Senaste nytt

Ny linje Göteborg-Moskva. Yamal airlines

Ryska turister poppar upp överallt, västkusten är säkert ett bra resmål för moskvabor...Tyvärr är det ju svårare testa linjen själv pga alla visumkrav etc...

Nope, inte alls smidigt och då måste man älska FRA för att välja transfer där framför direktflyg.
Satsningen är inte konstig utan kanske har andra grunder än ren vinst som drivkraft. Det är inte lätt att få rätter att flyga nya linjer i Europa, särskilt om man har basen i DME. Det kan också finnas en annan anledning, kanske någon av ägare har köpt sommarstuga i Västergötland(Hamburgsund???) eller så har de partners i Norge. Det är nog olje/gasindustri som säkerligen står bakom.

Det får väl vara arbetare inom olja & gas, samt enstaka ryska turister då... För att vara lite fördomsfull en kort sekund: Jag tror många svenskar bävar för att flyga ett ryskt inrikesbolag.... Speciellt med en ganska olycksdrabbad flygplanstyp. Inte lär det blivit bättre sedan Stefan Liv tragiskt förolyckades förra året heller..:(

Inte ett poäng lär man få på den 1000miles långa sträckan, och utrymmet kommer nog inte bli spatiöst (för att locka affärsresenärer).

Jag tror fortfarande inte på idén, men jag arbetar varken inom oljeindustrin eller är boende i Göterborg.... :)

Titta på det hela med andra ögon, du har rätt - det är inte bortskämda moskvabor som är målgruppen. När du bor och jobbar i ett ställe där högsta sommartemperaturen är +9 och kanske om du har tur får se marken utan snö hela 20 dagar om året då räknas Skandinavien som söder.
En gång om året har du semester, du får en lön som är helt normal även med europeiska standarder men du har ingenstans att spendera det. Vad en FFP är du vet inte ens och du helt struntar i vilket plan du flyger så länge det är bättre än ryska kopian av DC-3 för du är redan trött att flyga den till jobbet.

För oss västkustbor öppnar det möjligheten att flyga till Asien genom DME med massa fina bolag, bl.a. EK, SQ och Transaero. Visum behövs inte vid transfer, eller hur.

Last edited:
Ryska turister poppar upp överallt, västkusten är säkert ett bra resmål för moskvabor...Tyvärr är det ju svårare testa linjen själv pga alla visumkrav etc...

Tyvärr är inte ryska myndigheter så lätta att göra med när det gäller turistvisum trots att det finns ett bilateral avtal om att underlätta resandet till EU-medborgare. Det är mycket enklare att få Schengen visum för ryska medborgare men är nästan ett helvete andra vägen.
Hoppas med flera direktlinjer skapas även möjligheter att få nödvändiga turisthandlingar genom någon lokal resebyrå, bara generalkonsulatet i Göteborg fortsätter vara hjälpsamma. :D

Jag har två vänner som nekades tillträde såväl till Ryssland som Ukraina för ett par somrar sedan... De fick inte ens en förklaring, trots både mail och telefonkontakt med ambassaden. De enda jag känner som nyligen fått visum har en gemensam bekant arbetandes på den svenska ambassaden i Moskva.....

Priset för en GOT-DME T/R var inte så låg - 14600 RUB vilket är ungefär 3300 SEK. Det är jämförbar med SK som man kan hitta för 3400-3800 beroende på var man byter flyget. Yamal måste sänka lite, 2500SEK är nog mest lämpliga högsta priset.

Priset för en GOT-DME T/R var inte så låg - 14600 RUB vilket är ungefär 3300 SEK. Det är jämförbar med SK som man kan hitta för 3400-3800 beroende på var man byter flyget. Yamal måste sänka lite, 2500SEK är nog mest lämpliga högsta priset.

Verkar ju faktiskt helt vansinnigt.... Vet dock att resor till Ryssland alltid kostat mycket. T.om Norwegian tar 2300NOK T/R de billigaste datumen från OSL till St Petersburg (även om vi konstaterat tidigare att Norwegian sällan är billiga:p)

Av lågprisbolagen är det väl bara Germanwings som flyger till MOW?

Av lågprisbolagen är det väl bara Germanwings som flyger till MOW?
Det är hård konkurrens där, SU har stark fäste i MOW och alla andra får inte samma privilegier. Igen försöker jag komma ihåg vad Jacob har sagt en gång om IATA regler om att endast 2 bolag får flyga på samma rutt. Det är kanske därför till LED flyger FV och SK och till ARN SU och SK. I lågsäsong GOT-LED eller MOW-CPH kan köpas för endast 600-800 SEK. För europeiska lågprisbolag entrébiljetten till att flyga till MOW är för dyr. Påpekas bör också att avgifter och bensinpriset för ryska och europeiska bolag där är helt olika.

Såg nu att Estonian Air har väldigt bra priser till MOW från ARN. Flygbolaget verkar ju vara rejält på framfart, vad jag läst... En direktrutt GOT-TLL känns väl inte helt omöjlig...och skulle ju erbjuda en bra port österut...

I October kostar T/R ARN-TLL-SVO bara 120€ med endast handbagage & 140€ med incheckat. De erbjuder resor med total restid på endast 3h 30min....

Last edited:
Toppen