Det stämmer och det beror på att du vräker ur dig saker om bemanningsföretag och inte läser om varför Ryanair stängde sin bas i Marseille. Du till och med försökte få mig att berätta vad som stod istället för att ta reda på det själv.
Vad tycker du själv att det ger för intryck? Du får tro vad du vill så väntar jag in den lagliga granskningen där vi får besked.
Vad som händer med Ryanair i Frankrike är ju ganska ointressant för Norwegian och Sverige i dagsläget, eller?
Kan du hänvisa till någon artikel eller dylikt där det står att det är olagligt med bemanningsföretag inom flygbranschen i Sverige så får du gärna dela med dig, för det har jag inte lyckats hitta några. (lat som jag tydligen är enligt dig)
Jag undrar också över denna "granskningen" som du skriver om, vem utför den? Kan du hänvisa till någon artikel eller dylikt? (i Sverige)
Skadan som sker är att Pia Blank Thörnroos går händelserna i förväg och i media smutskastar ett företag långt innan dess att någon ens har bevisat att de de facto har begått något skattebrott. Det enda syfte jag kan se är att hon försöker skada ett företag som de inte kommer åt via skattelagstiftningen.
Inte någon gång skulle vi acceptera att exempelvis någon som representerar våra domstolar dömde någon på förhand och stämplade denna som kriminell redan innan en dom har fallit. Men när det gäller skatteverket och dess anställda så kan, och gör, de precis just så. Det är inte seriöst.
Jag är inte skattejurist och har aldrig påstått mig vara det. Däremot förstår jag skillnaden mellan socialistisk "lika för alla" propaganda och verklighet. Det må vara etiskt och omoraliskt av DY att anställa folk via bemanningsföretag som avlönar dessa med löner långt under svenska avtalslöner. Men det är inte olagligt att använda sig av bemanningsföretag eller utländsk arbetskraft. Skulle dessa i sin tur fuska med skatterna så är det en fråga mellan skatteverket och bemanningsföretagen/pilotens egna bolag.
Då är vi överens om att vi väntar in Skatteverkets och deras utländska motsvarigheters granskning? Du har säkert läst varför Marseillebasen stängdes och då ser du att det inte är så enkelt som arbetsgivarna i de här fallen menar.
Ja vi är överens om olämpligheten i att Pia Blank Thörnroos går ut i media och påstår att Norwegian är skattesmitare innan dess att så har bevisats vara fallet.
Marseillebasen ligger mig veterligen i Frankrike och då påverkas en dom rimligtvis i det fallet av Frankrikes och Irlands skatteavtal. Dessa avtal skiljer sig åt mellan olika länder.
Som kuriosa kan du alltid läsa ett svenskt skatteavtal med nästan valfritt annat EU-land så ser du att beskattningen av SAS personal explicit omnämns i avtalet. Hade det varit glasklart att sociala avgifter för flygande personal som utgår från Sverige alltid skall betalas i Sverige hade SAS inte nämnts explicit i avtalet.
En annan aspekt som finns i denna diskussion är ju flygsäkerhet, inte bara skatter.
Fick höra idag att i Finland har DY haft en avgång HEL - OUL med 6 UM onboard och besättningen haft bakgrund från Estland, Sverige och Spanien. Kabin besättningen fick be hjälp passagerare för att förklara till dessa UM hur de ska göra om det är något.