Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

Tomas E

Medlem
T5 Fast Track-säkerhet med de nya CT-påsskanningsmaskinerna är utmärkt och snabb för mig. Fungerar bra manuellt med Amex Platinum/Centurion-kort, och Amex Lounge ligger en kort promenad efter säkerheten och den stora T5 taxfree-butiken.
Maskinöversättning från engelska med ett översättningsprogram som inte har tagit hänsyn till kontext? (T.ex. har ”bag” blivit påse istället för väska…) Det är nog bättre att du skriver på engelska för att undvika missförstånd… :)
 

intuition

Medlem
I dag mitt första besök på ARN med nya kontrollen. Jag tänkte inte på att det var nya maskiner och började ta upp allt. Efter en stund kom det förbi någon som ropade "everything stays in the bag" ett par gånger, så det var bara att packa tillbaka allt.
Fast det skulle jag ju inte gjort, min väska går på manuell kontroll och det är precis de två datorena som jag precis lagt tillbaka som måste kollas manuellt..
En snubbe bredvid mig fick spel när de för tredje gången skulle köra hans barnvagn genom maskinen. Dvs, de ville inte undersöka manuellt, de ville försöka om och om igen i hopp om att maskinen till sist skulle godkänna baggaget...


Det som stör mig är att "fast track" inte längre är ett snabb-spår i den bemärkelsen att man får en genväg till loungen. Nu måste man vandra längst bort i terminalen för att sedan tvingas genom "taxfree" och sedan gå tillbaka mot inrikes gater.
Nu märker jag ord, men det är en priority security, inte en fast track som det är i Köpenhamn.
 

maswan

Medlem
Det som stör mig är att "fast track" inte längre är ett snabb-spår i den bemärkelsen att man får en genväg till loungen. Nu måste man vandra längst bort i terminalen för att sedan tvingas genom "taxfree" och sedan gå tillbaka mot inrikes gater.
Nu märker jag ord, men det är en priority security, inte en fast track som det är i Köpenhamn.
Det har det väl aldrig varit på Arlanda?
 

intuition

Medlem
Sant, men man har kunnat undvika taxfree och komma ut rakt i "inrikes-delen" av T5. Som jag förstod det är det permanent stängt och man har bara valet att ta "snabb-turen" halvvägs till F-piren.
 

maswan

Medlem
Jo, fram till typ 2018 så kom man från fast track på T5 ut i terminalen.
OK, jag hade ett annat minne av det, som att det gick att ta en direkt vänster ut utan taxfree oavsett vilken fålla man hade gått igenom i säkerhetskontrollen. Men det börjar väl bli nog många år sedan för att det ska bli suddigt.
 

fcx

Medlem
OK, jag hade ett annat minne av det, som att det gick att ta en direkt vänster ut utan taxfree oavsett vilken fålla man hade gått igenom i säkerhetskontrollen. Men det börjar väl bli nog många år sedan för att det ska bli suddigt.
Med risk för att låta dryg så använde jag nästan aldrig vanliga säkerhetskontrollen då. Minnet säger att det bara var från fast track man kunde gå ut snabbvägen till vänster, men jag kan ha fel.
 

moonroy

Medlem
Bara hoppas på att fler börjar få samma maskiner. Åkte till Oslo häromdagen, och det var ju inga problem på Arlanda men när jag skulle hem igen så måste allt såklart packas upp och kollas. Min väska åkte iväg för kontroll men det var bara en som jobbade och som var upptagen av folk före, så jag fick vänta onödigt länge.
 

mha321

Medlem
OK, jag hade ett annat minne av det, som att det gick att ta en direkt vänster ut utan taxfree oavsett vilken fålla man hade gått igenom i säkerhetskontrollen. Men det börjar väl bli nog många år sedan för att det ska bli suddigt.
Det stämmer, det kunde man. Däremot låg FastTrack närmast den smitvägen så den var lätt att missa för de som kom i de andra spåren.

Däremot var det tydligen inte ens meningen att den skulle finnas där vad jag hörde, utan redan från början skulle den vara blockad av baggage vagnar förrådet under vanlig tid och den inte skulle användas av resenärer. Men några kreativa anställda skapade en smidig väg där, med resultatet ett man fick stänga igen på riktigt så att folk tvingades knuffa sig fram genom taxfree.
 
Toppen