Senaste nytt

Ny Diamantnivå och loungetillgång för silvermedlemmar – vi sammanfattar nya EuroBonus

Så länge det inte blir dyrare än "köp vanlig biljett för poäng", så är det ju fortfarande en förmån. Det är ju även en 10kr rabatt.

Förhoppningsvis blir det värd mer än så :)


Undrar om man vågar hoppas på en ny baggage tag som har en kvalitet som överlever att bli incheckad mer än en gång. Det kan knappast vara så väldigt dyrt om man jämför med ett stort antal av de nuvarande guld-taggarna..
 
Så länge det inte blir dyrare än "köp vanlig biljett för poäng", så är det ju fortfarande en förmån. Det är ju även en 10kr rabatt.

Förhoppningsvis blir det värd mer än så :)


Undrar om man vågar hoppas på en ny baggage tag som har en kvalitet som överlever att bli incheckad mer än en gång. Det kan knappast vara så väldigt dyrt om man jämför med ett stort antal av de nuvarande guld-taggarna..

Blir lite hårklyveri men precis som du säger är även 10kr rabatt en fördel, rent definitionsmässigt. Jag tror andemeningen var en tvekan om det blir en fördel som ger stort värde.. kanske tveksamt i detta fallet.

Min erfarenhet av bonusprogram är att alla förmåner som inte är tydligt formulerade är väldigt lite värda, alla formuleringar som -i mån av plats/tillgång är I princip värdelösa, generellt verkar bonusprogramssägare ha svårt för att ens lösa det som är comittat.

I det samanhanget ger jag väldigt lite för den "ökade" tillgången både för guld och diamond, men vi får väl se, helt säker på att vi kommer att se jämförelser här så snart det blir verklighet!
 
Klart det är en förmån att ha möjlighet att boka bonusplatser om det finns lediga stolar på planet. Varför skulle SAS släppa dessa stolar till samma kostnad som övriga? Det är vanligt förekommande att bonusprogrammen har olika nivåer för uttag. Companion award på M&M och Classic award på FB etc.
Jo det är klart... Men det beror ju på hur mycket dyrare det blir i så fall. Om man leker med tanken att poäng är värda 1SEK/10Poäng som en del här använder som nyckeltal, då får man ju en brytpunkt på cirka 200.000 för en C. Med lite framförhållning så brukar det ju gå att hitta dom för 20000, om man ändå ska betala fullt ut för C så kan man ju dessutom välja fritt mellan alla bolag med både bättre stolar och fler destinationer.

Eftersom 2-4-1 dessutom inte gäller, så är blir ju dom extra platserna redan i praktiken dyrare även om dom skulle kosta samma som idag? Jag inbillar mig att dom flesta här använder sina 2-4-1 till just longhaul C biljetter.

Det är klart att alla förmåner (även dom små) är bra för alla som blir Diamond i alla fall, jag bara ifrågasätter om dessa förmåner verkligen är tillräckligt intressanta för att locka till sig fler frekventa resenärer än idag?, det måste ju ändå vara syftet med EB2.0!
 
Det är klart att alla förmåner (även dom små) är bra för alla som blir Diamond i alla fall, jag bara ifrågasätter om dessa förmåner verkligen är tillräckligt intressanta för att locka till sig fler frekventa resenärer än idag?, det måste ju ändå vara syftet med EB2.0!
Är det kanske tvärtom? Dessa förmåner är kanske uppskattning till dem som har kvalificerat sig till Diamond, inte för att locka fler att bli Diamond?

Som några medlemmar skrev tidigare, de som flyger över 100 flygningar med SAS/Wideroe per år alt tjänar över 100.000 baspoäng blir ändå Diamond oavsett man gillar programmet eller inte.
 
Är det kanske tvärtom? Dessa förmåner är kanske uppskattning till dem som har kvalificerat sig till Diamond, inte för att locka fler att bli Diamond?

Som några medlemmar skrev tidigare, de som flyger över 100 flygningar med SAS/Wideroe per år alt tjänar över 100.000 baspoäng blir ändå Diamond oavsett man gillar programmet eller inte.

Ja, men nu är jag lite cynisk, jag tror inte att något bolag, och speciellt inte SAS, lägger ut mer pengar på att belöna kunder man redan har ;) Jag är ganska övertygad att dom interna management presentationer som gjorts ang. EB2.0 pekar på ett business case där man ökar intäkten mer än vad kostnaden för EB2.0 är.

