Senaste nytt

Norweigian utökar Longhaul flottan, siktar på 38st 787 plus 10 optioner

A

Aurora

Guest
Longhaul-base vurderes også på Schipol / Amsterdam:
Noorse prijsvechter graag naar Schiphol - AT5

Så KLM skjelver vel også noe. Så vidt jeg har fått med meg satser "Norwegian" altså på long haul baser i England (flere byer), Spania, Holland, Skandinavia og short haul fra US til Karibien.... What's next? SAS er jo en liten mikro-maur i så sammenheng, dette er Norwegian against the world.
 

mha321

Medlem
Norwegians strategi är väl ganska klar. Cherry-picka de största flygplatserna/rutterna oberoende av land för sina 787, och öppna sedan mindre rutter från samma flygplatser med 737MAX.

Med rätt kapacitetskontroll bör de ju kunna hålla de flygen i princip fulla, vilket de väl behöver även med sin låga kostnadsbas.
 

Rebel

Medlem
Jag tycker dom gör ganska bra ifrån sig, ibörjan var de en mindre konkurent till sas men nu har det vuxit till sig ganska bra. Det är inget SAS skulle klara av, och du har SAS flygt i bra många mera år.

Men cherrypicking?? Alla bolag tar ju dom linjer som är lönsamma...

Jag tycker det är synd att man måste betala per leg. Det blir ju onödigt dyrt för oss som åker. Och att dit jag vill åka måste jag åka över Oslo. MR med norwigen är ju liksom poänglöst :)o_O.
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Vad har alla imot Norwiegian. ??
Dom gör som alla branscher, cost cuts.
Jämför mot rättvis klass. De slår inte lufhansa eller Ana First class, men de är ta mig ... bättre än sas economy( vet inte vads sas kallars det go??)

så det har lite problem med dreamlinern? men de hade ju alla bolag...
vill inte betala ersättning?? jag ser ingen få nga pengar av VW just heller..

Nä var ni lite snälla mot lilbrosan ifrån Norge. Jag tycker det har gjort ett bra jobb, sen att vi bc.seare inte väljer dem är en annan sak:)

Dette har vært diskutert mange ganger, i mange tråder - så dette er neppe tråden å begynne den diskusjonen igjen. Jeg tipper du ikke er like fornøyd når det bare er Norwegian, Eurowings, Ryanair og Wizzair-aktige selskaper igjen i verden. Dessverre er konkurransen så urettferdig at nettverksselskaper taper konkurransen i det lange løp uansett. Da blir det tog og båt til Amerika :D
 

mha321

Medlem
Men cherrypicking?? Alla bolag tar ju dom linjer som är lönsamma...
Cherry-picking ur principen att de startar linjerna från "var som". Där de flesta legacy carriers har åtminstone ena stoppet i sin "hemmamarknad".

Men. Det är inte något negativt i sig med det. Det visar bara på en ännu större skillnad på legacy och icke-legacy. I princip är det väl inget som skulle hindra SAS från att flyga långdistanslinjer med start i London eller Madrid, förutom traditioner? (Och att deras allianskollegor kanske inte alltid skulle bli glada, beroende på vilka konkurrenterna är)
 

Agö

Medlem
Cherry-picking ur principen att de startar linjerna från "var som". Där de flesta legacy carriers har åtminstone ena stoppet i sin "hemmamarknad".

Men. Det är inte något negativt i sig med det. Det visar bara på en ännu större skillnad på legacy och icke-legacy. I princip är det väl inget som skulle hindra SAS från att flyga långdistanslinjer med start i London eller Madrid, förutom traditioner? (Och att deras allianskollegor kanske inte alltid skulle bli glada, beroende på vilka konkurrenterna är)
Riktigt bra poäng. Allianserna leder till viss inbindningseffekt.
Jag är impad av Norwegian. Oerhört aggressiv expansion. Börsen också, skaplig värdeökning det senaste året.
 

Rebel

Medlem
Dette har vært diskutert mange ganger, i mange tråder - så dette er neppe tråden å begynne den diskusjonen igjen. Jeg tipper du ikke er like fornøyd når det bare er Norwegian, Eurowings, Ryanair og Wizzair-aktige selskaper igjen i verden. Dessverre er konkurransen så urettferdig at nettverksselskaper taper konkurransen i det lange løp uansett. Da blir det tog og båt til Amerika :D
Jag förstod att det har varit upp förut så jag andra inlägget och det ska inte diskuterad här men jag tro inte no wizz or ryan är undergången för det stora bolagen. Men kan de inte anpassa sig har de inte rätt att vara kvar. First och bussines finns nog alltid kvar för de som har råd men alla har eller vill inte.

Samt sas service är ju inte mycket bättre än lowcost bolagen men till lufthansa priset.

Och båt till usa det är lyx. Slår allla preium produkter med råge. Som för i tiden( tänk 20 talet) om man bara har tid:cool:
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Men kan de inte anpassa sig har de inte rätt att vara kvar.

Samt sas service är ju inte mycket bättre än lowcost bolagen men till lufthansa priset.

Och båt till usa det är lyx. Slår allla preium produkter med råge.

De to første påstandene er som å høre noen si:
"Man skal ikke bade etter man har spist"
"Hvis du legger en tann i cola blir den disintegrated"
"Hvis du sier bloody mary 3x kommer det en evil spirit"

Den siste kan jeg tro på, men om det virkelig skal lyxxas til så koster nok også en båttur over atlanteren sine dollares :) Ingen ting i verden er gratis.
 
Toppen