Senaste nytt

Ny linje Västerås - Köpenhamn

Flygtiderna från Västerås tror jag rör sig om ca 05.30 och eftermiddagsflyget runt 17.00.
Morgonflyget passar således utmärkt till de flesta flyg ut i Europa plus att New York, Boston, Washington och San Fransisco fungerar hyfsat med någon/några timmars väntetid.
 
Last edited:
NU är det bokningsbart på Nextjet, men verkar inte gå att boka genom SAS ännu (det skulle gå idag dock).
Baspriserna på 549SEK, direkt med Nextjet, verkar bara finnas på eftermiddagen från VST och morgonen hem.

Vet inte om detta beror på att man vill undvika att fylla morgonavgångar (anslutning med SAS) eller om det enkom är för att man tror sig kunna ta dessa höga priser i rusningstid.
Detta gällde/gäller inte på linjen till HEL, där man kan alltid kan hitta baspriserna med god framförhållning.

Hoppas att priserna inte räknas så som det verkar på t.e.x. Lycksele-Arlanda-Europa, där man bara verkar plussa kostnaden för enkelbiljetter.
Kollade dock bara några spridda datum...
OM detta gäller är det minst 2.400SEK bara för VST-CPH och sen tillägget för CPH-Europa/Världen. Med priser om 4.000SEK T/R inom Europa, och Västerås närhet till Arlanda.....ja då blir det svårt.
På internationella avgångar är det givetvis ett OK prispåslag.

Är ändå hoppfull, tills dess att SAS publicerat biljetterna.. :)
 
NU är det bokningsbart på Nextjet, men verkar inte gå att boka genom SAS ännu (det skulle gå idag dock).
Baspriserna på 549SEK, direkt med Nextjet, verkar bara finnas på eftermiddagen från VST och morgonen hem.

Vet inte om detta beror på att man vill undvika att fylla morgonavgångar (anslutning med SAS) eller om det enkom är för att man tror sig kunna ta dessa höga priser i rusningstid.
Detta gällde/gäller inte på linjen till HEL, där man kan alltid kan hitta baspriserna med god framförhållning.

Hoppas att priserna inte räknas så som det verkar på t.e.x. Lycksele-Arlanda-Europa, där man bara verkar plussa kostnaden för enkelbiljetter.
Kollade dock bara några spridda datum...
OM detta gäller är det minst 2.400SEK bara för VST-CPH och sen tillägget för CPH-Europa/Världen. Med priser om 4.000SEK T/R inom Europa, och Västerås närhet till Arlanda.....ja då blir det svårt.
På internationella avgångar är det givetvis ett OK prispåslag.

Är ändå hoppfull, tills dess att SAS publicerat biljetterna.. :)

En femhundring till CPH i LCC-klass är ju ok.
Jag hoppas tillägget för att åka SAS ut i världen är mindre än 2400 för då kan man ju ta sig till ARN.
Men vågare man hoppas att SAS får mängd rabatt??
 
En femhundring till CPH i LCC-klass är ju ok.
Jag hoppas tillägget för att åka SAS ut i världen är mindre än 2400 för då kan man ju ta sig till ARN.
Men vågare man hoppas att SAS får mängd rabatt??
SAS själva bjuder ju ofta på första benet eller nöjer sig med skatter och avgifter. Det lär dock inte hända här. Kikade tidigare i år på Malmö-Stockholm-Karlstad där sträckan Stockholm-Karlstad flögs av NextJet. Priset var väl som en SAS Plus till USAs västkust, haha.
 
Haha, det var väl helt givet. Varför skulle de prissätta de mest populära avgångarna lägst?
Så givet är väl inte den prissättningen, då den inte gäller varken på Nextjets andra linjer (av de jag tittat på) eller på flera andra bolag.
De vet ju inte åtgången på biljetterna ännu...
Nextjets baspriser ligger normalt på 549sek om man bokar långt innan, men denna gång ligger det en spärr på den biljettypen. Den sk. Sverigebiljetten finns inte utan nytt baspris är economy flex.

Så vanligt är väl inte detta förehavande, även om det finns (?)

SAS kan ju t.e.x höja priserna i olika bokningsklasser beroende på åtgång..
Är det så att Nextjet har fixed prices i de olika bokningsklasserna o då måste lösa det såhär...

Tänker att det är vanskligt om man bara fyller kabinen till 40% o biljetterna är för dyra för "turister" som kan fylla några extra säten.
Då måste man dock reversera modellen så att billigare biljetter låses upp närmre avgång. Annars bokas dessa troligen av företag direkt.
T.e.x ABB är inte så generösa längre.....inte ens gällande eco flex.
 
Last edited:
Så givet är väl inte den prissättningen, då den inte gäller varken på Nextjets andra linjer (av de jag tittat på) eller på flera andra bolag.
De vet ju inte åtgången på biljetterna ännu...
Det får nog anses vara högst normalt att ett bolag tar betalt baserat på efterfrågan/förväntad efterfrågan. Och normalt brukar man ju ha någon form av affärsplan/budget innan man väljer att göra något.
 
Det får nog anses vara högst normalt att ett bolag tar betalt baserat på efterfrågan/förväntad efterfrågan. Och normalt brukar man ju ha någon form av affärsplan/budget innan man väljer att göra något.

Tvivlar inte på att de har det. Men för egen del försvinner linjen som alternativ genom denna prissättning, så hoppas att det inte gör det för andra bolag (vi vet dock inte vad priset blir med SAS-anslutning).
Det har ju inte gått så bra med föregående uträkningar, men vi får hoppas att det fungerar bättre denna gång.
 
Imorgon, 1:a Februari, ska det gå att boka denna linje på SAS hemsida.
Ska bli intressant att se hur prissättningen kommer att se ut.

Tyvärr, för egen del, är det linjen till Malpensa som går från Köpenhamn. Då jag vill till Linate går det ändå snabbare med buss till Stockholm.
Men kommer säkert hinna med någon resa till annat resemål.
 
Toppen