Senaste nytt

Wilco75

Ny medlem
Jag har nyss skaffat SAS Amex EB Premium och SAS Eurobonus MC och försöka få till tre resor och allt vad det innebär. Jag känner mig emellanåt lite stressat över att försöka maxa poäng samtidigt som jag ville resa smidigt och billigt. Det verkar inte går ihop börjar jag förstå och undrar över hur ni andra förhåller er till alltihopa.
Allt började med att jag bokade resa till NY i Maj med Finnair som var billigast. Sen skaffade jag mig EB korten och började tänka i Star Alliance banor. Därav bokade jag med Brussels Airlines när jag skulle flyga till Frankrike med familjen i Juni. Strax innan dess kommer jag att flyga till London över helgen och smidigast/billigast verkar var antingen Ryan Air eller British Airways (One World). Brussels flyger också de tider jag vill åka men då måste jag mellanlanda och det blir 2-3 timmar längre restid åt båda håll. Det tar emot att köpa inom One World när jag samlar huvudsakligen till en bonus resa med SAS framöver. Samtidigt så kommer jag ändå ha en liten pott med poäng hos Finnair men jag tror inte jag kommer flyga så mycket varje år att jag kan förvalta två bonusprogram till någon nytta.

En annan grej jag funderar över är i vilket utsträckning det är ok att använda sig av Billhop/Betalo för att tjäna poäng. Var på väg att betala en faktura pa ca 2500kr häromdagen med hjälp av dessa tjänster med tvekade när jag tänkte på vad dumt det var att betala avgiften 2.5% for poängens skull. Jag vet inte, det kanske är värt det i längden? Jag vill gärna höra hur ni andra gör och tänker.

Jag försöker förstå mig på alla vinklar. Vilka förmåner missar jag? Vilka sida är bäst? Hur sparar man pengar samtidigt som man tjänar poäng osv. Jag börjar undrar ifall jag jagar väldigt små vinster i utbyte mot alldeles för hög stressnivå.
 

Mikado

Medlem
Mitt bästa tips är att handla allt via SAS - Shop & optjen EuroBonus point Flyger nästan ingenting utöver bonusresorna men tack vare onlineshoppen och ett par amexvärvningar under kampanjerna får jag en hyfsad summa poäng varje år. I shoppen går det också att passa på att teckna gratisabonnemang när det är kampanj också, för lite extra lättförtjänta poäng.

Jag handlar ingenting via Betalo/Billhop. Trist ibland när man får saftiga fakturor (typ för bröllop...) men tycker inte att krånglet och avgifterna är värt det. Kanske om jag skulle ligga på spend-gränsen för att få en voucher, men inte annars.

Just det, glöm inte att regga korten på SAS Everyday eller vad det heter också. Plötsligt trillar det in poäng på mitt konto och då kan det vara att jag betalat notan på en restaurang ansluten till Eurobonus. Väldigt smidigt.
 

Wilco75

Ny medlem
Ah, tack för tipset. Kan man lägga till flera kort där?

Mitt bästa tips är att handla allt via SAS - Shop & optjen EuroBonus point Flyger nästan ingenting utöver bonusresorna men tack vare onlineshoppen och ett par amexvärvningar under kampanjerna får jag en hyfsad summa poäng varje år. I shoppen går det också att passa på att teckna gratisabonnemang när det är kampanj också, för lite extra lättförtjänta poäng
Jag går genom alla affärer i listan där och inser hur mycket poäng man har missat eftersom vi är redan HBO Max och Disney+ kunder. Suck
 
Last edited by a moderator:

MrRob

Medlem
Att köpa en biljett i business till USA med SAS kostar 50.000 EB med en 421-voucher. För att skrapa ihop 50.000 EB genom ett SAS Amex Premium och Betalo kräver räkningar på drygt 333.000:- och en avgift på runt 8.300:- till Betalo + kortavgiften till Amex.

Låt oss anta att det tar dig två år så har en biljett kostat dig ungefär 11.500:- inkl. alla avgifter och skatter. I mina ögon inget jättestort värde.

Personligen använder jag enbart Betalo om jag behöver trigga en viss spend-nivå.
 
Man kan bara softa också, och se det som en bonusgrej i livet

Ibland tjänar man massor med poäng, ibland missar man värsta möjligheten. Det brukar gå jämt ut.

Viktigt! Du ska såklart inte köpa saker du inte har råd med egentligen, bara för att få poäng. Om Ryan kostar 100 kr och SAS 2000 kr till London, är ju valet enkelt.

Obs! Brussels ger inte alltid Eurobonuspoäng. Kolla noga.
 

Brandten

Medlem
Att köpa en biljett i business till USA med SAS kostar 50.000 EB med en 421-voucher. För att skrapa ihop 50.000 EB genom ett SAS Amex Premium och Betalo kräver räkningar på drygt 333.000:- och en avgift på runt 8.300:- till Betalo + kortavgiften till Amex.

Låt oss anta att det tar dig två år så har en biljett kostat dig ungefär 11.500:- inkl. alla avgifter och skatter. I mina ögon inget jättestort värde.

Personligen använder jag enbart Betalo om jag behöver trigga en viss spend-nivå.

Jag lyckades få ner % hos Billhop men inte hos Betalo för en viss faktura jag skulle betala. Tycker också de förstnämnda har bättre kundtjänst när det behövs.

Om Ryan kostar 100 kr och SAS 2000 kr till London, är ju valet enkelt.

Yep, väldigt enkelt!
 
Toppen