Senaste nytt

Ny EU-förordning för tåg

Hachans

Medlem
Tror att det är den här klausulen de vill runda genom att att halva tåget Stockholm-Uppsala fortsätter till Örebro

Om du tänker resa med ett tåg som går en kortare sträcka (kortare än 150 km) och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det. Den högsta ersättningen du kan få är 1 315 kronor per resa. Har du inte löst biljett i förväg sänks ersättningen med biljettpriset.

Senaste gången jag tog taxi kostade det 1500kr och jag fick tillbaka typ 1100kr från SJ efter några månader.

Ja, men jag förstår inte heller varför riktigt. Det är ju inte så att de blir sittande med räkningen för spårspring eller infrastrukturrelaterade fel, de gör ju upp i sin tur med Trafikverket.

Enda anledningen jag kan tänka mig är att de själva vet att deras brister orsakar förseningarna, och det blir väldigt dyrt för dem.
 

mrestes

Medlem
Försökte att läsa men blev inte klokare så jag ställa frågan här.

Tåget kl 17.09 idag med X Trafik mellan Gävle och Sundsvall har blivit inställt. Deras kund tjänst säger att de kan inte säga något ännu. Deras nästa tåg är 21.12 dvs mer än 4 timmar senare och även det kanske bli inställt. Men de vill inte boka om mig och säger också att det kanske blir ersättningsbuss.

När de inte kan ge besked har jag rätt att kräva ombokning till ett SJ tåg som av 19.45 även om endast 1 Klass finns kvar?
 

henke12

Medlem
Försökte att läsa men blev inte klokare så jag ställa frågan här.

Tåget kl 17.09 idag med X Trafik mellan Gävle och Sundsvall har blivit inställt. Deras kund tjänst säger att de kan inte säga något ännu. Deras nästa tåg är 21.12 dvs mer än 4 timmar senare och även det kanske bli inställt. Men de vill inte boka om mig och säger också att det kanske blir ersättningsbuss.

När de inte kan ge besked har jag rätt att kräva ombokning till ett SJ tåg som av 19.45 även om endast 1 Klass finns kvar?
Enklast är nog bara att boka det själv och sen lösa ersättningsanspråk senare

Om det blir XTrafik, kreditkortet eller hemförsäkringen eller shit happens-kontot ger sig

Antar att det är prioriterat att komma fram innan bilens tar slut ?
 

mrestes

Medlem
Enklast är nog bara att boka det själv och sen lösa ersättningsanspråk senare

Om det blir XTrafik, kreditkortet eller hemförsäkringen eller shit happens-kontot ger sig

Antar att det är prioriterat att komma fram innan bilens tar slut ?
Biljett köpt hos SJ. Ersättningsbuss ska sättas in enligt XTrafik. Så resa blir det.
 

mrestes

Medlem
Rapportera gärna hur det gick med ersättningsanspråket sen! Det borde i bli några problem, men det är alltid intressant med riktiga datapunkter. Särskilt med bolag jag själv inte har någon stor erfarenhet av och därför är sämre på att gissa kring.
Det blev ersättningsbuss som avgick samma tid som tåget skulle ha åkt, så ingen anspråket. Biljetten hos SJ var återbetalningsbar så det blev bara bokningsavgiften, 26 kr, som jag fick betala som försäkringen.
 
Toppen