Senaste nytt

Nu slutar SAS att räkna

Är det pga tidsbesparing? Flyget kan vända X antal minuter snabbare på flygplatserna?
 
Varje minut kostar pengar. Kan det göras snabbare utan att säkerheten tummas på så ska det göras snabbare. SAS har lagt upp ett spel som förklarar tankegångarna kring turnarounden. http://www.sas.se/Om_oss/Punktlighet/Punktlighet/SAS-punktlighet/
 
Varje minut kostar pengar. Kan det göras snabbare utan att säkerheten tummas på så ska det göras snabbare. SAS har lagt upp ett spel som förklarar tankegångarna kring turnarounden. http://www.sas.se/Om_oss/Punktlighet/Punktlighet/SAS-punktlighet/

Men man har alltså ändrat rutinerna för händelse 23?
Punktlighet går före service, men säkerhet går före punktlighet. Jag har i närtid varit med om att man upptäckt passagerare på planet som inte skulle vara där (Incheckad på annan avgång, bagage på annan avgång). Hur upptäcker man det utan headcount?
 
Passagerar- och lastlistan stämmer inte. Eventuellt bagage följer inte passageraren. Trodde sådant var en del i säkerhetstänket, men det kanske är underordnat snabb turnaround?

Jag tror fokus flyttats till att inte ha några bomber ombord alls, i.o.m röntgning av allt bagage.
 
Jag tror fokus flyttats till att inte ha några bomber ombord alls, i.o.m röntgning av allt bagage.

Kan någon bekräfta att detta gäller?
För i så fall försvinner ju även behovet av att lasta ur bagage för pax som checkat in bagage men ej registrerats i gate...
 
Toppen