Senaste nytt

Now or never (Kampanj på torsdagar)

Många bra avgångar ARN-LAX för under 3000kr i GO Light. Kul med en bra kampanj

En reflektion på mitt egna ämne...

För någon månad sedan bokade jag 4 biljetter ARN-LAX för utresa v.44, jag betalade 3280kr/st i SAS Go Light.

Igår när Now-or-Never kampanjen innehöll just Los Angeles och samma period så fick jag en liten klump i magen. Hade jag varit för snabb på biljetterna och inte väntar in detta läge?!

18:01 kollar jag sas.se och ser att en biljett i Go Light kostar 2994kr. Ja det var ju ändå inte värst mycket billigare än det jag betalade - men ändå sjukt billigt med tanke på att 2444kr av 2994kr var skatter/avgifter. (~81%).

Perfekt läge att övertala brorsan att följa med - och han kommer tom undan med 286kr jämfört med mig....

Självklart är han på och under bokningen väljer han sittplats bredvid mig (längst bak i planet), och gissa vad? Sas ska ha 2x250kr för detta. Slutpris för biljetterna 3494kr.

Reflektion.
SAS försöker (under kampanjpriser) plocka hem vinsten på att avgiftsbelägga även de sämsta stolarna som vanligtvis är gratis. Slutpriset blev alltså 214kr dyrare än min biljett där det var gratis att välja stol.
Ingen av oss är EBG.

Last edited:
Reflektion.
SAS försöker (under kampanjpriser) plocka hem vinsten på att avgiftsbelägga även de sämsta stolarna som vanligtvis är gratis. Slutpriset blev alltså 214kr dyrare än min biljett där det var gratis att välja stol.
Ingen av oss är EBG.
Detta förvånar mig inte och det är sådana här fällor som gör det svårare och svårare att vara en medveten resenär. Fler och fler branscher anammar denna affärsmodellen, dvs sälj huvudprodukten till lockpris och ta igen det på service/tillbehör. Men vi får tänka positivt, det har trots allt blivit billigare att flyga. Jag minns när jag flög till USA för första gången för ca 20 år sedan, då var det en sensation om man fick en biljett till Los Angeles för under 6000 SEK, vilket enligt SCB motsvarar ca 7500 SEK i dagens penningsvärde.

Detta förvånar mig inte och det är sådana här fällor som gör det svårare och svårare att vara en medveten resenär. Fler och fler branscher anammar denna affärsmodellen, dvs sälj huvudprodukten till lockpris och ta igen det på service/tillbehör. Men vi får tänka positivt, det har trots allt blivit billigare att flyga. Jag minns när jag flög till USA för första gången för ca 20 år sedan, då var det en sensation om man fick en biljett till Los Angeles för under 6000 SEK, vilket enligt SCB motsvarar ca 7500 SEK i dagens penningsvärde.
Men kunde man inte bara hoppa över att välja stol då?

Fick Köpenhamn-Riga tur-och-retur för 57 Euro (resebyråbokning) med pefekta restider för en weekendresa (utresa fredag eftermiddag, hemresa tidigt måndag morgon) i september.

Toppen