Nordic Air Sweden AB ställer in samtliga nu planerade reguljära flygningar.
Detta sker på grund av att tillräckligt passagerar underlag ej kunnat uppnås.
Samtliga bokade passagerare kommer att erhålla återbetalning till det kredit kort som använts vid betalning av resan,
vi arbetar för fullt för att detta ska ske så snabbt som möjligt.
För att prioritera återbetalningarn så kommer vi inte att ha möjlighet att besvara frågor per telefon utan hänvisar de kunder som har frågor att ställa dessa via e-post till:
info@flyswedish.se
Bakgrund:
Nordic Air Sweden startade den 28 mars 2013 flygningar med syfte att knyta samman destinationer i Europa med de mindre regionerna i Sverige genom att erbjuda direkta och reguljära flygningar.
Dessa flygningar var framgångsrika och uppskattades mycket av de kunder som provade på att flyga direkt från Skellefteå och Karlstad till London.
När vi presenterade våra planer blev vi positivt bemötta hos de regionala aktörerna samt flygplatserna som utlovade olika former av stöd för att komma igång med den planerade verksamheten, medan media överlag basunerade ut den ena skandal profetian efter den andra.
Vi har bevisat att vi kan leverera den produkt vi marknadsfört genom att vi under våren framgångsrikt flugit sträckan Skellefteå-Karlstad-London under en månads tid.
Tyvärr så saknar vi för närvarande de finansiella resurserna för att klara av att bedriva en förlustbringande verksamhet under lågsäsong, varför vi ställde in flygningarna under sommaren med förhoppning om att genom marknasföring och det stöd som vi blivit lovade (skriftligen) skulle kunna återuppta trafiken i september.
Nu har det utlovade stödet uteblivit och vi tvingas anlita advokater för att driva in våra fordringar sammantaget med medias ständiga smutskastning så finner vi att vi inte längre är motiverade att bygga upp ett fungerande nätverk av flyglinjer, som skulle skapa stora möjligheter för företag, organisationer och individer, att utveckla sina verksamheter samt att locka nya investeringar till regionerna.
Vi kommer nu att fokusera på vår verksamhet ute i Europa.
Beträffande Konsumentverket och KO kan vi konstatera följande:
· I januari blev vi (först via media) informerade om att Konsumentverket har synpunkter på den information som då fanns på vår hemsida.
· Vi åtgärdade detta omgående genom att ändra den felaktiga informationen enligt KO’s och Konsumentverket synpunkter samt informerade om att ändringarna var gjorda.
· Trots att felaktigheterna inte längre finns så återkommer KO regelbundet med nya förelägganden om vite och stämning, hela tiden baserade på den information som fanns innan ändringarna enligt KO’s synpunkter genomförts.
Intressant att notera är att vår presentation av företaget är detsamma som alla andra virituella flygbolag i Sverige, vilka varken blivit granskade eller blivit ålagda att ändra något i sin marknasföring.
Vi upplever detta som en ren smutskastnings kampanj riktad mot företaget Nordic Air Sweden AB och ser fram emot att få en rättslig prövning där även KO’s och konsumentverkets agerande blir belyst.
Med Vänliga Hälsningar
Nordic Air Sweden AB