Senaste nytt

Nya Zealand - Södra ön! Tips på sevärdheter och "missa inte"

Missa inte Christchurch - finns en jättebra segway-tur där de guidar runt och förevisar staden. Vet inte hur mycket som är kvar nu, men troligen finns det fortfarande en hel del utdömda byggnader. Lite absurt att tex titta in i ett fik där alla bara lämnat allt och ingen fått gå in på flera år.

Vad jag har hört från mina kompisar har stan förändrats radikalt och tiotusentals har flyttat sedan jordbävningen.

Även jag är intresserad av samma sak :) Jag och min fru åker till Nya Zeeland på tisdag och stannar till den 19e! Landar i Queenstown och ska köra upp till Auckland! Ska kolla in länkarna från @ARNBER

/Christian
Christian.. Men du är ju där då jag är där.. Landar den 21.. Ses på vägen någonstans och ta en fika/öl?

Hej på er,

Den 8/12 bär det av till Nya Zealand igen ganska exakt ett år senare då vi gifte oss i Rarotonga och semestrade i söderhavet och på nordön i Nya Zealand. För den som vill läsa skrev jag en reserapport under resans gång vilket jag även planerar att göra denna gången.

Vår vistelse i Nya Zealand var väl kort sist (7 dagar) men trots det så fick vi se väldigt mycket då vi hade hyrt en bil och tog oss runt till nya städer varje dag. Vi fick också känsla för och kom in i "road trip-resandet" på det sättet.

Därför har vi lagt upp ett liknande koncept denna gång fast på Sydön istället och med 18 hela dagar i detta fantastiska land!

VI flyger in till Nelson och hämtar ut vår bil där på morgonen den 11/12 och lämnar den sedan i Christchurch 28/12.

Jag har läst i en del trådar här och funnit mycket inspiration. Jag söker dock efter ännu fler tips och erfarenheter av er som varit där upptäckt alla underbara platser.

Jag åker med min fru och mor och vi är alla träningsmänniskor som gillar friluftsaktiviteter och äventyrligheter.

Jag vill så klart prova på bungyjump i Queenstown och vi vill också besöka vingårdar.

Hur ska vi lägga upp vår resa med bilen från Nelson till Christchurch under vår semester?
Hur hade ni gjort? Alla tips och idéer mottages tacksamt.

Jag är mycket förtjust i Nya Zealand och var I Christchurch för bara 2 veckor sedan. Fortfarande mycket att göra efter jordbävningen. Konstmuseet är fint. Nelson är väldigt fint. Hyr mountainbikes det är väl värt att cykla upp i bergen som går hela vägen ner till havet. Har sedan testat de vanliga turistattraktionerna som Milford Sound som är häftigt även en regnig dag. Queenstown förstås.

Toppen