Senaste nytt

Nu säger jag upp mitt AmEx Platinum

Vad tyckte du om dessa event som AmEx platinum bjuder in till?
Jag som definitivt får bra värde för avgiften för mitt Platinum, tycker däremot att eventdelen här helt värdelös om man inte bor i Stockholm.

Hade jag inte rest relativt mycket, så hade jag absolut avslutat kortet. Skulle absolut säga att kortet är för frekventa resenärer. Lounger, 3xrewards, försäkring osv.

För den som inte reser mycket men ändå kan tänka sig att spendera en del i avgift så tycker jag Elite är ett bra val. 20000 statusgrundande poäng, 20p EBpoäng/100kr, nästan lika bra försäkring som Platinum och möjlighet till 2 vouchers. Dessutom är du garanterad silvermedlem i Eurobonus och får tex historiskt loungetillgång sora delar av sommaren och ett par veckor under vintern.
Alltså mer anpassat för poängsamlaren, men
Med fördelar även för resenären.

@FrontX snart 6600:- men oavsett stort värde i EB intjäningen utomlands samt godkända 16,66p på SAS biljetter som då ger kortmarknadens bästa reseförsäkring.

Självklart måste man numera resa en del utomlands för värde då Plats förmåner numera helt fokuseras på detta

IMG-20190517-113806-130.jpg

För mig som bor i Stockholm är eventen helt klart en förmån som är uppskattad. I fredags var jag på AmEx motorbåtsdag och tittade på båtar, drack champagne, käkade kanapéer samt provsatt McLarens.

Det luta just nu åt Supreme Card World eller Eurocard Platinum, har inte hört mycket om det förstnämnda, har någon erfarenhet? Vad hade ni valt och varför? Är reseförsäkringarna likvärdiga?

Det luta just nu åt Supreme Card World eller Eurocard Platinum, har inte hört mycket om det förstnämnda, har någon erfarenhet? Vad hade ni valt och varför? Är reseförsäkringarna likvärdiga?

Har knappt sett det första kortet nämnas här på forumet. Det andra koret brukar nämnas för att få PriorityPass, men inte mycket mer.

sätt gärna in i dessa kort och uppdatera denna wiki: http://sv.kortforsakringar.wikia.com/wiki/Huvudsida - så får vi allting samlat, men även en mer lättskådlig översikt :)

Supreme World Card

8. Försening av allmänt transportmedel
Ersättning lämnas om allmänt transportmedel som ingår i den resa som den försäkrade har köpt försenas med mer än 2 timmar till följd av plötsligt uppkommet tekniskt fel eller väderförhållanden. Är du beroende av flera anslutningar för att komma fram till resmålet och missar en anslutning med mer än 2 timmar till följd av plötsligt uppkommet tekniskt fel eller väderförhållanden lämnas ersättning även för detta.
Vid bokning som innefattar anslutningsflyg ska transfertiden vara minst 2 timmar inom Norden och minst 3 timmar inom övriga Europa eller världen eller annan tid enligt transportörens/reseföretagets anvisning.
En förutsättning för ersättning är att den försäkrade inte frivilligt har accepterat förseningen i utbyte mot ersättning, exempelvis vid en överbokad flygning.
8.1 Ersättning vid försenat transportmedel
Den försäkrade ersätts med 1 000 kr per försäkrad vid försening av allmänt transportmedel. Högsta ersättningsbelopp är totalt 5 000 kr per familj. Ersättning lämnas inte mer än en gång per resa.

Brukar vara 4 timmar på alla andra kort :p

Supreme World Card

8. Försening av allmänt transportmedel
Vid bokning som innefattar anslutningsflyg ska transfertiden vara minst 2 timmar inom Norden och minst 3 timmar inom övriga Europa eller världen eller annan tid enligt transportörens/reseföretagets anvisning.

En sån där skrivning har jag inte sett hos amex Platinum så verkar ju vara något som talar för amex. Tre timmar låter ju jäkligt långt om det är ett krav. Men ”annan tid” kanske talar för att det kan vara kortare transfer också?

En sån där skrivning har jag inte sett hos amex Platinum så verkar ju vara något som talar för amex. Tre timmar låter ju jäkligt långt om det är ett krav. Men ”annan tid” kanske talar för att det kan vara kortare transfer också?
Annan tid låter som MCT men man kan inte vara hundra.

Besöker du loungen mer än 6 tillfällen/år?

Då är det bara Eurocard Platinum som är alternativ till Amex Platinum.

Toppen