Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Har SAS slutat boka om till andra bolag? Det där låter ju som rena Norwegianfasoner.

Det finns ju ont om avgångar att boka om till. När gårdagens plan hade landat på ARN igen efter sin lilla sväng så var det väl bara Qatar som var möjligt att boka om till rent tidsmässigt, och då hade man dessutom bara kommit fram några timmar tidigare jämfört med om SK6963 avgått som planerat.

Jag tycker synd om dem som skulle ha åkt med SK963 till Hong Kong igår.
Deras flight blev inställt igår och ny flight SK6963 som skulle avgå idag kl. 12:00 blev också inställt.
Ett par män som stod bakom mig i kön vid biljettkontoret sa att de skulle ha landat till Hong Kong söndag morgon men efter två ombokningar ska de landa till Hong Kong måndag eftermiddag (de fick ombokning via London med Cathay Pacific).

Jag erbjöd min plats på SK 963 (som skall landa till Hong Kong på måndag morgon) men SAS personalen på biljettkontoret sa nej.

Kunde inte SAS ha satt dig på direktmaskinen till Bangkok?

Men jag undrar om varför SAS inte bokade om dem till gårdagens Cathay Pacifics flight.

Eftersom de uppenbarligen hade planerat att köra den flighten 20 timmar (eller nåt sånt) senare (även om den nu också blev inställd) så antar jag att SAS inte proaktivt kommer att erbjuda ombokning till annat bolag, utan att första alternativet blir att sätta alla på SK6963. Möjligen hade det gått för dem att bli bokade med Cathay om de aktivt hade begärt det.

Eftersom de uppenbarligen hade planerat att köra den flighten 20 timmar (eller nåt sånt) senare (även om den nu också blev inställd) så antar jag att SAS inte proaktivt kommer att erbjuda ombokning till annat bolag, utan att första alternativet blir att sätta alla på SK6963. Möjligen hade det gått för dem att bli bokade med Cathay om de aktivt hade begärt det.
Jag undrar om man kan få dubbelt EC261/2004 ersättning i detta fall? (Inte för mig)

Först SK963 på lördagen inställt.
Sedan blev de ombokade till SK6963 på söndagen vilket är också inställt.

När min flight till Hongkong blev inställd tidigt i våras så var SAS väldigt tydliga med att man bara hade för avsikt att boka om resänerer i Business och EBD. Övriga fick mat och hotell och bokades om till dagen efter.

När min flight till Hongkong blev inställd tidigt i våras så var SAS väldigt tydliga med att man bara hade för avsikt att boka om resänerer i Business och EBD. Övriga fick mat och hotell och bokades om till dagen efter.

Vad blev tidsvinsten med ombokning jämfört med dagen efter?

För min del innebar det att jag bara blev 10 timmar sen istället för 24 timmar sen, dvs. jag kom fram samma dag som planerat och inte dagen efter. Vilket i sin tur innebar att jag kom i tid till mina möten på måndagen.

Det finns ju ont om avgångar att boka om till. När gårdagens plan hade landat på ARN igen efter sin lilla sväng så var det väl bara Qatar som var möjligt att boka om till rent tidsmässigt, och då hade man dessutom bara kommit fram några timmar tidigare jämfört med om SK6963 avgått som planerat.
Fair enough. Hur hanterades passagerare som väntade i Hong Kong? Fick de också vänta?

Toppen