Jag håller iofs med om att man ska vara glad för allt man får "gratis" då man ändå blir Diamond, jag bara ger luft åt min besvikelse över vad som blivit kvar av den flera månader långa hype av en ny nivå. Det är ju förstås inte SAS fel, hypen har ju mest varit driven här...
 
Ja, men nu är jag lite cynisk, jag tror inte att något bolag, och speciellt inte SAS, lägger ut mer pengar på att belöna kunder man redan har ;) Jag är ganska övertygad att dom interna management presentationer som gjorts ang. EB2.0 pekar på ett business case där man ökar intäkten mer än vad kostnaden för EB2.0 är.

Det behöver inte handla om att locka nya kunder, utan kan mer handla om en liten "morot" för att behålla existerande kunder i ett visst segment.

För det är ju välkänt att det i princip alltid är billigare att jobba för att behålla en existerande kund än att försöka få in en ny....
 
Det behöver inte handla om att locka nya kunder, utan kan mer handla om en liten "morot" för att behålla existerande kunder i ett visst segment.

För det är ju välkänt att det i princip alltid är billigare att jobba för att behålla en existerande kund än att försöka få in en ny....

Jag är en väldigt tydlig målgrupp till SAS.

Enda orsaken till att jag har börjat åka SAS är Eurobonus. Tidigare valde jag aktivt bort SAS för att dom var så ruskigt dyra. Åker från Umeå där vi har Norwegian, SAS och Malmö Aviation som går med flera avgångar till Stockholm per dag. Valde förut helst Malmö pga Bromma, men även Norwegian pga pris.

Jag är en sucker för status upgrades, så när SAS började köra 100% intjäning på ekonomi samt sänkte sina priser till en hyfsat godtagbar nivå så hoppade jag på tåget. Detta har inneburit:

1. Jag flyger mer. Jag hittar på lite destinationer extra att åka till mkt pga bonusprogrammet.
2. Jag flyger bara SAS. Endast om tidtabellen är helt åt skogen eller priset sanslöst stor skillnad kan jag åka andra bolag numera.

Skulle det finnas en bonusnivå inom räckhåll skulle jag absolut kunna åka ännu mer.

Och som många inom försäljning vet så är det mycket enklare och billigare att sälja mer till en befintlig kund än att värva nya, så jag tror SAS gör rätt i att satsa på bonusprogrammet.
 
Jag är en väldigt tydlig målgrupp till SAS.

Enda orsaken till att jag har börjat åka SAS är Eurobonus. Tidigare valde jag aktivt bort SAS för att dom var så ruskigt dyra. Åker från Umeå där vi har Norwegian, SAS och Malmö Aviation som går med flera avgångar till Stockholm per dag. Valde förut helst Malmö pga Bromma, men även Norwegian pga pris.

Jag är en sucker för status upgrades, så när SAS började köra 100% intjäning på ekonomi samt sänkte sina priser till en hyfsat godtagbar nivå så hoppade jag på tåget. Detta har inneburit:

1. Jag flyger mer. Jag hittar på lite destinationer extra att åka till mkt pga bonusprogrammet.
2. Jag flyger bara SAS. Endast om tidtabellen är helt åt skogen eller priset sanslöst stor skillnad kan jag åka andra bolag numera.

Skulle det finnas en bonusnivå inom räckhåll skulle jag absolut kunna åka ännu mer.

Och som många inom försäljning vet så är det mycket enklare och billigare att sälja mer till en befintlig kund än att värva nya, så jag tror SAS gör rätt i att satsa på bonusprogrammet.

Jag tror definitivt att EuroBonus hjälper att dra in en hel del kunder till SAS.

Det jag menar är att specifikt Diamond-nivån knappast handlar om det. Visst finns det några stycken som gör ett mileage run bara för att få Diamond, men det är inte det som är poängen. Det "suget" att dra till sig folk med ligger på Guld-nivån, och det är där det är viktigt för SAS.

Däremot sänkningen av kraven för Silver-nivån handlar ju helt klart om att dra till sig nya kunder som inte flyger SAS idag, eller att få de som "väljer olika varje gång baserat på pris" att välja SAS även om de är lite dyrare.
 
Toppen