Senaste nytt

Ny hos KLM/Air France

Eskimo

Medlem
Hej alla,

Har gått från att vara dedikerad kund till LH och SAS till att nu försöka boka allt med KLM och AF
Har senast gjort ett par resor med KLM och Delta, tykcer att deras produkt är riktigt bra.

Nästa resa blir nästa månad till Indien med AF i Business samt KLM i business, jag har inte så bra koll på vilka lunger de har för AF/KLM Business på AMS samt CDG.
Skall bli intressant att testa Business med AF - var nog 15 år senast jag gjorde det

Sista frågan, finns det något bra kreditkort för Flying Blue?
 

NotRyan

Medlem
KLM Crown lounger på AMS är riktigt trevliga, både Schengen och non-Schengen loungerna.

AF har också trevliga lounger på CDG. Här har jag bara varit i den i 2F som du då lär åtnjuta på vägen hem. Den är riktigt bra att sitta ett tag i och stressa ner lite.

Kreditkort finns i Nederländerna och Frankrike, krävs lite abrovinker för att eventuellt komma åt det nederländska. Om någon fixar det så är det @Berglund ;)

Han kan också länka till sina egna excellenta reviews av loungerna.
 

Eskimo

Medlem
KLM Crown lounger på AMS är riktigt trevliga, både Schengen och non-Schengen loungerna.

AF har också trevliga lounger på CDG. Här har jag bara varit i den i 2F som du då lär åtnjuta på vägen hem. Den är riktigt bra att sitta ett tag i och stressa ner lite.

Kreditkort finns i Nederländerna och Frankrike, krävs lite abrovinker för att eventuellt komma åt det nederländska. Om någon fixar det så är det @Berglund ;)

Han kan också länka till sina egna excellenta reviews av loungerna.

Tack för finfina svar, får nog minst 1-2h i vardera lounger både på outbound och return
Skall bli intressant att jämföra AF och KLMs business på samma rutt
 

Hachans

Medlem
Välkommen till den mörka sidan. Loungerna är trevliga i både CDG och AMS. Som statuskund får man också kontraktslounger och så vilket ju man inte är bortskämd med på SAS längre.


Jag har undersökt kreditkorten och det går tyvärr inte längre att söka dem för att man måste bevisa att man bor i Nederländerna/Frankrike. Men berätta för dem att du vill ha kortet så kanske de får för sig att prova Sverige igen när Amex tröttnat på sina partners här.
 

Hachans

Medlem
Hvor mange flights må man ha med flying Blue for å få status? Ressurs bank kortet har ingen bonus, så virker litt low value

Det beror på. Du tjänar XP på varje flight, du behöver 180 för guld och sen 300 till för Platinum. En eko-flight inom Europa ger dig 5 XP. Utöver XP så tjänar du Miles på varje flight som du kan använda till grejer. Se tabellen här:

 

d99mlu

Medlem
Hoppar in här. Har börjat flyga lite mer igen efter ett antal år, och har av olika anledningar siktat in mig på FB snarare än *a.

Hur samlar jag egentligen miles på bästa sätt när det inte går att ha FB-Amex som boende i Sverige? Det är ju lite tråkigt att ha xp i överflöd, men inte ha råd att boka roliga awards. Känns som att jag missar något?
 
Hoppar in här. Har börjat flyga lite mer igen efter ett antal år, och har av olika anledningar siktat in mig på FB snarare än *a.

Hur samlar jag egentligen miles på bästa sätt när det inte går att ha FB-Amex som boende i Sverige? Det är ju lite tråkigt att ha xp i överflöd, men inte ha råd att boka roliga awards. Känns som att jag missar något?
Ett tips , finns många fler; Accor hotels ger poäng till FB och tvärtom. Som nån slags dubbeldipp.
 
Toppen