margincallingbadger
Medlem
Ringde in till SAS imorse för att boka om en resa, och blev informerad om att de har en ny serviceavgift vid ombokningar, 350kr/p, Detta läggs alltså på den befintliga ombokningsavgiften på 250/750kr.
De gör allt för att göra det omöjligt att boka/ändra själv. Vill tro att det inte är speciellt nära att vi får en webblösning som gör det möjligt för oss att boka resor helt själva. Nu tar de extra betalt, som gör att de kan tjäna mer pengar / anställa fler. Inför de en webblösning så behöver de tvärtom sparka anställda då kunden kan boka resor helt själv.
Med alla extraavgifter är vi snart på samma kostnad för en bonusresa som för revenue.![]()
Det kanske stämmer för economy men visa ett bonusprogram där du kan boka en lika billig longhaul business class award som hos SAS, även om det kräver 1-2 ombokningar för att få ihop bokningen. Gärna där det är lika enkelt att dra in poängen utan att ens flyga också.Med alla extraavgifter är vi snart på samma kostnad för en bonusresa som för revenue.![]()
Med den tillgängligheten som finns gäller det att boka vad som finns när det dyker upp. Men omöjligt att boka om till något vettigt likt förut där man försökte på något sätt optimera att åka mer rakare linje.Tvärtom tänker jag det är ett sätt att minska antalet ombokningar och öka tillgängligheten. Om man bankar i folk att de inte bör boka förrän de vet definitivt att de ska åka så borde tillgängligheten öka. I teorin.
En ombokning frigör ingen stol. Samma person behåller kontrollen över en awardplats oavsett om det kostar 0 kr eller 1000 kr att boka om. Det enda som minskar är antal ”onödiga” ändringar, inte den faktiska belastningen på awardtillgängligheten. För att tillgängligheten ska öka krävs avbokningar, inte ombokningar.Tvärtom tänker jag det är ett sätt att minska antalet ombokningar och öka tillgängligheten. Om man bankar i folk att de inte bör boka förrän de vet definitivt att de ska åka så borde tillgängligheten öka. I teorin.
Det kanske stämmer för economy men visa ett bonusprogram där du kan boka en lika billig longhaul business class award som hos SAS, även om det kräver 1-2 ombokningar för att få ihop bokningen. Gärna där det är lika enkelt att dra in poängen utan att ens flyga också.
Just ombokningsavgifter håller jag med om är störigt när man ofta är mer eller mindre tvungen till ombokningar för att få ihop en tur och retur. Men att påstå att Eurobonus har höga avgifter överlag stämmer inte.