airbus380.se
Medlem
Inte haft några som helst problem med vare sig iPad eller MacBook sedan de öppnade i juni. Däremot kan det bra annat krafs i väskan som de vill kolla.
Håller helt med. Man ska även beakta att terrorhotnivån i Sverige var varit högt, fyra på den femgradiga skalan sedan 17 augusti 2023.
Är det för att man kan nu ta med sig en flaska vätska på 75 cl i handbagage om man går igenom säkerhet i T5? Gäller det även andra vätskor som shampoo?Om du ska flyga från T2 så igenom security i T5 och ta bussen.
Korrekt det gäller även schampo.Är det för att man kan nu ta med sig en flaska vätska på 75 cl i handbagage om man går igenom säkerhet i T5? Gäller det även andra vätskor som shampoo?
Hur vet man hur mycket man får ta med. Överallt på Swedavias hemsida står det att man får ta med mer, utan att ange hur mycket. Och det står att trots nya tekniken är gränsen fortfarande 100 ml?Korrekt det gäller även schampo.
Tänk bara på att skall du göra transfer security under resans gång så är det inte givet att de tillåter så mycket vätska i handbagaget utan då är de Famla reglerna som gällerÄr det för att man kan nu ta med sig en flaska vätska på 75 cl i handbagage om man går igenom säkerhet i T5? Gäller det även andra vätskor som shampoo?
Men om man har en direkt flyg, säg Stockholm - Amsterdam, då finns det ingen transfer security. Hur ska man veta hur mycket man få ta med då? Känns riskabelt när Swedavia säger att gränsen är fortfarande 100 ml per förpackning trots den nya tekniken. Är det helt upp till personen bakom skärmen vid kontrollen då?Tänk bara på att skall du göra transfer security under resans gång så är det inte givet att de tillåter så mycket vätska i handbagaget utan då är de Famla reglerna som gäller
Just en Stockholm-Amsterdam är det kanske inte jättestor risk på men ändå inte noll -- tänk p åatt det finns en risk att du vid störningar blir ombokad med anlsutning. Tex. skulle du kunna hamna på Stockholm-Köpenhamn-Amsterdam om du flyger SAS. I det fallet är det ingen transfer security heller, iofs, men poängen är att alltid ha en plan B för vad du gör om det blir en.Men om man har en direkt flyg, säg Stockholm - Amsterdam, då finns det ingen transfer security.
Det gäller att ha en plan B eller kunna vaska pavan.Just en Stockholm-Amsterdam är det kanske inte jättestor risk på men ändå inte noll -- tänk p åatt det finns en risk att du vid störningar blir ombokad med anlsutning. Tex. skulle du kunna hamna på Stockholm-Köpenhamn-Amsterdam om du flyger SAS. I det fallet är det ingen transfer security heller, iofs, men poängen är att alltid ha en plan B för vad du gör om det blir en.
Inget problem att ha plan b, (släng schampoflaskan), Problemet är att veta vad är gränsen vid kontroll på Arlanda Terminal 5 säkerhet.Just en Stockholm-Amsterdam är det kanske inte jättestor risk på men ändå inte noll -- tänk p åatt det finns en risk att du vid störningar blir ombokad med anlsutning. Tex. skulle du kunna hamna på Stockholm-Köpenhamn-Amsterdam om du flyger SAS. I det fallet är det ingen transfer security heller, iofs, men poängen är att alltid ha en plan B för vad du gör om det blir en.