Senaste nytt

Ny EU-förordning för tåg

Sedan 7 juni i år gäller tydligen en uppdaterad version av EU-förordningen som bl.a. reglerar rätten till kompensation vid försening.

Tidigare gav tågbolagen ersättning vid försening oavsett anledning. Nu är tredje man undantaget, vilket innebär att spårspring och olyckor inte längre ger någon ersättning.

Det finns andra mer positiva förändringar, men för egen del är detta en klar nackdel. Flera gånger man har blivit stående med tåget någonstans och nu hade det alltså inte längre givit någon kompensation.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...nde/eus-nya-tagpassagerarforordning_ha01cu18/
 
Jag fick en försening på över en timma mellan Eskilstuna och Stockholm. Mälartågen anser dock att resan ersätts med 25% då resan var längre än 150km. När jag sa att det bara är 90km mellan orterna så dom att det räkna på hela sträckan som tåget åkt Uppsala-Örebro. Låter lite konstigt enligt mig, men det stämmer säkert. Undrar då om det ens finns sträckor under 150km. Hade resan varit under 150km så skulle man få tillbaks hela beloppet.
 
Jag fick en försening på över en timma mellan Eskilstuna och Stockholm. Mälartågen anser dock att resan ersätts med 25% då resan var längre än 150km. När jag sa att det bara är 90km mellan orterna så dom att det räkna på hela sträckan som tåget åkt Uppsala-Örebro. Låter lite konstigt enligt mig, men det stämmer säkert. Undrar då om det ens finns sträckor under 150km. Hade resan varit under 150km så skulle man få tillbaks hela beloppet.
Typ Stockholm - Uppsala "loktåget" är ju under 150km som exempel.

Även dom avgångarna som bara kör Stockholm - Västerås (inte fortsätter till Örebro osv)
 
Passar på att rapportera resultat nu när tråden bumpades. Jag har ansökt om förseningsersättning ett antal gånger sedan detta infördes. Snälltåget började redan under sommaren att neka förseningsersättning vid olycka på spåret med hänvisning till tredje-man-klasulen, medan SJ fortsätter att betala ut ersättning oavsett anledning till förseningen.
 

Hachans

Medlem
Jag fick en försening på över en timma mellan Eskilstuna och Stockholm. Mälartågen anser dock att resan ersätts med 25% då resan var längre än 150km. När jag sa att det bara är 90km mellan orterna så dom att det räkna på hela sträckan som tåget åkt Uppsala-Örebro. Låter lite konstigt enligt mig, men det stämmer säkert. Undrar då om det ens finns sträckor under 150km. Hade resan varit under 150km så skulle man få tillbaks hela beloppet.

Det stämmer att det är tågets hela resa som räknas.

Och detta är en stark anledning till att Mälartåg inte vill köra kortare resor.

Hela denna förordningen är så dålig för resenärerna.
 

airac

Medlem
Det stämmer att det är tågets hela resa som räknas.

Och detta är en stark anledning till att Mälartåg inte vill köra kortare resor.

Hela denna förordningen är så dålig för resenärerna.
Gränsen är väl skriven för att täcka pendeltåg på ett annat sätt. Vi har ju helt tokig långa sträckor med regionaltåg i Sverige. 150km är i alla fall ett svenskt påhitt, finns inte i EU förordningen om jag inte läser fel.
 
Och detta är en stark anledning till att Mälartåg inte vill köra kortare resor.

Tror att det är den här klausulen de vill runda genom att att halva tåget Stockholm-Uppsala fortsätter till Örebro

Om du tänker resa med ett tåg som går en kortare sträcka (kortare än 150 km) och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det. Den högsta ersättningen du kan få är 1 315 kronor per resa. Har du inte löst biljett i förväg sänks ersättningen med biljettpriset.

Senaste gången jag tog taxi kostade det 1500kr och jag fick tillbaka typ 1100kr från SJ efter några månader.
 
Tror att det är den här klausulen de vill runda genom att att halva tåget Stockholm-Uppsala fortsätter till Örebro

Om du tänker resa med ett tåg som går en kortare sträcka (kortare än 150 km) och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det. Den högsta ersättningen du kan få är 1 315 kronor per resa. Har du inte löst biljett i förväg sänks ersättningen med biljettpriset.

Senaste gången jag tog taxi kostade det 1500kr och jag fick tillbaka typ 1100kr från SJ efter några månader.
Där är Skånetrafiken exemplariska! De har valt att ersätta upp till 1/20 av prisbasbelopp (idag 2625kr) vid försening på 20 minuter och inget krångel med avstånd. När man väl ansöker så går det på någon vecka tills man har pengarna efter att ha skickat in kvitto. I somras tog jag en Uber för drygt två tusen när tåget var sent pga. spårspring, var inga konstigheter att få tillbaka de pengarna. Nu har jag inte koll på alla regioner, men med det jag jämfört med har detta varit klart smidigast.

Edit, namnet kanske kan förvirra men många av deras tåglinjer är faktiskt över 150km. Det går till exempel tåg mellan Malmö och Göteborg.
 
Toppen