Nope, inte alls smidigt och då måste man älska FRA för att välja transfer där framför direktflyg.
Satsningen är inte konstig utan kanske har andra grunder än ren vinst som drivkraft. Det är inte lätt att få rätter att flyga nya linjer i Europa, särskilt om man har basen i DME. Det kan också finnas en annan anledning, kanske någon av ägare har köpt sommarstuga i Västergötland(Hamburgsund???) eller så har de partners i Norge. Det är nog olje/gasindustri som säkerligen står bakom.
Ryska turister poppar upp överallt, västkusten är säkert ett bra resmål för moskvabor...Tyvärr är det ju svårare testa linjen själv pga alla visumkrav etc...
Priset för en GOT-DME T/R var inte så låg - 14600 RUB vilket är ungefär 3300 SEK. Det är jämförbar med SK som man kan hitta för 3400-3800 beroende på var man byter flyget. Yamal måste sänka lite, 2500SEK är nog mest lämpliga högsta priset.
Det är hård konkurrens där, SU har stark fäste i MOW och alla andra får inte samma privilegier. Igen försöker jag komma ihåg vad Jacob har sagt en gång om IATA regler om att endast 2 bolag får flyga på samma rutt. Det är kanske därför till LED flyger FV och SK och till ARN SU och SK. I lågsäsong GOT-LED eller MOW-CPH kan köpas för endast 600-800 SEK. För europeiska lågprisbolag entrébiljetten till att flyga till MOW är för dyr. Påpekas bör också att avgifter och bensinpriset för ryska och europeiska bolag där är helt olika.Av lågprisbolagen är det väl bara Germanwings som flyger till MOW?
En direktrutt GOT-TLL känns väl inte helt omöjlig...och skulle ju erbjuda en bra port österut...