Senaste nytt

Ny flyglinje Norrköping-Köpenhamn med DAT

Fru Flygplatschef har ingen som helst koll på varför linjen inte funkade. Det är inte svårare än att produkten inte håller måttet.
Håller med andra här att vanisnnet att hålla två likadana flygplatser inom 4 mil vid liv är så löjeväckande så det knappt går att beskriva.
Kollar man dessutom på hur mycket östgötar som fortfarande far till ARN och flyger ut så inser man rätt snart att potentialen finns där alla gånger.

Annars finns det väl ett gäng anledningar till att det inte fungerat.
1. Inget samarbete med SAS i CPH så om du hade tur fick du boardingkort hel vägen men väskan fick checkas om i CPH = katastrof Än värre på vägen hem då både boardingkort och väska fick ordnas i CPH. Jämfört med hur smidigt KLM funkar speciellt om man är FBG/FBP så är det inte ens samma sport...
2. Ingen koppling Eurobonus, iaf inte till att börja med. Flög man C hemåt så fick man inte loungeaccess i CPH då DAT inte räknas som codeshare.
3. Undermåliga plan jämfört med E190 som KLM kör från LPI
4. Helt värdelösa tider som inte matchade nånting i CPH + en prisnivå som inte motsvarar produkten alls.

Jag råkade flyga med dem av misstag en gång, aldrig mer. Kör numer 100% från LPI med KLM.
Några kollegor som fortsatt iom att de kör EB men tröttnat ordentligt på det.

Tror på SAS från LPI, då kommer förhoppningsvis trycket på KLM släppa lite.

/Jesper
 
Annars finns det väl ett gäng anledningar till att det inte fungerat.
1. Inget samarbete med SAS i CPH så om du hade tur fick du boardingkort hel vägen men väskan fick checkas om i CPH = katastrof Än värre på vägen hem då både boardingkort och väska fick ordnas i CPH. Jämfört med hur smidigt KLM funkar speciellt om man är FBG/FBP så är det inte ens samma sport...
2. Ingen koppling Eurobonus, iaf inte till att börja med. Flög man C hemåt så fick man inte loungeaccess i CPH då DAT inte räknas som codeshare.
3. Undermåliga plan jämfört med E190 som KLM kör från LPI
4. Helt värdelösa tider som inte matchade nånting i CPH + en prisnivå som inte motsvarar produkten alls.

5. Världens fulaste flygplansmålning.
 
Hon har väl lärt sig av Karlstads Flygplats.
Skulle tro att man fortfarande har kvar sina eminenta planer på en gemensam Oslo-linje. Även om det vara märkbart tyst sedan tidningsnotiserna.
Dras den i gång blir den garanterat en lika stor succé som respektive flygplats Köpenhamnslinje

Mest underligt är på villka grunder man startar linjerna. Oftast kan man läsa om hur undersökningar med näringslivet ligger till grund.
Men näringslivet verkar inte längre vilja gå upp 03.30 för att hinna med en 05.20-kärra och eftersom inga plan går på ex. vis fredagar förstår man heller inte varför näringslivet inte vill ta en extra övernattning för att åka hem med en fm-flight dagen därpå
 
När det gäller vad näringslivet vill ha måste jag ändå säga att flygplatschefen i Norrköping har rätt i sitt senaste uttalande, när man gör marknadsundersökning innan man får över en flyglinje vill alla inom näringslivet ha linjen. När linjen sedan startat visade det sig att intresset varit svagt för linjen. Man bör då ta i beaktande att när man frågar näringslivet är det någon Travel Manager som svarar. Vad vet dom om hur deras anställda vill resa. Svar: 0 koll. Jag som liten företagare har aldrig fått någon förfrågan När den anställde märker hur dåligt det egentligen är med långa väntetider i CPH väljer han/hon andra resvägar. Sedan är det detta med bonuskorten, klart som tusan att SAS tar hem det hela även om dom flyger från Linköping, dessutom lounge för de med status.
 
"Som man frågar får man svar" En av böckerna i kurslitteraturen om just marknadsundersökningar.
Har själv fått ett otal lokala undersökningar som flygplatsen torde vara uppdragsgivare till. Problemet med samtliga har varit att man enbart undrar över hur man reser. Inte en enda fråga om ex. vis när man vill resa.
Hade frågan om Köpenhamnsflyg ställts med angivande av en tidtabell som innebär utresa kl. 05.20 hade svaret med största säkerhet blivit aldrig i livet.
Men sanningen är ibland inte intressant för vissa människor. Man vill vinkla den åt ett visst håll för att kanske få ett underlag som bekräftar önskan att starta en ny linje.
 
Toppen