Senaste nytt

Nya växlingsautomater på Arlanda flygplats

Tog ut Thailändska Bath från en sådan maskin i F-piren Non-Schengen i Söndags, 21/6. Debiterades 0,2754. Ingen höjdarkurs direkt...Men för den late var det bra.

Provade en automat i F-piren i går och när jag matat in min pin-kod fick jag meddelande om max uttag 2000 SEK. När jag bytte till en annan valuta fick jag ett maxbelopp även här motsvarande 2000 SEK.

Så här såg växlingskursen ut på automaten när jag provade med den i morse. (runt kl. 6)
Man får inte debitering i utländsk valuta, utan i SEK med fast växelkurs.

Växlingsautomat.jpg

Kurserna hos samma växlingsaktör enligt hemsidan för butikssköp var igår (vilket borde vara samma kursomräkningstillfälle om inte automaterna är otroligt dynamiska). Helgkurserna har hos de stora firmorna helgtillägg. Inom parentes priset nu klockan 11:50, dvs efter dagens fixkurser sattes.

EUR = 9,8140 (9,7168)
GBP = 13,8646 (13,8523)
USD = 8,7872 (8,7876)

Man brukar väl kunna få något öre i rabatt om man är medlem eller liknande.

Det finns en (eller det var kanske t.o.m. två) sådana automater på Landvetter också, airside nära loungerna. Dock var de(n) inte i drift när jag passerade i torsdags.

Alltså världens sugigaste kurser precis som jag misstänkte. Mycket bättre att ta ut i bankomat på destinationen, eller i vissa länder att växla kontanter på plats (dock sällan bra kurs från SEK).

• Gilla
Reactions: Gus
Varför växla när man kan handla på kort? Ger mer poäng! Tar alltid ut väl på plats men reser oftast till land jag redan har tillräckligt med pengar för eventuell taxi osv.

Toppen