Senaste nytt

Now or never (Kampanj på torsdagar)

Vet någon om flygbiljetter som innehåller SAS now or never segment också blir billigare? T ex, om Köpenhamn-Washington är now or never-rutt, blir då Köpenhamn-Los Angeles via Washington med SAS och United också billigare?

Vet någon om flygbiljetter som innehåller SAS now or never segment också blir billigare? T ex, om Köpenhamn-Washington är now or never-rutt, blir då Köpenhamn-Los Angeles via Washington med SAS och United också billigare?

Nej, som jag har förstått det gäller endast de extra bra priserna på SAS egna linjer, alltså inte code-share flygningar som i ditt fall. Möjligt att det omvänt skulle kunna bli billigare än tidigare om Köpenhamn-Los Angeles är Now or Never och du åker till Washington och bokar med OTA Köpenhamn-Los Angeles-Washington. Tror dock inte det.

Nej, som jag har förstått det gäller endast de extra bra priserna på SAS egna linjer, alltså inte code-share flygningar som i ditt fall. Möjligt att det omvänt skulle kunna bli billigare än tidigare om Köpenhamn-Los Angeles är Now or Never och du åker till Washington och bokar med OTA Köpenhamn-Los Angeles-Washington. Tror dock inte det.
Det behöver väl inte bli codeshare bara för att man har en connecting flight? Jag hade tänkt köpa biljetten av en OTA (Online Travel Agency). Jag antar att frågan är mer specifikt, är now or never bokningsklassen "påbyggnadsbar" med andra flygbolags flyg?

Det behöver väl inte bli codeshare bara för att man har en connecting flight? Jag hade tänkt köpa biljetten av en OTA (Online Travel Agency). Jag antar att frågan är mer specifikt, är now or never bokningsklassen "påbyggnadsbar" med andra flygbolags flyg?

Det bör den vara, det rabatterade priset är från A till B och bygger du på men ytterligare anslutningsflyg från destinationen bör det bli billigare än om du bokar utanför tidsfönstret för Now or Never.

Kanske någon annan kan svara för om det är några specifika regler som gäller för Now or Never? Som jag förstår det är det ordinarie regler som gäller SAS Go även om de säljs till lite förmånligare pris? Det finns väl inget krav att köpa via SAS egna bokningskanaler?

Det finns väl inget krav att köpa via SAS egna bokningskanaler?
Nej, det går utmärkt att köpa biljetten någon annanstans (now or never priserna brukar vara sökningsbara med ITA Matrix också inom det aktuella tidsfönstret). Hos vissa resebyråer biljetteras dock inte biljetten direkt och tar det för lång tid kan man missa reapriset (då brukar köpet annulleras).

När jag har kollat har Now or Never bara gällt på SAS-metall, det vill säga egna flygningar. Däremot har det varit andra mycket billiga kampanjer där det gått bra att ha anslutning med exempelvis American Airlines i USA

När jag har kollat har Now or Never bara gällt på SAS-metall, det vill säga egna flygningar. Däremot har det varit andra mycket billiga kampanjer där det gått bra att ha anslutning med exempelvis American Airlines i USA
Ja, men min bokning (Köpenhamn->Washington->Los Angeles) innehåller ju SAS-metall, det blir ju inte mindre SAS-metall på första segmentet bara för att man lägger till ett icke-SAS-metallsegment. Jag förväntar mig bara att SAS-metallsegmentdelen ska bli billigare, vilket ger lägre totalpris, även om det inte blir någon United-metallsegmentrabatt.

Jag är ganska säker på att routingreglerna är specifika på att enbart utföras av SK och SK-metall. Jag är dessutom också ganska säker på att end-on-end inte tillåts.

Så här stod det i fare rules för now-or-never 9feb mellan Stockholm och Amsterdam (helt medveten om att detta inte är detsamma som långdistans):

FLIGHT APPLICATION
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
THE FARE COMPONENT MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY SK FLIGHT OPERATED BY SK
ANY SK FLIGHT OPERATED BY BE
ANY SK FLIGHT OPERATED BY DC
ANY SK FLIGHT OPERATED BY DX
ANY SK FLIGHT OPERATED BY JO
ANY SK FLIGHT OPERATED BY WX
ANY SK FLIGHT OPERATED BY YW
ANY SK FLIGHT OPERATED BY ZN.

PERMITTED COMBINATIONS
CIRCLE TRIPS NOT PERMITTED.
END-ON-END NOT PERMITTED. SIDE TRIPS NOT PERMITTED
APPLICABLE ADD-ON CONSTRUCTION IS ADDRESSED IN
MISCELLANEOUS PROVISIONS - CATEGORY 23.
OPEN JAWS/ROUND TRIPS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS.
MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/LESS THAN
MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE COMPONENT.
-TO FORM ROUND TRIPS
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK IN RULE
DKE1/DKE2/EMEC/EMNO/EMO1/EMO2/FIEC/FIFX/OBAG/SAV1/
SEE1/SEE2 IN TARIFF
IPREURP - WITHIN EUROPE-INTERNATIONAL.

SALES RESTRICTIONS
TICKETS MUST BE ISSUED ON/AFTER 09FEB 17 AND ON/BEFORE
09FEB 17.

ROUTING
EH01* /WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/ PUBLISHED RTG 496
1. STO-OSL/CPH-AMS
2. STO-AMS

När var det senast en now-or-never med långdistans? Då borde man kunna kolla upp reglerna som gällde då.

Toppen