Senaste nytt

Ny och behöver hjälp med bokning av Eurobonus-resa

Hej,

Jag är helt ny på detta och känner mig rätt dum när jag läser en del inlägg. Har ett Amex Premium och har samlat på mig 110000 EB-poäng och en Amex voucher. Funderar nu på boka en resa över jul/nyår alternativt höstlovet, tex till Bangkok från Stockholm. Jag har läst en del på forumet men har några frågor:

- Hur gör jag denna bokning på bästa sätt med tanke på flygplatser och ev bränsletillägg, skatter etc?
- Varför vill man ha många segments på en flygning och inte försöka boka direktfly eller med så få stopp som möjligt?
- Är alla resor man gör med vouchern EB-bonusgrundande?

Tack på förhand!

Jim
 

jsn

Medlem
Välkommen hit!
- Först behöver du leta upp flyg som har bonusplatser tillgängliga, detta görs tex via Uniteds hemsida och det skall finnas trådar hur man går tillväga. Sedan behöver du ringa Tallinn för att få hjälp att boka resan och utnyttja din 241-voucher. Dock är jag osäker på om denna voucher gäller i hela världen då det är ett Primiumkort du har och inte Elitekortet men det vet andra. Bränsletillägg är numera en fast kostnad, men skatterna beror på vilka och hur många flygplatser man passerar.
- Fler segment ger dels en möjlighet att få "flyga mer" för samma antal poäng samt möjlighet att prova fler bolag och kabiner på samma resa.
- Inga bonusbokningar ger några nya poäng.
 

aldrighemma

Medlem
Fler segment ger dels en möjlighet att få "flyga mer" för samma antal poäng samt möjlighet att prova fler bolag och kabiner på samma resa

Man bör väl kanske tillägga att det också blir dyrare biljetter i pengar med fler segment. (Dock samma poäng kostnad)
Sedan om man tycker att det är värt det eller inte är ju en annan fråga, då jag reser med familjen så är jag rätt ensam att upskatta flygandet för dess egen skull, så det blir oftast så kort resa som möjligt. Annars väljer jag gärna en omväg där det går.

edit: såg just att jsn redan nämnt att skatterna blir högre för längre resor... Läste lite slarvigt.
 

peng

Medlem
Dock är jag osäker på om denna voucher gäller i hela världen då det är ett Primiumkort du har och inte Elitekortet men det vet andra.

Premium-kortet ger en liksom Elite-kortet en Star Alliance 2-4-1 voucher. Man kan dock bara få en per år på premium-kortet (mot 2 på Elite). På Classic-kortet får du en voucher SAS 2-4-1 som bara gäller SAS-flygningar inom Europa.
 
Premium-kortet ger en liksom Elite-kortet en Star Alliance 2-4-1 voucher. Man kan dock bara få en per år på premium-kortet (mot 2 på Elite). På Classic-kortet får du en voucher SAS 2-4-1 som bara gäller SAS-flygningar inom Europa.

Ok, då är det kanske bättre att jag och frun har ett premium kort vardera istället för att skaffa ett Elite. Man får ju två vouchers då också men slipper fullt så mycket årsavgift eller?
 

aldrighemma

Medlem
Ok, då är det kanske bättre att jag och frun har ett premium kort vardera istället för att skaffa ett Elite. Man får ju två vouchers då också men slipper fullt så mycket årsavgift eller?
Korrekt, men då får man bara 15p/100SEK istället för 20p och man får inte dom 20.000 statusgrundande poängen varje år.
 

aldrighemma

Medlem
Ok, då är det kanske bättre att jag och frun har ett premium kort vardera istället för att skaffa ett Elite. Man får ju två vouchers då också men slipper fullt så mycket årsavgift eller?
Sedan är det också viktigt att komma ihåg att awards måste betalas från samma poängkonto som har 2-4-1 voucher. I dom flesta fall är det mer effektivt att samla så mycket poäng som möjligt på ett konto, och då måste 2-4-1 vouchern vara knyten till det kontot för att kunna användas.
 

Delayed

Medlem
Sedan är det också viktigt att komma ihåg att awards måste betalas från samma poängkonto som har 2-4-1 voucher. I dom flesta fall är det mer effektivt att samla så mycket poäng som möjligt på ett konto, och då måste 2-4-1 vouchern vara knyten till det kontot för att kunna användas.
Det här kanske du vet men eftersom du säger "helt ny" skriver jag det ändå.

Tidigare hade SAS en funktion som kallades familjekonto vilket innebar att man kunde samla familjens alla poäng på ett EB-konto. I väntan på nästa version av EB-konceptet är denna funktion satt "on hold". Det går därmed inte att föra över EB-poäng utan höga avgifter. Ingen, antagligen inte ens SAS själva, vet när eller hur familjekontot kommer att börja fungera igen.
 
Toppen