Senaste nytt

Ny utredning -Arlanda tappar mark

Jannes

Medlem
Både bygga om och bygga ut renderar i att man måste bygga. Och det är väl knappast att man kanske måste lägga till ganska mycket när det gäller passagerarflöden.
Men det är väl inget som tänkt att man styr om Bromma-planen till Arlanda utan att göra nåt alls?
Diskussionen var mera i form "var ligger kapacitetsproblemen och vad kan göras från idag fram till 2038"? Och att bygga om inne i T3, koppla den airside med T4 och utöka security-kapaciteten är helt rimliga åtgärder som kan planeras, godkännas och utföras på 14 år.
Till skillnad från helt nya terminalbyggnader, landningsbanor eller motsvarande, där vi alla vet att det tar länge.
 

SK989

Medlem
Men det är väl inget som tänkt att man styr om Bromma-planen till Arlanda utan att göra nåt alls?
Diskussionen var mera i form "var ligger kapacitetsproblemen och vad kan göras från idag fram till 2038"? Och att bygga om inne i T3, koppla den airside med T4 och utöka security-kapaciteten är helt rimliga åtgärder som kan planeras, godkännas och utföras på 14 år.
Till skillnad från helt nya terminalbyggnader, landningsbanor eller motsvarande, där vi alla vet att det tar länge.
Om man följer den politiska debatten så finns det absolut politiker som torgför åsikten att man kan lägga ned Bromma utan att man behöver göra något alls på Arlanda. Så visst finns de som tänker att man kan styra om Brommas trafik till Arlanda typ imorgon. Här på BC kan jag inte säga vad alla tänker och tycker.

Att bygga om T3 och koppla ihop den airside med T2 (är ju mycket närmare) och/eller T4 är givetvis enklare än att bygga ny landningsbanor. Men det är väl lite där skon klämmer. Kan Arlanda - på sikt - svälja Brommas trafik utan att det byggs nya landningsbanor? Det är den stora frågan. Det spelar ju ingen roll hur stor terminalkapacitet Arlanda har om det inte finns utrymme för planen att landa och starta när folk vill flyga.
 

maswan

Medlem
Att bygga om T3 och koppla ihop den airside med T2 (är ju mycket närmare) och/eller T4 är givetvis enklare än att bygga ny landningsbanor. Men det är väl lite där skon klämmer. Kan Arlanda - på sikt - svälja Brommas trafik utan att det byggs nya landningsbanor? Det är den stora frågan. Det spelar ju ingen roll hur stor terminalkapacitet Arlanda har om det inte finns utrymme för planen att landa och starta när folk vill flyga.
Det beror väldigt mycket på vilka lutningar på graferna man antar för utvecklingen av dagens trafik på Arlanda, eller flygtrafiken generellt i Sverige.
 

SK989

Medlem
Det beror väldigt mycket på vilka lutningar på graferna man antar för utvecklingen av dagens trafik på Arlanda, eller flygtrafiken generellt i Sverige.
Så är det absolut. Och vilken lutning man antar har ofta sin grund i om man är för eller emot Bromma flygplats.
 

maswan

Medlem
Justja, en sak till, det har pratats lite om att bygga ut och integrera terminal 3 med terminal 4 i den här tråden. I Arlandas långsiktiga plan ligger planerna på att bygga om terminal 3 till en pir på terminal 2.
 

Tomas E

Medlem
Om man följer den politiska debatten så finns det absolut politiker som torgför åsikten att man kan lägga ned Bromma utan att man behöver göra något alls på Arlanda. Så visst finns de som tänker att man kan styra om Brommas trafik till Arlanda typ imorgon.
Som bekant är det lika höga utbildnings- och kunskapskrav på politiker som på de som skriver på flygtorget.se. ;)
 

mha321

Medlem
Justja, en sak till, det har pratats lite om att bygga ut och integrera terminal 3 med terminal 4 i den här tråden. I Arlandas långsiktiga plan ligger planerna på att bygga om terminal 3 till en pir på terminal 2.
Ja det blir onekligen mer logiskt mot 2an, eftersom det är betydligt närmre. För en gångs skull har alltså swedavia varit logiska!
 

augu12345

Medlem

Med miljardsatsning menade de alltså bokstavligen en miljard. Såg presskonferensen. Mkt fina ord om betydelsen av flyget för Sverige och att vi måste gå vidare från att prata om flygskam. Men rent konkret bara lite prat om vikten av regionala flygplatser - en tumme mest när Sverige och ffa Arlanda skulle behöva en hel hand eller två för att stå sig i konkurrensen. Trist men knappast överraskande.
 

guwonder

Medlem
ARN and CPH are at the center of the Swedish passenger flight universe, and such announced public investment — and especially investments in small regional airports across Sweden — will unfortunately not do a whole lot to make a material difference in the longer-term economic viability of routes and frequencies to and from ARN or CPH.
 
Toppen