Senaste nytt

Ny färja Nynäshamn-Visby-Rostock

Morgan

Medlem
Någon som har mer koll på planerna kring Rederi Gotlands färjelinje Nynäshamn-Rostock?

Släpptes lite information i februari, men inte sett något sedan dess.

Gotlandsbolaget planerar färjelinje till Tyskland | SVT Nyheter

Tycker som stockholmare att det vore intressant att köra bilen ombord på färjan, äta middag, sova ut, äta frukost och sedan påbörja bilsemestern med 100 mil mindre på mätaren. Men är det något sunkigt fartyg avsett för lastbilar så kanske idén är roligare i teorin.
 

jacoph

Medlem
Fartygen som ska användas är de gamla 1500-fartygen Visby och Gotland (nu Drotten) som under året varit utchartrat till DFDS mellan Irland och Frankrike.
 

Morgan

Medlem
Fartygen som ska användas är de gamla 1500-fartygen Visby och Gotland (nu Drotten) som under året varit utchartrat till DFDS mellan Irland och Frankrike.

När blir det driftstart? För mig som inte kan fartygslittera, vad innebär det för standard? Är de en ombyggda av DFDS för tänker mig att restiden Irland-Frankrike är längre än Nynäshamn-Visby och därmed kraven på komfort/hyttbehovet?
 

fcx

Medlem
D
När blir det driftstart? För mig som inte kan fartygslittera, vad innebär det för standard? Är de en ombyggda av DFDS för tänker mig att restiden Irland-Frankrike är längre än Nynäshamn-Visby och därmed kraven på komfort/hyttbehovet?
DFDS byggde aldrig om dem så vitt jag vet, så det är samma förhållandevis enkla standard. Väldigt få hytter, eftersom passagerare oftast inte vill betala för hytt på den korta resan Stockholm-Visby.
 

Johan Gott

Medlem
De verkar sikta på driftstart under hösten. Verkar också finnas olika alternativ till fartyg.


”Rederiet tittar på olika färjealternativ, ett är 1500-fartygen Visby och Drotten anpassade för nattrafik med fler hytter, för en 18-timmars överfart.

– Att vi siktar på en lansering efter högsäsongen gör att vi kan planera och förbereda en eventuell driftstart på ett bra sätt. Inte minst rekryteringen av rätt medarbetare, säger Håkan Johansson och berättar att bolaget öppnar för att hyra in även andra fartyg som svarar mot kraven på lastkapacitet och miljöklassning.”

Låst artikel:

Förhandskontrakt klara för tysklandslinje – Helagotland
 

fcx

Medlem
De verkar sikta på driftstart under hösten. Verkar också finnas olika alternativ till fartyg.


”Rederiet tittar på olika färjealternativ, ett är 1500-fartygen Visby och Drotten anpassade för nattrafik med fler hytter, för en 18-timmars överfart.

– Att vi siktar på en lansering efter högsäsongen gör att vi kan planera och förbereda en eventuell driftstart på ett bra sätt. Inte minst rekryteringen av rätt medarbetare, säger Håkan Johansson och berättar att bolaget öppnar för att hyra in även andra fartyg som svarar mot kraven på lastkapacitet och miljöklassning.”

Låst artikel:

Förhandskontrakt klara för tysklandslinje – Helagotland

Det är ju ingen hemlighet att det finns ett stort antal begagnade färjor till salu/charter runt om i Norden och resten av Europa, som kanske är mer anpassade för rutten. Just nu är det köparens marknad.
 

Morgan

Medlem
Det är ju ingen hemlighet att det finns ett stort antal begagnade färjor till salu/charter runt om i Norden och resten av Europa, som kanske är mer anpassade för rutten. Just nu är det köparens marknad.

Var det fallet även före covid-19? Tänker mig att om vi inte får jättedjup lågkonjunktur borde väl behoven komma upp på pre-covid-nivåer redan i höst. Förstår förstås att internationella kryssningsnäringen kan få det tufft lite längre.
 

fcx

Medlem
Var det fallet även före covid-19? Tänker mig att om vi inte får jättedjup lågkonjunktur borde väl behoven komma upp på pre-covid-nivåer redan i höst. Förstår förstås att internationella kryssningsnäringen kan få det tufft lite längre.
Nej, men på samma sätt som att flygbranschen har använt covid för att göra sig av med sina maskiner några år i förtid så har sjöfarten gjort exakt samma sak.
 

RickardG

Medlem
Jag åkte Gdansk-Nynäshamn för några år sedan. En rejält sliten f.d. Gotlandsfärja som såg ut att falla i bitar när som helst. Att ankomma Rostock istället är mer attraktivt för min del, och är bara standarden något högre, åtminstone så man kan känna sig trygg när del gäller säkerhet samt att det inte känns skitigt så kan jag absolut tänka mig att åka. Frågan är hur prisbilden blir.
 

fcx

Medlem
Jag åkte Gdansk-Nynäshamn för några år sedan. En rejält sliten f.d. Gotlandsfärja som såg ut att falla i bitar när som helst. Att ankomma Rostock istället är mer attraktivt för min del, och är bara standarden något högre, åtminstone så man kan känna sig trygg när del gäller säkerhet samt att det inte känns skitigt så kan jag absolut tänka mig att åka. Frågan är hur prisbilden blir.
OT, men numera trafikeras den linjen med en rätt så modern och fräsch färja (Nova Star) och en rimligt modern och fräsch färja (Wawel).
 
Toppen