Senaste nytt

Ny Diamantnivå och loungetillgång för silvermedlemmar – vi sammanfattar nya EuroBonus

Livet är inte rättvist alla gånger! Fixar man kvalgränsen under sin kvalificeringsperiod så är det väl inga problem, man får den status man är förtjänt av. Att man hade otur och inte blev uppgraderad dag 1 trots tidigare prestationer är väl inget att oroa sig för om man vet att man har kapaciteten för den högre nivån även fortsättningsvis. Nu verkar det som att man hade ett tillfälle som inte återkommer som utgör grunden för kritik mot gränsdragning avseende retroaktivitet

Om man jämför Eurobonus med andra bonusprogram som exempelvis BA Executive Club eller Lufthansa Miles & More så ser man att man väldigt snabbt kommer upp i högsta officiella nivå i Eurobonus-stegen.

Det är bakgrunden till Agehalls inlägg.

http://www.businessclass.se/forum/s...nom-kort-med-diamond-status-2.html#post151956

Som sagt, det är inget som helst fel på poängggränsen om man jämför med andra program. Om "felet" ligger någonstans så är det att EBG ger 100% intjäning på alla Go-biljetter.

Svårt det där med gränsen för det olika nivåerna. Är ju naturligvis inte flyganalytiker men kan ju ändå konstatera att SAS har ett stort linjenät I norden och utifrån norden till europeiska destinationer. Ovanpå detta några få långlinjer.

Jag själv flyger ungefär efter det mönstret (kanske för lite i norden) och kan ju göra iaktagelser.

Plus ger dubbla poäng men har väldigt lite folk, priset på en plusbiljett är ibland högt men oftast 5-10% högre I verkligheten, Plus är oftast ganska tomt eftersom många nog är anställda av store företag med resepolicies som förhindrar allt annat än economy.

Vart jag vill komma är att många som drar in väldigt många poäng förmodligen flyger I högre klasser på långlinjer och jag tror inte att dessa linjer och passagerare egentligen är speciellt strategiska för SAS.

Om inte SAS kan upprätthålla ett linjenät I Norden och Europa så faller nog de få långlinjer de har också, detta borde SAS ha inkluderat och betonat i sina program, anser jag.

Med inlägg som detta inser jag att jag är på fel forum. "en massa folk som tror de flyger mycket men egentligen bara kommer upp i strax över 100k/år". Är inte detta samma folk som SAS anser (enligt mig korrekt) vara värda EBD? Trots att de "egentligen endast" kommer upp i strax över 100k/år?

"De som faktiskt flyger mycket kommer att ha EBD från dag 1, oavsett hur deras period löper."
100 enkelresor på 3 månader (Jan-Mar).... Om det är så enkelt varför satte de inte kravet på 400 enkelresor per år för EBD?
Är så pass lyckligt lottad att jag fixar EBD på 4-5 månader, poängmässigt, men är sjukt trött på ditt raljerande. Har förvisso inte varit speciellt aktivt med inlägg, men läst desto mera. Tack och hej BC.
OT svar.
Jag undrar om sedan när en persons åsikt representerar hela forumet?
Även om agehall skriver en åsikt betyder inte det att hela forumet tycker det.

Om du beslutar dig att lämna forumet av fel grund tycker jag att det är olyckligt.

Last edited:
Skulle vara intressant att se en graf som visar antalet medlemmar och årlig poängintjäning.
tror att den är mycket progressiv. Tyvärr är det nog kvalificerade affärshemligheter.
Men antalet Blue, silver, gold och diamond ger ju en indikation hur den ser ut.

Det måste vara tråkigt för alla som har lyckats flyga ihop 100k under sin senaste period, men att ändå inte få EBD. Dock, SAS har gjort en avgränsning, vilket det förhoppningsvis ligger en del analyser bakom. Vad man också skall komma ihåg är att ni förlorar absolut ingenting, det enda som händer är att det dröjer någon eller några månader till innan ni får det ännu bättre än nu. Detta kan ju vara ganska bra att ha i bakhuvudet när man sitter i sandlådan som denna tråd har blivit.

Till sist, det måste vara mest synd om mig, jag fick mitt guldkort från EBP, jag borde ju bli EBD med en gång, om nu EBP får ge ett EBD i framtiden. Eller något... ;)

Men hur svårt kan det vara? Den som fick sitt guldkort med över 100K får ett EBD under resten av sin period eller så får ingen EBD innan de har tjänat in det under nuvarande period. Vet inte hur man har tänkt här, förmodligen inte alls. Själv ska jag nog göra ett milagerun för silver ;)

Men hur svårt kan det vara? Den som fick sitt guldkort med över 100K får ett EBD under resten av sin period eller så får ingen EBD innan de har tjänat in det under nuvarande period. Vet inte hur man har tänkt här, förmodligen inte alls. Själv ska jag nog göra ett milagerun för silver ;)

Kan nog hålla med, det är som det är, en del tycker allt i upplägget är fantastiskt av olika anledningar, en del är mindre imponerade, tror nog att bägge uppfattningarna är principellt tillåtna.. ;)

Efter de samtal jag haft med SAS/EuroBonus i samband med förberedelserna för artikeln är min känsla (som jag även skrivit tidigare i tråden) att de tänker sig Diamond som ett koncept. Jag tror inte att det kommer vara ett EBG med de extra förmåner som nämns i artikeln utan snarare handlar det om ett koncept som man successivt kommer utveckla, men givetvis måste de grundläggande delarna komma på plats först.

Det är ofantligt mycket jobb att introducera en ny medlemsnivå, både tekniskt/systemmässigt och organisatoriskt. Det skulle nog inte vara internt försvarbart att introducera en ny nivå utan att det finns en större tanke med det.

Tror alla ska hålla förväntningarna nere på formella förmåner, specialerbjudanden etc. till EBD. Under min senaste period som EBP har jag inte fått ett enda speciellt erbjudande eller riktat utskick av något slag. Förutom ett opersonligt julkort hem i brevlådan.

De som använde sig av fast track till gold-kampanjen i höstas (2 tor i Plus) fick ju 50000 poäng, räknas det mot Diamond? I så fall var det ju ett smart drag av SAS.

Toppen