet o Dallas Galleria ofta dyrare än hemma. Maten på restauranger kändes typ 2-3 dollar dyrare per rätt (ex 12 dollar för en lunch som kostade 8-9 förut) . Priserna i mataffärerna var även de högre än senast (2019) och det kändes att det inte bara var inflation utan det var högre priser helt enkelt. Även snabbmatskedjorna som ofta haft sina dollardeals var det nu 2dollardeals..

Hotell är iof ofta rätt billigt i Texas, Homesuites by Hilton kostade 100 per natt. Kollade runt på hotellen i Dallas och de låg helt OK.
Även hotellen i Denver för nyårsresan dig vi ska låg på runt 90-100 dollar per natt. Ganska likt de andra gångerna vi varit i Colorado.

USA är alltid najs, men dyrt kändes det..

Toppen