Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Landat till Tokyo Haneda och är på väg till hotellet nu.
Det var många flighter ankom till utrikesterminalen inom en halvtimme så det var jättemycket folk vid bagagebanden.

Star Alliance Gold (jag checkade in väskan på SAS disken) priority tag hjälpte nog inte den här gången när min flight till Tokyo var med Qatar Airways.
Det tog ett bra tag innan min väska dök upp på bandet. Långt efter andra oneworld prio-taggade väskor.

En intressant sak som jag noterade när jag boardade på flighten från Bryssel till Doha.
Det var extrakontroll av handbagaget av belgiska tullen (det stod Douane på brickan).
Dem som stod i Economy class kön fick sina handbagage genomsökta men dem som stod i Business class kön (där jag stod) fick bara muntliga frågor.
Tullpersonalen kollade om det fanns odeklarerade guld, smycke och sedlar.

Så du tror att chansen att hitta odeklarerat smuggelgods är större bland Businesspassagerarna än hos de som reser i Ekonomi?
Nej, men om man är intresserad av att stoppa smuggling bör man givetvis inspektera alla passagerare, oavsett kabinklass.

Det kan ju vara så att man hade fått ett tips om att en viss person som råkade flyga i ekonomi hade ogetligheter för sig, men jag tycker ändå att man borde sköta det på samma sätt, oavsett kabin.

Som ryggsäcksresenär i Asien för 25 år sedan var att smuggla diverse saker över landsgränserna ett sätt att utöka reskassan för oss långresenärer. Bland annat så smugglades det guld från Singapore till Sri Lanka. För detta uppdrag fick man en flygbiljett t/r i business class, två nätter på hotell i Sri Lanka samt ett antal hundra dollar i cash. Ett populärt uppdrag som var svårt att få.

Att bara kolla economy class hade inte hjälpt i detta fallet. Å andra sidan så var det i det här fallet också ganska tydligt att vissa tulltjänstemän var med på vad som försiggick.

Tur att många av de dumheter man gjorde i sin ungdom har preskriberats, och att man förhoppningsvis med tiden har blivit en kokare och bättre människa. :oops::)

Det där verkar ju inte så klokt.
Guld ser ju ut som ingenting annat då det röntgas.
Fullständigt svart så då blir säkerhetspersonalen nyfiken för det är inget de känner igen.

En intressant sak som jag noterade när jag boardade på flighten från Bryssel till Doha.
Det var extrakontroll av handbagaget av belgiska tullen (det stod Douane på brickan).
Dem som stod i Economy class kön fick sina handbagage genomsökta men dem som stod i Business class kön (där jag stod) fick bara muntliga frågor.
Tullpersonalen kollade om det fanns odeklarerade guld, smycke och sedlar.
Att de kan göra slumpvisa kontroller av cash/investeringsguld (som räknas som kontanter i vissa avseenden) är inte konstigt, även om det är ganska ovanligt att det sker. Värde över €10000 skall deklareras vid utförsel eller införsel vid yttre EU-gräns till tullen. Beroende på regelverk kan muntlig deklaration vid direkt fråga räcka, men i de flesta avseenden skall en blankett fyllas i.

Varför de kollade efter smycken har jag ingen aning om - detta är bearbetat guld och faller inte under begreppet investeringsguld. Så om det inte finns exportrestriktioner (vilket det inte gör här!) förstår jag inte varför de letade efter det.

När det gäller bokning på kinesiska flygbolag, hjälper det inte att boka direkt hos dem för att slippa problemet vid ombokning.
I alla fall inte alltid.

Jag hade en bokning med China Eastern och skulle flyga Qingdao-Shanghai och Shanghai-Tokyo.
Jag försökte att ändra resan hos China Easterns kontor i Qingdao men det gick inte.
Det var för att Qingdao-Shanghai var inrikes och Shanghai-Tokyo var utrikes.

Först gick jag till China Easterns biljettkontor på inrikes sida men de sa att det inte går att ändra för att utrikes flight är inblandad.
Sedan gick jag vidare till China Easterns biljettkontor på utrikes avdelning, men det gick inte bra där heller.
Eftersom biljetten inte var biljetterad i Kina, så måste jag ringa till China Easterns huvudkontors utrikesavdelning i Kina eller deras kontor i Japan (där jag började min resa med China Eastern).

De hade bara kortnummer till China Easterns kontor i Kina som jag inte kunde ringa till, så ringde jag till deras kontor i Japan.
Efter fem minuter i telefonkön så fick jag prata med kundtjänsten.
Jag förklarade för henne om vad som har hänt och vad jag blev tillsagd, då bad hon mig om ursäkt och hon sa att det var inte första gången det har hänt.
Det tog ca en kvart för att genomföra ombokningen.

Så slutsatsen är: China Easterns service är dålig både på flyget och på marken.
Tur att jag inte har något ersättningskrav mot dem. Annars hade det inte varit lätt.

Toppen