Senaste nytt

Norwegian vill flytta till Sverige

Så länge de anställda talar och förstår engelska så upprätthålls säkerheten!
Tyvärr kan inte Dy's spansk besättningen knappt ens engelska... Jag har haft en gång svårigheter att köpa frukost på grund av den spanska F/A fattade inte när jag säger "I would like to have a breakfest bag with coffee, please." Till slut fattade F/A efter jag pekat på onboard magasinet vad jag vill.

Tyvärr skulle alltid flyga med SAS Group men vissa gånger går det inte helt enkelt...

Nu börjar det kanske gå upp ett ljus för Kjos...att det kan bli svårt. Kjos får försöka konkurrera med asiatiska flygbolag...på precis samma villkår som alla andra europeiska flygbolag gör.

Ofta har ju Kjos snackat om hur bränslesnåla hans Dreamliner är jämfört med konkurrenteras A330/A340/B777/B747 etc...I sommar blir det upp till bevis om Kjos lyckas sin ic satsning med sina bränslesnåla 787.

Vi bör komma ihåg att DY har beställt sina B787 så tidigt att de har inte de mest bränslesnålaste motorer som finns idag. Alltså jag är jätte tveksam att de kommer att lyckas.

Vi bör komma ihåg att DY har beställt sina B787 så tidigt att de har inte de mest bränslesnålaste motorer som finns idag. Alltså jag är jätte tveksam att de kommer att lyckas.

Det där med mer bränslesnålt är ju mest varmluft. Per passegarkilometer ligger ju 787:an lika med gamla järnhästar som A340 (båda 0,030 liter/passegerarkilometer; AirportWatch | Are the B787 Dreamliner’s claims to be a new generation in aircraft fuel efficiency over-stated?). Fördelen är att den är mycket mindre så att man använda den för longhaul på sträckor där man inte annars kunnat fylla kabinen.

Tyvärr kan inte Dy's spansk besättningen knappt ens engelska... Jag har haft en gång svårigheter att köpa frukost på grund av den spanska F/A fattade inte när jag säger "I would like to have a breakfest bag with coffee, please." Till slut fattade F/A efter jag pekat på onboard magasinet vad jag vill.

Tyvärr skulle alltid flyga med SAS Group men vissa gånger går det inte helt enkelt...

Att EN kabinpersonal inte kan ta en frukostbeställning på engelska kan ju såklart vara ett rent servicemässigt bekymmer. Men det utgör knappast någon säkerhetsrisk som var det mitt svar handlade om.

Jag har vid ett flertal tillfällen flugit med SAS personal (företrädesvis äldre damer) som har skrämmande låga engelskkunskaper och ofta missförstår även de enklaste utav fraser. Trots det så förutsätter jag att även dessa anställda uppfyller samtliga krav från LFV på att kunna hantera en nödsituation. Trots allt är flygvärdinnornas viktigaste uppgift att upprätthålla säkerheten i kabinen, inte att sälja frukostpaket.

Det kryllar utav svenskar som inte förstår ett smack danska eller norska samt vice versa. Så helt enkelt är det ju i så fall inte heller att resa med SAS. Dessutom har vi som bekant en allt större grupp svenskar som överhuvudtaget inte talar något utav de skandinaviska språken. Så det är helt orimligt att förvänta sig att flygbolag ska kunna tillhandahålla personal som kan alla möjliga tänkbara språk för att kunna kommunicera med alla passagerare på deras modersmål.

Engelska är och kommer att vara det i särklass viktigaste språket inom flyget och dess säkerhet även för en lång tid framöver.

Toppen