Senaste nytt

Nu kan jag äntligen få åka SAS businessclass?

Insomnia

Medlem
Som @RobHK säger så kostar det 100000 poäng att åka business t/r till USA eller Asien med SAS (om du vill blanda in andra bolag så blir det dyrare, både i poäng och avgifter). Du kan dock boka en enkelresa för 60% av kostnaden och då räcker förstås dina 60000 poäng.
Det finns två (kreditkortsrelaterade) undantag till detta:
* Om du har SAS Amex (Premium eller Elite) så får du efter att ha spenderat 150kSEK på kortet en voucher som gör att du betalar 50% av poängkostnaden, och då kostar businessresan t/r alltså bara 50000 poäng.
* Det nya SAS Mastercard Premium har en funktion som heter FlyPremium som gör att du kan boka en bonusresa i business, men bara betala poängpriset för Go (dvs 60000 poäng). Detta kräver dock att du har tjänat in minst 200000 poäng det senaste året, så det lär inte vara aktuellt för dig.

Tyvärr så är du lite sent ute för att boka bonusresor i business med avgång i september. Det finns inte jättemånga sådana platser och de tenderar att gå åt ganska snabbt när de släpps 330 dagar innan avresa. Det kan dock dyka upp fler platser närmare avresa, så det skadar inte att hålla utkik.

En beta/testversion av SAS nya award-kalender finns på Flight Award Calendar och den kan du använda för att få en överblick över tillgängligheten på olika destinationer i en kalendervy.

Kolla in denna länk för att se tillgängliga awardstolar i Business med SAS: SAS business award availability - Travelhacks (stort tack till användare LSH som knackat ihop detta).

Dina EB-poäng kan även användas hos andra Star Alliance-bolag, men de räcker längre med SAS. Du behöver som sagt 100 000 poäng för en tur och retur-resa. Om du är otålig skulle du kunna klara dig med 80 000 poäng om du bokar Business en väg och Go den andra (så kan du bara göra med SAS-awardsresor, med andra bolag får du betala för hela resan enligt dyraste klass, dvs ingen rabatt om man tar ena vägen i ekonomi).

Om du vill uppleva businessklass med så minimalt med poäng som möjligt skall du hålla dej till SAS och inte blanda in andra bolag. Som tidigare personer skrivit så behöver du fler poäng om du vill göra en tor resa. Du kommer att få en av de bättre resorna i business om du väljer SAS. SAS nya koncept med ny kabin och riktigt bra mat och dryckesval slår de flesta bolag du kan välja från Europa. Skramla ihop ytterligare poäng så det räcker till en tor biljett. Skaffa exv ett Amex kreditkort, låt dig bli värvad och värva sedan en ny medlem exv flickvän eller kompis, och snart har du de poäng du behöver.


TACK SÅ MKT GRABBAR!
 

JacobG

Medlem
Min dröm iallafall. Jag har uppnått många utav mina andra drömmar men detta är något jag också vill uppnå. Enkelresa räcker för mig.

Jag förstår dig, mins själv första gången man fick flyga Business på longhaul. Men jag bör varna dig, det kan lätt skapa ett beroende ;)

Om du till exempel tillämpar tipsen med att låta dig bli värvad till AMEX Elite är det inte omöjligt att skrapa ihop 40 000 relativt snabbt. Om inte annat så kommer det ta dig snabbare till din andra Business-resa :)
 

Insomnia

Medlem
Jag förstår dig, mins själv första gången man fick flyga Business på longhaul. Men jag bör varna dig, det kan lätt skapa ett beroende ;)

Om du till exempel tillämpar tipsen med att låta dig bli värvad till AMEX Elite är det inte omöjligt att skrapa ihop 40 000 relativt snabbt. Om inte annat så kommer det ta dig snabbare till din andra Business-resa :)

Hade AMEX tidigare men jag drog tillbaka kortet då jag inte använde kortet så ofta. Får se ifall det blir aktuellt med att skaffa ett nytt kort i framtiden.:)
 

jsn

Medlem
Tänk på att du ska kunna ta dig hem också. Enkelresor är ofta dyrare än en tur o retur att köpa
Är inne på samma tankar.
Fundera på om du vill köpa en billig ToR i Go, och sedan buda på uppgradering med poäng, och om det inte går igenom köpa uppgradering på flygplatsen för poäng. Välj en ort dit dit beläggningen i C inte är alltför hög, tex Chicago på senvintern så ökar du möjligheten att buden går igenom.
 

LSH

Medlem
Ett alternativ är förstås att köpa 40000 poäng för 8000kr och sedan få t/r i business. Förmodligen dyrare än att köpa en enkel med norsken men mycket mycket bättre. Något som talar för en enkel är att det är väldigt mycket enklare att hitta än en t/r med önskad reselängd.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen