Senaste nytt

Ny på forumet och första gången i business

Fredrik

Medlem
Kan du ärligt påstå att lamm skulle vara objektivt mindre okej/mer udda än säg, rökt lax som förekommer på var och varannan C-meny hos SAS?

Lax är definitivt mer "normalt" än lamm för en svensk. Frågar du passagerarna på Air New Zealand blir nog svaret ett annat.
 

Tjaeng

Medlem
Lax är definitivt mer "normalt" än lamm för en svensk.

Enligt vilken auktoritet då? Jordbruksverket samlar inte statistik på hur mycket lax svenskar äter, men markant mer än de 1,5kg lammkött per person och år folk trycker i sig ser jag inte att det kan vara med tanke på att totalkonsumtionen av fisk i landet ligger runt 5kg/år och capita Om man nu ska vara krass torde det vara minst lika "skumt" med viltkött, skaldjur, kalkon och anka på menyn, som alla är sådant svenskar konsumerar i jämförbar mängd vis-a-vis lammkött.

Och då har jag inte heller dragit upp det faktum att laxen nästan uteslutande serveras som en del av menyn där det inte finns några alternativ (kanapén alt förrätten) till skillnad från när lamm finns med som en av flera huvudrätter att välja mellan.

Nu har jag inga starka känslor rörande endera lax eller lamm, men att karakterisera det ena som objektivt osvenskt jämfört med det andra ser jag få bra argument för.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Fasen vad hungrig jag blir av allt prat om mat :p Viltkött (tänker hjortsadel...), anka i apelsinsås och sedan lamracks....ååhhh
 

Fredrik

Medlem
Statistik som är felaktig är dock det sämsta av allt. Med tanke på att Norge exporterar över 30 000 ton lax till Sverige tror jag vi kan utgå från att lax är vanligare än lamm. Lamm och fårkött har haft en stark tillväxt men det är fortfarande ovanligt.
 

Tjaeng

Medlem
Statistik som är felaktig är dock det sämsta av allt. Med tanke på att Norge exporterar över 30 000 ton lax till Sverige tror jag vi kan utgå från att lax är vanligare än lamm. Lamm och fårkött har haft en stark tillväxt men det är fortfarande ovanligt.

Har jag påstått att lamm är lika vanligt som lax? Vart då? Det jag menar är ditt påstående om att lax är "mer normalt" än lamm baserat på... (ja, vad?) inte kan behäftas med objektivt stöd i form av konsumtionssiffror. Om mängden av en viss vara som konsumeras är direkt korrelerad med hur "normal" den är skulle vartenda typ av viltkött och alla fjäderfän utom kyckling som överhuvudtaget äts i Sverige diskvalificeras. Att lamm inte skulle ha någon historisk grund i svensk husmanskost är också fel.
 

Palazzi

Medlem
Jag tror ju också att konsumtionen av lax är betydligt högre än den för Lamm.

Sedan så tycker jag att även lamm hör det svenska köket till. Lamm har historiskt varit mycket populärt i Sverige, speciellt på Gotland.
Tror mest att det är det låga priset på lax, nötkött etc under senare år som skapat illusionen av att dessa ska vara typiskt svenska rätter.

Tycker det är tråkigt om vi ska minimera den svenska matkulturen till kötbullar.....
 

Fredrik

Medlem
Har jag påstått att lamm är lika vanligt som lax? Vart då? Det jag menar är ditt påstående om att lax är "mer normalt" än lamm baserat på... (ja, vad?) inte kan behäftas med objektivt stöd i form av konsumtionssiffror. Om mängden av en viss vara som konsumeras är direkt korrelerad med hur "normal" den är skulle vartenda typ av viltkött och alla fjäderfän utom kyckling som överhuvudtaget äts i Sverige diskvalificeras. Att lamm inte skulle ha någon historisk grund i svensk husmanskost är också fel.

Ta ett djupt andetag och fundera på vad jag menar när jag skriver att lax är mer normalt än lamm för svenskar.

Jag får uppfattningen att du trycker hårt på tangenterna och det känns helt onödigt.
 
Last edited:
Toppen