FF#1 skrev:Det här känns inte bra när man bor 100 mil från Stockholm....Klicka för att utvidga...
Det beror på hur frågan är formulerad. Sitter med mobilen nu och orkar inte leta upp den undersökningen. Men frågan är ledande menar jag.Andrew skrev:Något förvånande att det, enligt artikeln, är så mycket som 70 procent av befolkningen som är ganska eller mycket positiva till ett sådant förslag, samt att det är en majoritet av väljare, till samtliga riksdagspartier, som stödjer detta trams. Förslaget kommer knappast ge särskilt mycket intäkter för staten och kommer heller ej minska koldioxidutsläppen i nämnvärd utsträckning.Klicka för att utvidga...
Resenärerna agerar inte, flygbolagen gör det.ulagun skrev:Annan aspekt hur detta drabbar LCC resandet?Med Ryan eller Wizz ut i Europa blir väl skatten ofta högre än biljettpriset?Undrar hur denna kategori resenärer kommer att agera? Kan tänka mig att många av dessa är politiskt för denna skatt. OBS " kan tänka mig" alltså inget påstående endast fördom.Klicka för att utvidga...
Aha,Agö skrev:Resenärerna agerar inte, flygbolagen gör det.- Moss Lufthavn Rygge nedlegges med ny flyskatt - hegnar.noKlicka för att utvidga...
Den opininionundersökningen var beställd av Naturskyddsföreningen......Andrew skrev:Något förvånande att det, enligt artikeln, är så mycket som 70 procent av befolkningen som är ganska eller mycket positiva till ett sådant förslag, samt att det är en majoritet av väljare, till samtliga riksdagspartier, som stödjer detta trams. Förslaget kommer knappast ge särskilt mycket intäkter för staten och kommer heller ej minska koldioxidutsläppen i nämnvärd utsträckning.Klicka för att utvidga...
RickardG skrev:Kan det finnas likheter här med trängselskatten som införts i Stockholm och Göteborg?Innan införandet var det ett herrans klagande på hur hemskt det skulle bli, medan förespråkarna pekade på att det fungerat relativt bra på annat håll. Samma sak här.Förespråkarna hävdar att skatten ska minska trängsel och/eller förbättra miljön medan motståndarna säger att huvudsyftet är att fylla på statskassan. Samma sak här (miljö).Det kan mycket väl bli så att det här vinner acceptans ganska snabbt och i slutänden inte får någon större effekt på resandet, precis som trängselskatten...Klicka för att utvidga...
Tycker inte det låter speciellt konstigt. Det normala är väl att skatten alltid tas ut på avreseflygplats. Och på inrikes görs ju båda avresorna från flygplatser i sverige, altså kan den tas två gånger. Flyger man via utlandet så kan Sverige ju bara ta ut skatt i ena riktningen.In_Sweden skrev:Sen så kan jag tycka att om utformningen stämmer med vad DN skriver, så är det underligt att det är 80kr/ToR inom europa, medans 80kr per enkelresa gäller inom Sverige.Klicka för att utvidga...
In_Sweden skrev:Detta känns som ett väldigt logiskt förslag. Grön skatteväxling där man beskattar sådant man inte vill öka (flyget), istället för sådant som är bra för vårt samhälle (arbete) är en väldigt vettig policy om man frågar mig.Klicka för att utvidga...