Senaste nytt

Nu börjar äventyret - resan mot söderhavet

Hmmm, är ju på väg till NZ i övermorgon, kommer vara på sydön i slutet månaden.
Har bokat med amex men det är ju en hel del som är bokat med köpta USDM poäng ( köpta med amex ) så nu är det ju lite "osäkert läge" om reseförsäkring täcker detta och hur pass skadat allt är.
Om någon har mer info så får ni gärna posta här.
Om du tänker på ev ersättning för biljetter och andra utlägg om du inte vill åka dit pga jordbävningarna så är det väl så att UD måste avråda från resa för att man skall ha en chans att få ersättning från reseförsäkringen(?) Just nu finns inte Nya Zeeland på denna lista UD avråder - Regeringen.se

Var lite ur fas imorse när jag fick hemska signaler hemifrån om jordbävningen. Har nu sonderat terängen och kommit fram till att min rutt nog inte drabbas.

Nu har jag flygit med QANTAS för första gången, A330 MEL-SYD

e98323e5cc1f14040fcb0e538e6ecf57.jpg

6066341b48769f454104acbb60630c9b.jpg

4d709cbb32be6c4446e60f64614534b4.jpg

a49fec127ba24e5f6fd5638a64fd67f1.jpg

Frukost serverades med ett leende, trevlig kabin enda stora minus är för säteskontrollerna som är hopplösa att ställa in stolen med.

Tänkte ju lite alarmistisk om att boka om så jag inte åker till sydön alls men det verkar vara OK.

Skall till NZ nästa helg och sydön om två veckor. Tolkar det som att det i princip bara är Kaikoura och vägarna dit som man skall/måste undvika. I övrigt så skall det inte vara några större problem. Har varit i kontakt med mitt hotell i Christchurch och de sa att allt funkade bra i Christchurch. Har försökt få kontakt med mitt boende i Kaikoura utan att lyckas.

Skall till NZ nästa helg och sydön om två veckor. Tolkar det som att det i princip bara är Kaikoura och vägarna dit som man skall/måste undvika. I övrigt så skall det inte vara några större problem. Har varit i kontakt med mitt hotell i Christchurch och de sa att allt funkade bra i Christchurch. Har försökt få kontakt med mitt boende i Kaikoura utan att lyckas.
Det blir dock en himla omväg ifall nationella vägen nr. 1 till Kaikoura är stängd.

Jag har inte hört något om tillståndet av nationella vägen nr. 6 mellan Blenheim och Greymouth.
Hoppas att den vägen är inte skadad. Annars blir det svårt att resa mellan nordön och Christchurch.

Det blir dock en himla omväg ifall nationella vägen nr. 1 till Kaikoura är stängd.

Jag har inte hört något om tillståndet av nationella vägen nr. 6 mellan Blenheim och Greymouth.
Hoppas att den vägen är inte skadad. Annars blir det svårt att resa mellan nordön och Christchurch.

SH6 skall vara öppen vad jag förstått. Fast jag flyger till Christchurch från Napier så det är mindre viktigt hur den vägen ser ut för min del. Från Christchurch tänkte jag köra upp till Kaikoura och sedan genom Arthurs Pass till Greymouth för att sen följa kusten söderut innan jag viker av in mot Queenstown, Te Anau och Milford Sound. Därefter tillbaka till Queenstown där jag flyger till Auckland. Kan jag inte ta mig till Kaikoura så blir det en extra dag i Christchurch för att se Banks Peninsula och därifrån sen köra till Greymouth.

Toppen