Senaste nytt

Norwegians longhaul

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men finns det någon som har sett ett verkligt pris på 2-3000 kronor T/R? Alla priser jag har sett är skrivna som t.ex till New York och prislappen.. Men aldrig T/R... Norwegian har ju oftast billiga biljetter ut men dyra hem..... så jag är frågande...

2.780kr förra året med Air Canada :) Men man får ju vara väldigt flexibel med tiderna.
Under 4.000kr kan man ju hitta ibland iaf.
Då jag är "medlem" i TK Miles & Smiles föredrar jag deras biljetter med 100% intjäning för ca 5.000kr T/R :).

2.780kr förra året med Air Canada :) Men man får ju vara väldigt flexibel med tiderna.
Under 4.000kr kan man ju hitta ibland iaf.
Då jag är "medlem" i TK Miles & Smiles föredrar jag deras biljetter med 100% intjäning för ca 5.000kr T/R :).

Men frågan är om någon sett det i någon info från Norwegian.. Jag har bara sett det som vi skriver här och tidningarna men aldrig har jag sett Norwegian skriva att det är båda vägarna...

Men frågan är om någon sett det i någon info från Norwegian.. Jag har bara sett det som vi skriver här och tidningarna men aldrig har jag sett Norwegian skriva att det är båda vägarna...

Jaha. Missuppfattade.

Jag har iaf sett Björn Kjos säga det på sin senaste presskonferens, när de diskuterade deras många flygplansbeställningar. Dock sa han 2.500 NOK T/R den gången. Det är ju ca 3.000 svenska kronor. Om det är lägstapriset kanske de kan hålla vad de "lovar". Har iofs inte sett någon press-release från Norwegian med priser inkluderat.

Tyckte det såg betydligt bättre ut än Ec.Extra. Bättre bredd och mer utrymme för benen men det ser ut som att det blir svårt att fälla sätena ordentligt. Mitt emellan SAS business och Ec. Extra kanske verkar vettig bedömning. Men som sagt, det är ju priset som är det intressanta för att göra en bra bedömning.

Jag var på studieresa med DY för några veckor sedan till Göteborg. Då kom vi in på både lönebilden för deras callcenter som numer finns i Riga för resebyråsupport och gruppresesupport. Självklart är en bidragande orsak den lägre lönebilden där.

Besättningsmässigt så blir det som många redan sagt ej skandinavisk personal.

Vi pratade också en del om deras long haul och att de tror att de behöver en partner på amerikanskt inrikes, men oklart när och vem som är aktuell.

Norwegians long haul kommer inte ha Nordisk personal. Jag flög idag med piloterna i kockpit från Köpenhamn och just Norwegian var ett tema. Nowegian anställer, enligt SAS piloternas uppgifter idag, Thailändsk personal för sina Thaiben och Amerikansk för Amerikabenet. Detta innebär att man inte heller står under de EU regler som gäller avseende arbetstider osv. Dom berättade också att de SAS piloter som fick gå från SAS tidigare, och som då inom kort började hos Norwegian, nu är tillbaka hos SAS (nästan alla). Att varje pilot, precis som stått i tidningarna, är tvungen att driva sig själv som bolag genom att man har anställningsavtalen på skatteföredömlig plats. Jag hoppas att vi Nordbor är så kloka att vi sponsrar företagsverksamhet som ger skatterna i våra länder och att arbetstillfällena går till Nordiska invånare ombord.

Tycker att det är helt rätt av Norwegian (ur lönsamhetssynpunkt). Priset är det enda konkurrensmedel de kommer ha på långlinjerna, så de måste göra allt för att skära i varje möjlig del av organisationen som omgärdar linjerna. Sen att det ur ett moraliskt hänseende kan tyckas illa, det bryr sig nog inte Norwegian nämnvärt om. De bryr sig inte, för de vet att efter ett tag så mjuknar även de mest hårdföra motståndarna om priserna blir tillräckligt gynnsamma... precis som för Ryanair (de har dock inte lyckats fånga in oss Businessclassare ännu. Vi strider emot likt de tappa Galler vi är! ;) ).

Protektionism har aldrig varit särskilt utvecklande. Skandinavien skulle dessutom förlora mer än vad man skulle vinna på protektionism. Mitt nya land Malta är ett klockrent exempel på hur långt ett land kan halka efter på grund av protektionism.

Jag tror att Norwegian är inne på rätt väg, om än en trist sådan. Allt fler företag kommer att inse att man inte har råd att "unna sig" anställda som kostar mer än nödvändigt, har kortare arbetsdagar, har de bästa pensionerna och samtidigt omfattas av LAS m.m. På vilket sätt tillför dessa merkostnader per automatik ett mervärde för kunden?

Självklart vore det kanonbra om alla kunde få guld och gröna skogar på jobbet. Tyvärr är ju verkligheten en annan och de företag som blundar för detta kommer fortsätta att halka efter.

SAS är ju ett exempel som visar att det är mycket svårt, eller till och med omöjligt, att leva vidare med högre löner, kortare arbetstider, bättre villkor, LAS m.m. utan att också samtidigt i så fall erbjuda kunden något mervärde jämfört konkurrenterna.

Jag har beställt biljetter hos SAS nu. Vad har det med Norwegian tänker ni? Jo, biljetten är till New York och skatterna, avgifterna och övrigt uppgår till 3500 kronor. Jag är säker på att ni vet vart jag vill komma. Vad är det SAS bakar in som inte Norwegian bakar in? Är "bränsletillägget" verkligen så högt?

Jag har beställt biljetter hos SAS nu. Vad har det med Norwegian tänker ni? Jo, biljetten är till New York och skatterna, avgifterna och övrigt uppgår till 3500 kronor. Jag är säker på att ni vet vart jag vill komma. Vad är det SAS bakar in som inte Norwegian bakar in? Är "bränsletillägget" verkligen så högt?

Man ska nog inte lita fullt ut på de där tilläggen. Jag har kollat på flera datum med SAS till New York under hösten och den där avgiften fluktuerar med 5-800kr mellan vissa dagar... Bränslepriset är nog inte högre på onsdagar än torsdagar...

Dock håller jag med dig att det inte blir lätt att hålla priserna som diskuterats.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen