Senaste nytt

Ny flyglinje med Thai Airways från Stockholm/Arlanda till Phuket

Senator

Moderator
Jag håller med.
THAI Business class priser från Stockholm är nästan samma prisklass som First class biljetter.

Faktisk är det så att när MAS använde B747-400an mellan ARN och KUL, så kostade en First billjett under 30.000kr till BKK. Med andra ord, det var billigare att resa med med MAS via KUL i F, än TG direkt i C.
 

HansO

Medlem
Tror nog att största anledningen till de dyra priserna i Business är att man använde F- kabinen och där är det inte många platser att fylla.
Få se hur dom gör när planen är uppgraderade ? Håller man kvar vid economy extra conceptet är det en mycket prisvärdig produkt.
För övrigt gällande SAS på sträckan tror jag inte att det är plan brist eftersom man återtagit den 340-300 som man hade utleasad.
Det är säkert någon slags uppgörelse med Thai som någon skrev i ett inlägg. Annars verkar det otroligt eftersom många inklusive Norrbaggen ser möjligheter i linjen.
 
Det känns som SAS har någon överenskommelse med Thai om vem som ska få trafikera sträckan. Annars så känns det ju smått otroligt att SAS skulle släppa en linje till Svenskens turistmål #1.

Jag flög en gång tur/retur i Eco Extra med SK ARN-BKK. Tyckte att den funkade super bra och direkt istället att ta sig via CPH som är helt fel håll.
 

Ozz

Medlem
Jag flyger denna sträckan den 3 nov (GOT-ARN-HKT) och hem med nattflyg (HKT-BKK-ARN-GOT) den 3 dec.
Betalade 14.300kr i premium inkl. skatt.

En annan mycket bra nyhet från i somras är att bagaget kan checkas in hela vägen från HKT-GOT via ARN.
Thai's svenska sida
 

agehall

Medlem
Intressant kommentar av Thai försäljningschef om priserna...

Samma flight

Lysande journalistik från ABs sida - NOT.

Det är ju allmänt känt att TG har ganska få publicerade fares men väldigt många avtalspriser med resebyråer. Att dessutom prata om "biljetter till samma flight" gör mig ännu mer bedrövad. Har ingen på AB hört talas om BOKNINGSKLASSER!? Det finns på alla flygbolag och ofta skiljer det betydligt mer än 3kkr mellan en riktigt billig och en medeldyr.
 

JonW

Medlem
Tänkte också på det där med bokningsklasserna.
Men likväl har AB en klar poäng i att Sverige är en av få TG-marknader i världen där man i praktiken hellre vill att pax bokar via resebyrå än hemsidan.
Och detta kan man naturligtvis inte skylla på IT-systemet.
Det ryktas att vissa resebyråer använt en i Thailand vanligt förekommande affärsmetod för att få behålla denna förmån....
 
Last edited:

Ozz

Medlem
Vi flög sträckan i lördags som jag tidigare nämnde i tråden, och hur var det nu då...
Vi hade uppgraderat oss från PE till Royal Silk då vi hade fått en fri uppgradering i samband med guldstatus tidigare i år.

Ekonomi hade nog inte mer än 60-70% pax, i PE på bottenvåningen satt inte en enda person utan hela den avdelningen var tom.
Framme i Royal var det däremot bättre beläggning med endast 3 tomma platser.

Dom hade inte ens kostat på sig att trycka nya menyer utan det stod "Meny Stockholm Bangkok" i menyn. Jag upplevde varken service eller meny annorlunda mot vårens och sommarens PE-resor ARN-BKK. Dryckeslistan var också den samma i Royal som PE.

Peronalen ombord var av det äldre gardet och de flesta hade passerat "bäst före" för några år sedan. Har egentligen inget direkt att klaga på, samtidigt som jag konstaterar att det inte är värt att uppgradera sig från PE till Royal Silk nu när PE-kabinerna blir uppgraderade med nya stolar. Vi har valt att flyga natt hem via BKK och hoppas på nya kabinen då i början december.
 
Toppen