Konstig etablering av ny flyglinje från Norrköping
Vi har fått en mycket konstig etablering av flygbolaget Fly Swedish till Norrköping. Flygbolaget skall enligt Norrköpings tidningar starta upp en flyglinje den 22 april från Norrköping till Skellefteå och Köpenhamn. I praktiken är det flyget från Skellefteå till Köpenhamn som kommer att mellanlanda i Norrköping. Tanken är kanske inte så tokig, vi har haft en massa halvdåliga aktörer på linjen till CPH som man flugit med halvtaskiga TP plan.
Bra kan man tycka om trafiken till CPH till man börjar titta på tidtabell och genomgående biljetter.
Linjen flygs med EN tur varannan dag! Hur seriöst är ett flygbolag som startar upp sådan trafik och tror man skall kunna få tillbaka alla affärsresenärer från regionen som numera flyger från ARN. Man reser visserligen ner till CPH på morronen men kommer inte hem igen förrän dagen efter på kvällen. Till Skellefteå får man åka på kvällen och ett dygn senare kan man åka tillbaka. Varför just Skellefteå beror väl på att det är deras Hub i Sverige. Helt acceptabelt för mej att åka till Skellefteå om jag skall till Luleå eller Umeå, vilket är de vanligaste resmålen. Det går snabbare att köra bil till något av dessa ställen istället för att ta bilen till ARN.
Till CPH kan man inte köpa en genomgående biljett för vidare resa med SAS, vilket är ett krav i de flesta fall.
Det jag hittills läst om detta flygbolag är att man måste ställa sig frågan om det är seriösa satsningar över huvud taget. ”Vi ser fram emot att växa i Norrköping” säger Vd Stig-Erik Dahlberg. Det lär inte gå att växa med en sådan halvdan satsning, jag tror inte det. Med den regularitet och tidtabell som är aktuell för Norrköping är det inte ens ett alternativ på något sätt. Skall kunna använda flyget till CPH i tjänsten måste det vara 3-4 turer om dagen för att erhålla tillräcklig flexibilitet i resandet.
Det finns ett stort plus, dom flyger Jet med E90.