Senaste nytt

Nya kvalitetsproblem för Boeing

Johan F

Medlem
Denna gång låset till toaletten på 737 som kan gå i baklås och måste bytas på en jäkla massa plan. Skit också…

 
Bakom betalvägg. Vilket bolag rör det sig om. Hur gjorde de när de skulle landa eftersom ingen får befinna sig på toaletten och det inte finns säkerhetsbälten där?

För övrigt känns 33 000 000 / 2600 / 3 = 4200 kr / dörr (om man räknar med tre toaletter per plan) ganska lågt räknat.
 
Det var en inrikesflygning i Indien från Bombay till Bangalore där inte heller kabinpersonalen fick upp dörren, kaptenen tog då beslutet att nödlanda. FAA har nu utrett och landat (pun intended!) i att Boeing måste byta låset på samtliga 737.

Orginalartikeln på Business Insider är tyvärr bakom betalvägg så har inte kunnat läsa
 
Utan betalvägg om indidenten

Han får pengarna tillbaka. Skönt ändå. Och en fin lapp som börjar med "Sir".

Den här Yahoo-varianten av Business Insider-artikeln fungerar för mig att läsa i sin helhet:
 
Bakom betalvägg. Vilket bolag rör det sig om. Hur gjorde de när de skulle landa eftersom ingen får befinna sig på toaletten och det inte finns säkerhetsbälten där?

För övrigt känns 33 000 000 / 2600 / 3 = 4200 kr / dörr (om man räknar med tre toaletter per plan) ganska lågt räknat.
Det är nåt som inte stämmer här, från Yahoo artikeln:
The FAA estimated that could cost airlines and other operators up to $3.4 million — including labor and new latches worth up to $481 each. Some or all of the costs could be covered under warranty.
Ifall låset kostar (till och med) 4700kr styck, hur går detta ihop?
Antingen är majoriteten av låsen billigare, eller sen är det bara en dörr per plan som har den varianten?

Annars kan man tycka att byta låsen för 12500kr/plan är rimligt, ifall de kan göras vi nästa servicefönster eller över en natt, dvs man inte behöver ta plan ur trafik. Kan lätt räkna med en hel dags fakturerad arbetstid på det.
 
Toppen