Senaste nytt

Nya visumregler för Thailand

Efter lite detektivarbete så kan jag konstatera att det inte är en tillfällighet att konsulatet själva slutat med posthanteringen... Visumservice i Göteborg heter företaget som hanterar konsulatets posthantering och vid en företagskoll kan man se att hon som driver detta företag har samma efternamn som konsulaten himself.
.
Vem kontaktar skattemyndigheten.....
Alla angivna priser är inklusive moms. Visum- och serviceavgiften betalas endast i form av kontanter och skickas tillsammans med ansökan.
Kontanter, det lär ju vara svarta pengar...

Vem kontaktar skattemyndigheten.....
Alla angivna priser är inklusive moms. Visum- och serviceavgiften betalas endast i form av kontanter och skickas tillsammans med ansökan.
Kontanter, det lär ju vara svarta pengar...
Nja, så behöver ju inte vara fallet. När man skickade passen direkt till konsulatet så var det också kontanter som gällde, så även idag när jag var på plats. Självklart fick jag kvitto på visumavgiften idag och när jag frågade om kvitto på posthanteringen fick jag till svar att det bifogas tillsammans med passen.

Jag tror snarare på att kravet om kontanter beror på att de inte vill ha någon kortlösning som kostar pengar och hur skulle det kortbefriade konsulatet kunna ta betalt i förskott för brevhanteringen?

Det samma gäller exempelvis PWG (Park Wash & Go) på Landvetter som brukar ta hand om min bil när jag är på semester. Där är det också kontanter tillsammans med bilnyckel i kuvertet som gäller. Där får man också alltid kvittot i efterhand ihop med nyckeln.

Så för att man måste betala kontant behöver absolut inte nödvändigtvis inte betyda att det är svarta pengar, däremot strider det mot gällande regler hos posten som säger att man inte får skicka kontanter. Men det är ju en annan och inte lika allvarlig anklagelse.

Nja, lite skumt/fel/udda tycker jag nog det är.
Det kan jag väl också till viss del hålla med om men vad jag menar är att från deras point of view är det en smart idé. Men självklart är det sämre för oss långväga visumresenärer. Samtidigt tycker jag att det är mer fair play att de specar avgifterna till skillnad mot flera andra visumagenter.

Tjaaa, detta verkar väl vara ett normalt upplägg i den nepotisitiska delen av världen, men vete i f-n om vi är så mycket bättre själva, det är bara så mycket mera subtilt här så Transparency International har svårt att genomskåda det:p

Jag var ju som jag nämnde tidigare nere i Göteborg och lämnade passen i fredags och enligt konsulatet skulle det ta 4-5 dagar plus en extra dag för posthanteringen. Jag hade således räknat med att få dem tidigast på fredag, ev. måndag nästa vecka.

Döm om min förvåning när det låg ett rek i brevlådan idag!
Mycket snabbt och smidigt måste jag säga, passen kom i en förseglad värdepåse, snyggt och prydligt packat tillsammans med kvitto, ett visitkort från Visumservice i Göteborg samt en personlig hälsning. Nu vet jag definitivt var jag skall vända mig näst år när det är dags igen.

visa2.jpg

Från och med 13 November 2015 kommer ett nytt 6 månaders turistvisum att träda i kraft.
Med det nya visumet får man stanna i landet max 60 dagar åt gången.
Den riktigt stora nyheten är att man får lämna landet OBEGRÄNSAT antal gånger under visumets giltighetstid.
Priset för det nya visumet i Thailändska Baht är 5.000:- medans ett 60 dagars standard visum kostar 1.000:- Baht.

New 6-month visas begin Nov 13, but limit stays | Bangkok Post: news

Toppen