Senaste nytt

Ny på Oneworld / Avios - Behöver hjälp!

Generellt sett så skulle jag säga att BA metal är att undvika helt och hållet att boka. BA har skyhöga båda skatter/avgifter och pris i avios än dom andra i avios-ekosystemet. Dock så är det alltid dit man ska växla in sina Amex MR först då BA agerar som ett nav där man sedan skickar vidare till respektive program. Ska påpekas att jag uttalar mig från mitt perspektiv där det handlar om max 2 platser.

Är själv ganska nybliven Amex PP-innehavare och rookie inom One World. Hur ser tillgängligheten ut för fler personer? Finns det något bolag inom One World som brukar släppa 4+ platser i business?
Nu är detta mer än 10 år sedan. Lyckades boka familjen (4 pers) Göteborg New York via LHR t&r i first med BA. Men det jag betalade för bränsletillägg etc hade var nog lika mycket som för economy biljetter.

Finnair släpper ifrån min erfarenhet tyvärr alltid bara 2 BC säten och inget mer öppnas någonsin upp. Däremot så har dom ju väntelista som på mindre populära rutter (eller där dom kör sina plan med två delad BC) har man rätt god möjlighet att få igenom väntelistan. Det blir ju dock ett helt annat game då man troligen vill garantera att man kommer med på resan, så då får man ju köpa Economy eller Premium Eco och använda poäng för en uppgradering på väntelista snarare än en ren awardbiljett. Från vad jag vet är det alltid samma pool som delar på upgrade och ren awardbiljett på Finnair.

Som redan nämnts är BA dyra i skatter och avgifter, sweetspot med BA är inrikes i USA med American där de bara tar 5.60 USD per person i avgifter, jag har själv mer eller mindre gett upp BA och Avios då de tar så mycket i avgifter på Avios bokning och den största anledningen är ju förstås hur riktigt svårt det blivit att bli guld med BA, har samma status med American inom One World nu och det är enklare att komma över

Toppen