Senaste nytt

Norwegians skatteflykt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte erinnra mig att skattelagstiftningen säger något specifikt om bemanningsföretag, men det var några år sedan jag läste företagsbeskattning. Jurist i arbetsrätt är nog mer relevant. Eller EU-rätt.
 
Skadan som sker är att Pia Blank Thörnroos går händelserna i förväg och i media smutskastar ett företag långt innan dess att någon ens har bevisat att de de facto har begått något skattebrott. Det enda syfte jag kan se är att hon försöker skada ett företag som de inte kommer åt via skattelagstiftningen.

Inte någon gång skulle vi acceptera att exempelvis någon som representerar våra domstolar dömde någon på förhand och stämplade denna som kriminell redan innan en dom har fallit. Men när det gäller skatteverket och dess anställda så kan, och gör, de precis just så. Det är inte seriöst.

Jag är inte skattejurist och har aldrig påstått mig vara det. Däremot förstår jag skillnaden mellan socialistisk "lika för alla" propaganda och verklighet. Det må vara etiskt och omoraliskt av DY att anställa folk via bemanningsföretag som avlönar dessa med löner långt under svenska avtalslöner. Men det är inte olagligt att använda sig av bemanningsföretag eller utländsk arbetskraft. Skulle dessa i sin tur fuska med skatterna så är det en fråga mellan skatteverket och bemanningsföretagen/pilotens egna bolag.
 
Det stämmer och det beror på att du vräker ur dig saker om bemanningsföretag och inte läser om varför Ryanair stängde sin bas i Marseille. Du till och med försökte få mig att berätta vad som stod istället för att ta reda på det själv.

Vad tycker du själv att det ger för intryck? Du får tro vad du vill så väntar jag in den lagliga granskningen där vi får besked.

Du bara haglar ur dig anklagelser.

Vad som händer med Ryanair i Frankrike är ju ganska ointressant för Norwegian och Sverige i dagsläget, eller?

Kan du hänvisa till någon artikel eller dylikt där det står att det är olagligt med bemanningsföretag inom flygbranschen i Sverige så får du gärna dela med dig, för det har jag inte lyckats hitta några. (lat som jag tydligen är enligt dig)

Jag undrar också över denna "granskningen" som du skriver om, vem utför den? Kan du hänvisa till någon artikel eller dylikt? (i Sverige)
 
Vad som händer med Ryanair i Frankrike är ju ganska ointressant för Norwegian och Sverige i dagsläget, eller?


Hur vet du det?

Kan du hänvisa till någon artikel eller dylikt där det står att det är olagligt med bemanningsföretag inom flygbranschen i Sverige så får du gärna dela med dig, för det har jag inte lyckats hitta några. (lat som jag tydligen är enligt dig)


Halmgubbe. Det handlar om ifall de avtal som tex Ryanair eller Norwegian har skrivit med den flygande personalen är giltiga.

Jag undrar också över denna "granskningen" som du skriver om, vem utför den? Kan du hänvisa till någon artikel eller dylikt? (i Sverige)

Jag vet att det kan vara svårt att tro men det finns andra länder än Sverige. Norge är ett annat land. De säger visserligen att det är de anställda de kommer att titta på men givetvis kommer hela upplägget att prövas i det sammanhanget.
 
Skadan som sker är att Pia Blank Thörnroos går händelserna i förväg och i media smutskastar ett företag långt innan dess att någon ens har bevisat att de de facto har begått något skattebrott. Det enda syfte jag kan se är att hon försöker skada ett företag som de inte kommer åt via skattelagstiftningen.

Inte någon gång skulle vi acceptera att exempelvis någon som representerar våra domstolar dömde någon på förhand och stämplade denna som kriminell redan innan en dom har fallit. Men när det gäller skatteverket och dess anställda så kan, och gör, de precis just så. Det är inte seriöst.

Jag är inte skattejurist och har aldrig påstått mig vara det. Däremot förstår jag skillnaden mellan socialistisk "lika för alla" propaganda och verklighet. Det må vara etiskt och omoraliskt av DY att anställa folk via bemanningsföretag som avlönar dessa med löner långt under svenska avtalslöner. Men det är inte olagligt att använda sig av bemanningsföretag eller utländsk arbetskraft. Skulle dessa i sin tur fuska med skatterna så är det en fråga mellan skatteverket och bemanningsföretagen/pilotens egna bolag.

Då är vi överens om att vi väntar in Skatteverkets och deras utländska motsvarigheters granskning? Du har säkert läst varför Marseillebasen stängdes och då ser du att det inte är så enkelt som arbetsgivarna i de här fallen menar.
 
