Jag nu först läste en del av denna tråd, för jag var passiv på BC.se under största delen av 2018, så hela gnället om AMEX-värvning var okändt för mig. Måste nog medge att jag tycker det är nästan tragiskt hur det kan bli tjabel om att få publicera sin personliga rekryteringslänk på ett privat ägt forum, som man inte själv äger, utan man har tillgång till ett gratis medlemskap och rätt att yrka sina åsikter m.m. i överensstämmelse med tjänstens regler - allt detta kallas för privilegium, inte en garanterad rättighet.
Kanske man borde nationalisera BC.se (svenssonklassen.se, någon?), så kunde ni göra partipolitik av att vem som får dela sin AMEX-värvningslänk...
Inte för det, det är ju sundt att diskutera saken och det gör beslutfattandet mera kollektivt, men det är sist och slutligen frågan om att vi alla avnjuter ett privilegium, inte en grundlaglig rättighet. I fall någon pajas inte kan acceptera reglerna angående AMEX-rektrytering, så rekommenderar jag att skapa en egen webbplats eller driva nationalisering (d.v.s. göra sig till en total idiot). Personligen infinner jag nuläget total acceptabel och jag tycker att det är generöst att tillåta medlemmar kassa in MR-poäng indirekt på BC.se. På Flyertalk skulle detta aldrig gå i land med Internet Brands.
Appropå AMEX-rekrytering och gnäll, så måste jag dela med mig min surhet angående det att jag inte kan delta i er månatliga poängbakkanal i nuläget. Det beror inte på BC.se, utan AMEX.
Jag ringde idag till kundtjänsten för ett annat ärende, så på samma gång gav jag dem konstruktiv krititk om hur jag i ojämställd position i jämförelse till kunderna i Sverige (d.v.s. ni andra på BC.se). AMEX i Sthlm ansvarar ju för både Sverige och Finland, så det är inte precis en höjdare att se hur praktiskt det är för er att bara lägga ut länkar och vraka in bonus. I fall jag vill ha rekryteringsbonus, så måste jag faktiskt se besvär för saken, vilket har tillsvidare gjort att det är i praktiken omöjligt för mig att locka nya medlemmar. Kombinerat med jantelagen, så är det inte precis så att jag skulle öppet berätta att jag använder AMEX Platinum och tycker Membership Rewards med Gold eller Platinum är värdt att köra. Jag håller där med låg profil, men på nätet (typ BC.se och Flyertalk) så kan jag nog dela med mig utan att känna mig som ett hot för samhällsfreden
Men hur kommer det sig att svenska kunder har det bättre? Jo, se i Finland kan vi AMEX-kunder endast värva nya offer genom att få dem ansöka kort med PDF-blankett.

På ansökan skrivs den rekommenderande kortinnehavarens namn och nästan hela kreditkortsnumret (fattas bara typ säkerhetskod och giltighetsdatum...). Jag borde väl typ knacka från dörr till dörr lik Jehovas budbärare och fråga är ni intresserade av att vraka in gratis poäng och få t.ex. uppgraderingar till affärsklass på Finnairs flyg.
Yrkade till kundtjänsten att det är inte precis lockande med AMEX i Finland i jämförelse till Sverige och tog även upp hurdana kortbonus som påbjuds i USA och Storbritannien för att utnyttja AMEX. Använde även begreppet medveten resenär (finska: tiedostava matkailija). Det har irriterat mig i ett bra tag hur det skulle vara i mitt intresse att kunna få olika bonus för rekrytering och spendering med kortet, men sådana påbjuds inte. I nuläget är det ypperst kass med PDF-blanketter för värvning och endast tillgång till MR-poäng utan några bonus- eller spenderingskampanjer.