Senaste nytt

Nurburgring - alternativ?

FFlash

Medlem
Söker second opinion.
Har själv varit på Nurburgring i Tyskland och tyckte den var kul. Finns det förslag på motorsport, helst lii N-ring där man kan köra själv?
Jag planerar (covid åsido) en resa med 5 killar totalt, de gillar motorsport och är bra amatörförare själva. De vet inte mycket om livet borta hemma och det är jag som får alltid sköta om resarrangemang.
Som lyder, jag söker i förstahand om ideer vad göra och var. Resplanering är mindre viktig, den kan jag styra.
Tackar ödmjukt för inputs
 

Rebel

Medlem
Frågan är vad ni vill göra där, det finns lite att välja på. Vill man ner och bara titta så är det bara att åka ner. Det mesta löser sig på plats.
Vill man köra själv så är det under deras öppet tider eller dom olika trackdays som gäller. Bara att välja om man vill köra sin egen bil eller hyra på plats. Ett tips är att inte köra vanliga hyrbilar som avis och hertz. Det blir sällan bra. Öppettider för 2022 har just släpps.

Att tävla, det är svårare och kräver mera tid och planering, samt licenser.

Sen finns det skog och natur. Städer runt om att åka till. Men som lätt beroende av Nürburgring, jag har åkte ner sen 1994, vet jag lite om det. Dock finns mycket ifrån WW 2 att titta på runt omkring. Köln och cocem är vackra städer att titta på.

Ett tips är att åka ner till 24 timmars eller old timers GP. Det är en speciell känsla att vara på plats, och närheten till bilarna du inte har någon annanstans.

Annars tycker jag det bäst att bo i nurburg och inte nere i Adernu. SPA ligger bara en timme bort.
Säg till om du har nga frågor
 

FFlash

Medlem
@Rebel tack, menjag var kanske lite otydlig.
Jag söker alltså alternativ till Nring :) om det finns andra intressanta motorsport ställen eller liknande ”gubbesport” ;) där man kan helst kunna själv köra eller göra(ifall annat än motorsport).
Inte vill ha: WRC rally / F1 (vi har sett dom redan)
Gubbarna (45-50års) gillar motorer o dylikt.
Tänkte även på Man Island. Europa i varje fall.
Tävla nej.
 

Hok

Medlem
Gotland Ring har öppnat och har liknande aktiviteter som Nurburgring. Men det kanske du redan har koll på.
 

RimaZ

Medlem
@Rebel tack, menjag var kanske lite otydlig.
Jag söker alltså alternativ till Nring :) om det finns andra intressanta motorsport ställen eller liknande ”gubbesport” ;) där man kan helst kunna själv köra eller göra(ifall annat än motorsport).
Inte vill ha: WRC rally / F1 (vi har sett dom redan)
Gubbarna (45-50års) gillar motorer o dylikt.
Tänkte även på Man Island. Europa i varje fall.
Tävla nej.

Ni vill alltså kunna hyra bil på plats att köra med, eller ni har egna bilar att använda?

Finns väl liknande körning på Spa som på ringen (om än inte i samma utsträckning). Gotland Ring var ett annat bra tips - Banan ska vara guld nu när stora Sydslingan har öppnats. Hockenheim ska också gå att köra på emellanåt.
 

Rebel

Medlem
@Rebel tack, menjag var kanske lite otydlig.
Jag söker alltså alternativ till Nring :) om det finns andra intressanta motorsport ställen eller liknande ”gubbesport” ;) där man kan helst kunna själv köra eller göra(ifall annat än motorsport).
Inte vill ha: WRC rally / F1 (vi har sett dom redan)
Gubbarna (45-50års) gillar motorer o dylikt.
Tänkte även på Man Island. Europa i varje fall.
Tävla nej.
Ska man köra själv så är nog detta en av dom bästa, jag känner till. PalmerSport | Event Options
I sverige kan man göra en light version på mantorp.
Eller köra F1 med Drive Formula 1 car - Rajamäki Racing Experience

Ska man mest titta så är goodwood, både festival of speed och/eller revival.
Oldtimer GP på Ringen tål att nämnas igen, att stå brevid bilar från från 1920 och tidigare när dom startar och kör dom Wow.
Man Island vet jag inte vad du menar, om det inte är Island of Man med MC racing??? Jag har aldrig varit där, så jag vet inte mycket om det.

Annars så kanske en vecka i tyskland som vi gjorde ör nga år sen ngt.
Vi åkte runt och såg merceds porsche museet. vi var på nga teknik muser med flygplan och rymdraketer.
Technik Museum Sinsheim
Fabriksbesök hos RUF-Porsche och Alpina. Och lite annat bil och motor relaterat.

Eller så tar man en vecka i Speed vally i Italien
A Beginner's Guide to Motor Valley & Driving a Ferrari in Italy | The Birth of Speed & Supercars - GRRRLTRAVELER (länken är bara för att visa vart den är. inte boka med dom)

Kan det vara ngt??
 
Toppen