Då är vi överens om att vi väntar in Skatteverkets och deras utländska motsvarigheters granskning? Du har säkert läst varför Marseillebasen stängdes och då ser du att det inte är så enkelt som arbetsgivarna i de här fallen menar.

Ja vi är överens om olämpligheten i att Pia Blank Thörnroos går ut i media och påstår att Norwegian är skattesmitare innan dess att så har bevisats vara fallet.

Marseillebasen ligger mig veterligen i Frankrike och då påverkas en dom rimligtvis i det fallet av Frankrikes och Irlands skatteavtal. Dessa avtal skiljer sig åt mellan olika länder.

Som kuriosa kan du alltid läsa ett svenskt skatteavtal med nästan valfritt annat EU-land så ser du att beskattningen av SAS personal explicit omnämns i avtalet. Hade det varit glasklart att sociala avgifter för flygande personal som utgår från Sverige alltid skall betalas i Sverige hade SAS inte nämnts explicit i avtalet.
 
Ja vi är överens om olämpligheten i att Pia Blank Thörnroos går ut i media och påstår att Norwegian är skattesmitare innan dess att så har bevisats vara fallet.

Är vi?

Marseillebasen ligger mig veterligen i Frankrike och då påverkas en dom rimligtvis i det fallet av Frankrikes och Irlands skatteavtal. Dessa avtal skiljer sig åt mellan olika länder.

Som om jag inte vet att de skiljer sig åt men utifrån vad som rapporterats har jag svårt att tro att det skulle avvika i det här fallet på något avgörande vis. Bestämmer sig Sverige för att personalen som är baserad i Sverige ska skatta i Sverige så har inte Ryanair något att sätta mot vilket visade sig i Frankrike.

Som kuriosa kan du alltid läsa ett svenskt skatteavtal med nästan valfritt annat EU-land så ser du att beskattningen av SAS personal explicit omnämns i avtalet. Hade det varit glasklart att sociala avgifter för flygande personal som utgår från Sverige alltid skall betalas i Sverige hade SAS inte nämnts explicit i avtalet.

Jag vet att du inte märker det men jag har alltså ingen specifik åsikt om det Ryanair(och Norwegian) gör är lagligt. Jag vill ha en diskussion utifrån fakta och inte utifrån tyckande.
 
Jag tycker att den här tråden har urartat till en sandlådenivå så jag lägger ner diskussionen för egen del.

Jag hoppas att Pia Blank Thörnroos, som representant för skatteverket, tänker till nästa gång innan hon börjar sprida ogrundade anklagelser om skatteflykt i media.
 
En annan aspekt som finns i denna diskussion är ju flygsäkerhet, inte bara skatter.

Fick höra idag att i Finland har DY haft en avgång HEL - OUL med 6 UM onboard och besättningen haft bakgrund från Estland, Sverige och Spanien. Kabin besättningen fick be hjälp passagerare för att förklara till dessa UM hur de ska göra om det är något. Det känns inte okej att du som mor eller far litar på flygbolaget att de ska ta hand om ditt/dina barn under en flygresa. Min vän som jobbade på denna avgång tyckte att detta var jätte pinsamt och det skapade situationen att alla dessa UM kanske inte kände sig så trygga under flygresan.

Hoppas vi kan fortsätta diskussion men på en konstruktiv nivå.
 
En annan aspekt som finns i denna diskussion är ju flygsäkerhet, inte bara skatter.

Fick höra idag att i Finland har DY haft en avgång HEL - OUL med 6 UM onboard och besättningen haft bakgrund från Estland, Sverige och Spanien. Kabin besättningen fick be hjälp passagerare för att förklara till dessa UM hur de ska göra om det är något.

De ombesörjde i vart fall flygsäkerheten genom att se till att viktig information gick fram. :)

Jag reste nyligen med SAS mellan MLA-ARN och satt vid nödutgången. På min motsatta sida (också nödutgång) satt en öststatsfamilj som vare sig kunde svenska eller engelska med en ca 10-årig liten kille sittandes vid själva nödutgången.

Vad gjorde kabinpersonalen? INGENTING, de såg uppenbart besvärade ut av situationen men gick likt katten kring het gröt och låtsades inte se det hela. När jag och mitt resesällskap genom menande blickar uppmärksammade personalen om att de dessutom hade fullt av väskor m.m. vid sina platser valde de helt sonika ignorera oss och sedan helt strunta i att informera om vad som gäller vid nödutgångarna. Familjen ifråga klarade inte ens av att få upp brickan ur sätet. Som tur är så är ju evakuering av flygplan mycket ovanligt, jag hade inte velat se en sådan på den flygningen.

Jag känner mig normalt sett alltid väldigt trygg med SAS säkerhet. Men den här gången gick den svenska konflikträdslan ut över flygsäkerheten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen