Senaste nytt

Ny intjäningsstruktur för Flying Blue?

Fredrik

Medlem
På Flyertalk har en medlem hittat en tabell där det ser ut som att Flying Blue ändrar intjäningen till att vara baserad på biljettpriset. Precis som för flera amerikanska bolag...

Jag har en del miles över och kommer nog inte tjäna in fler i första taget men det här var nog inte så bra ändå om det är sant. Det kan vara värt att påminnas om att Air France/KLM redan för över ett år sen har sagt att de kommer att ändra sitt bonusprogram så detta ser trovärdigt ut.

http://www.flyertalk.com/forum/28878952-post1.html

Intressant.
Blir att se efter hand vad som gäller och bara se till att man när Platinum iår så att man har ett år till att falla tillbaks på :p

Undrar inte om de har kört baserat på "spend" ett tag. I alla fall olika poängutfall beroende på hur "dyr" biljett jag köpt. Hade nyligen billiga biljetter T/R Paris, det blev inte många 'miles' på kontot. Dock, en resa förra veckan med KLM i Z o C gav rätt bra med 'miles'.

I viss mån har det absolut varit så, men har ju inte tex. funnits någon minsta spend för att nå statusnivå :)
Man kan ju idag tex. tjäna in den på segment.
Blir intressant att se vad som händer i framtiden!

Undrar inte om de har kört baserat på "spend" ett tag. I alla fall olika poängutfall beroende på hur "dyr" biljett jag köpt. Hade nyligen billiga biljetter T/R Paris, det blev inte många 'miles' på kontot. Dock, en resa förra veckan med KLM i Z o C gav rätt bra med 'miles'.

Om det är någon som har en bokning så går det ju redan nu att räkna ut hur förändringen blir jämfört med nuvarande intjäning

Ivory 4 miles per € spent

Platinum 8 miles per € spent

Ja och jag tror det kommer gynna mig som flyger Linköping-Amsterdam-Danmark oftast och då är det ganska dyra ekonomibiljetter men med dålig intjäning tyvärr!

Om det är någon som har en bokning så går det ju redan nu att räkna ut hur förändringen blir jämfört med nuvarande intjäning

Ivory 4 miles per € spent

Platinum 8 miles per € spent

Det var det jag undrade också om det kommer funka med segment, så jag löser det nu för tiden på ekonomibiljetter inom Europa

Det finns en annan sak också som kan vara värd att fundera på. Om det bara är status man vill ha så går det idag att tjäna in det på segment. Frågan är om det fungerar i framtiden.

Det var det jag undrade också om det kommer funka med segment, så jag löser det nu för tiden på ekonomibiljetter inom Europa
När det gäller American Airlines AAdvantage som kör också revenue-baserat bonusprogram, finns det två sätt att uppnå högre status.
  • Genom Elite Qualifying Dollars (EQDs) + Elite Qualifying Miles (EQMs)

eller

• Genom Elite Qualifying Segments (EQSs)
AAdvantage elite status − AAdvantage program − American Airlines

Delta Skymiles kör också liknande system.
Qualify for Medallion Status : Delta Air Lines

Skulle inte alls förvåna om de ökar kravet på antalet segment, det är ju väldigt
lågt nu oavsett vem man jämför med.

Jag funderar på att hoppa på Irkutsk-dealen ( [Business class] Norge/Linköping-Istanbul T/R, Air France, fr 6.600 NOK / 6.800 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ) och skulle då få ca 14-15 segment i businessclass. Dock har jag inte möjlighet att åka förrän till våren och tills dess kan ju de här ändringarna införts. Om de här ändringarna införs, är det då troligt att intjäning med Air France/KLM hos t ex Aeorflot Bonus eller Delta Skymiles också försämras?

Toppen