Senaste nytt

Norwegians longhaul

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ungefär samma borde väl vara möjligt. Personalen ser ju ut att hämtas in från Asien.... Allt ska stationeras i BKK, och möjligen JFK. Så omkostnaderna borde bli likvärdiga med Jetstar/ Air Asia. Sen är det ju mycket högre flygskatter i USA. Det kanske dock balanseras av att de opererar med en B787 som har lägre driftskostnader...

ARN/OSL - NYC Route kommer att ha basen i New York med lokal inhyrtpersonal.
ARN/OSL - BKK Route kommer att ha basen i Bangkok med lokal inhyrtpersonal.

Alltså inga svenska och norska flygvärd/-innor om bord som DY informerat sin personal i baser ARN, CPH och OSL. DY basen i "CPH" ligger egentligen i MMX på grund av personalen är inhyrt genom Profice Aviation Sverige på grund av lägre ingångslöner och flygtids ersättningar. Lönen skrapas ihop från följande delar: grundlön, ersättning på timmar som du är i luften, OB tillägg och skattefria traktamente.

En vanlig vecka skulle se ut så här för personal som har basen i New York:

NYC - ARN / ON / ARN - BKK / ON / ON / BKK - ARN / ON / ARN - NYC

Denna rotationen skulle inte gå ihop med svenska eller norska arbetsregler som gäller flygande personal.

Last edited:
Frågan är om det hjälper.
Oasis Hong Kong gick i konkurs, Air Asia X drar ner Paris-Kuala Lumpur.
Båda flygbolag har/hade låg lönekostnader än europeiska flygbolag (inkl. DY), men ändå lyckas/lyckades inte.

ARN/OSL - NYC Route kommer att ha basen i New York med lokal inhyrtpersonal.
ARN/OSL - BKK Route kommer att ha basen i Bangkok med lokal inhyrtpersonal.

Alltså inga svenska och norska flygvärd/-innor om bord som DY informerat sin personal i baser ARN, CPH och OSL. DY basen i "CPH" ligger egentligen i MMX på grund av personalen är inhyrt genom Profice Aviation Sverige på grund av lägre ingångslöner och flygtids ersättningar.

En vanlig vecka skulle se ut så här för personal som har basen i New York:

NYC - ARN / ON / ARN - BKK / ON / ON / BKK - ARN / ON / ARN - NYC

Denna rotationen skulle inte gå ihop med svenska eller norska arbetsregler som gäller flygande personal.

Jag skulle inte vilja jobba enligt det där schemat iaf:p Antar att piloterna kommer att vara från Europa? (tyckte mig se någonting i platsannonsen om att EU-pass var krav där..)

Ska bli kul att följa den här historien. Bokar gärna ARN-NYC för 3.000kr T/R, om än bara för att prova :)

Jag skulle inte vilja jobba enligt det där schemat iaf:p Antar att piloterna kommer att vara från Europa? (tyckte mig se någonting i platsannonsen om att EU-pass var krav där..)

T.ex. idag flög ARN-HEL-ARN med DY. På morgon avgången var styrmannen och en flygvärdinna från Estland. På eftermiddagen var styrmannen igen från Estland.

Det som jag har förstått av min bästa vän vem jobbar på DY som purser så DY försöker få in ny personal inför sommar säsongen och ca 50% av dessa ska tas in via ett estnisk bemanningsbolag. Då har du ett EU-Pass.

Ska bli kul att följa den här historien. Bokar gärna ARN-NYC för 3.000kr T/R, om än bara för att prova :)

Förmodligen kommer att testa för en weekend med shopping i New York - hoppas med en kompis biljett så betalar bara skatter + incheckad bagage, annars får köpa en vanlig biljett. :rolleyes:

Last edited:

Två av de senaste fyra gångerna jag flygit till USA har jag betalat ca 3600kr T/R och en gång 4200kr med LH och BA. Alla dagar i veckan betalar jag en tusen lapp mer för att få riktigt service, miles, och komma in i loungen, även utan lounge tillgång hade jag betalat det. Så 3000kr med Norwegian känns inte lockande för mig så länge det går att få tag på dessa billiga resor med riktiga bolag. Men vad vet jag om två sitter jag kanske där på Norwegians plan över atlanten.

Två av de senaste fyra gångerna jag flygit till USA har jag betalat ca 3600kr T/R och en gång 4200kr med LH och BA. Alla dagar i veckan betalar jag en tusen lapp mer för att få riktigt service, miles, och komma in i loungen, även utan lounge tillgång hade jag betalat det. Så 3000kr med Norwegian känns inte lockande för mig så länge det går att få tag på dessa billiga resor med riktiga bolag. Men vad vet jag om två sitter jag kanske där på Norwegians plan över atlanten.

Inget för mig heller egentligen, TK till USA som gäller för min del. Dock vill jag gärna testa lågpris på långdistans, bara för att kunna utvärdera.

Bonus är ju att man får testa Dreamlinern... Med lite tur kanske det sker innan på Ethiopian ARN-ADD-JNB, beroende på när de får sina leveranser :)

Men finns det någon som har sett ett verkligt pris på 2-3000 kronor T/R? Alla priser jag har sett är skrivna som t.ex till New York och prislappen.. Men aldrig T/R... Norwegian har ju oftast billiga biljetter ut men dyra hem..... så jag är frågande...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen