Senaste nytt

Ny flygskatt föreslås - konsekvenser för Arlanda?

Den jämförelsen haltar lite tycker jag. Nu beskattar man direktflyg från Sverige till världen hårdare än om man går via CPH/HEL/FRA/...

Som om du skulle få lägre bensinskatt ifall du bilpendlade Vallentuna-Enköping-Kista istället för Vallentuna-Kista direkt.
Ja, å andra sidan är flyget till Europa för eventuell mellanlandning också beskattat.

Jag tror nog att Arlanda inte kommer märka av detta. Jämför med Kastrup som har betydligt högre priser direkt än vad Arlanda här, ändå har Kastrup underlag för sina direktlinjer. Eller är stockholmare inte lika betalningsvilliga som sydsvenskar och danskar?

Ja, å andra sidan är flyget till Europa för eventuell mellanlandning också beskattat.

Jag tror nog att Arlanda inte kommer märka av detta. Jämför med Kastrup som har betydligt högre priser direkt än vad Arlanda här, ändå har Kastrup underlag för sina direktlinjer. Eller är stockholmare inte lika betalningsvilliga som sydsvenskar och danskar?
Jo, men mycket lägre, exempel familj 2+2
ARN-BKK: 1720:- ny skatt
ARN-HEL-BKK: 320:- ny skatt

Klart det påverkar. Helt säker som sagt på att linjer börjar flyttas väldigt snabbt efter att miljö (eller hur) partiet fått igenom skatten i riksdagen. Kortare turn-around tider från Helsingfors respektive Oslo bidrar också till detta med öst/väst gående trafik. Speciellt Oslo tror jag kommer profitera starkt med sin nya fina terminal nu på Gardemoen. Landningsavgifterna ligger ganska likt Arlanda dessutom och det har också stått i norsk press om stark efterfrågan på business från norrmännen.

Tillägg: Mycket tyder på att den norska flygskatten på 80 nok tas bort efter bara drygt ett år då regeringen har sett konsekvenserna med bl a flygplatsnedläggning och indragna linjer. Jämför det med Sveriges 430 sek!

Verkar vara en ganska hjärndöd utformning av beskattning;

1) Skatten uppmanar inte till lägre utsläpp genom att premiera bränslesnåla moderna plan eller ge rabatt för plan med låg bränsleförbrukning.

Varför ha en miljöskatt som inte premierar miljön? Vad avser den uppnå? Att familjer flyger via utlandet med mera utsläpp som följd för att få samma kostnad som tidigare?

2) Med en så pass stor prisskillnad gentemot likartade hubbar driver man sannolikt bort nuvarande linjer och undviker att nya linjer lockas till Sverige/Arlanda. Det är kraftigt negativt för turism och affärsliv genom minskad turism och ökade restider för affärslivet. Det kan lätt leda till att man flyger fler omvägar (mindre miljövänligt) för att spara pengar - om flygbolaget har samma baspris därifrån.

Det skulle dessutom vara kraftigt negativt för SAS, där staten ju är storägare...

Varför ha en miljöskatt som inte premierar miljön? Vad avser den uppnå?
Det var väl något gammalt urdåligt retoriskt knep där de ställer två grupper mot varandra. Jag vill minnas att de kallar flygskatten för glesbygdsväxling eller något sånt. Ungefär som när SD i föregående val sände reklamfilmer där invandrare ställdes mot pensionärer.

Same shit, different name.

Varför ha en miljöskatt som inte premierar miljön? Vad avser den uppnå? Att familjer flyger via utlandet med mera utsläpp som följd för att få samma kostnad som tidigare?

Pengar till stadskassan helt enkelt. Och när antalet resenärer krymper höjer man skatten eftersom man har gjort sig beroende av pengarna och till slut får den enda kvarvarande resenärern betala 1,7 miljarder kronor... :(

Och detta kommer att rädda miljön och vår planet på vilket sätt? Genom att dra in x antal miljarder i skatt till staten varav 12% går till miljö whatever planer och resten försvinner till andra projekt som kostar skattepengar hos staten..... Suck ännu en skatt på människans vardag....

Man kan väl säga att MMX-BMA/ARN kommer att få än mer konkurrens av CPH.
Linjen ARN-HKG placerades av strategiska själ där (enligt Rickard Gustafsson) för att stoppa flödet av pax från Mälardalen till HEL.
Om jag tolkar Rickards uttalande nu i media om skatten så kommer linjen att flyttas till CPH.
Dock tror jag att man försöker i det längsta hålla kvar LAX med tanke på preclearance ("med tanke på herr Wallenbergs dubbla stolar här").

Men jag tror inte man får igenom flygskatten i utskottet för att sedan kunna lägga in det i budgeten.

Men jag tror inte man får igenom flygskatten i utskottet för att sedan kunna lägga in det i budgeten.

Fast Det är väl inget krav att dra det i utskottet när det är / blir del i budgeten?

Det KAN nu vara så bra så att sossarna har sagt till MP att visst ni får väl lägga fram ett flygskatt i utskottet men får ni inte igenom det där så smyger vi inte in det i budgeten. Då får ni säga till era väljare att ni "inte fick igenom det" när svekdebatten kommer.

Toppen